Finns det plats för matbord i vardagsrummet?

För köket i sig känns inte riktigt förenligt med att faktiskt kunna husera ett bord där. Men fönstrena kanske sitter för lågt så det ställer till det med bänkskiva där ändå?

En 3de tanke är (beroende på fönstrena) är att ha matbordet på väggen mot vardagsrummet istället och minska ner högskåpsväggen till förmån till att kunna ha bänkskiva längs med hela spis/ho väggen.
 
BirgitS
Enligt tidigare inlägg så finns det matbord i vardagsrummet men TS vill ha en liten frukostplats för två i köket och fönstren sitter lägre än 90 cm.
 
Jag har samma problem i mitt framtida kök. Har kikat lite på alternativa lösningar för att få till arbetsyta. Kanske kan någon av dem passa dig. Se bilderna nedan.

En annan idé vore att ha vasken längst ut som i ursprungsritningen och sätta en uppfällbar skiva på kortsidan. Skivan är nedfälld när ni sitter vid bordet men uppfälld när man diskar. Då får man den extra lilla yta som gör diskningen bekväm.

Kök med utdragbar arbetsyta intill spis och kökslådor, två päron ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit inredning, träbänkskivor och integrerade återvinningskärl i ett utdragbart skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
Anna-B
T Anna75 skrev:
Jag har samma problem i mitt framtida kök. Har kikat lite på alternativa lösningar för att få till arbetsyta. Kanske kan någon av dem passa dig. Se bilderna nedan.

En annan idé vore att ha vasken längst ut som i ursprungsritningen och sätta en uppfällbar skiva på kortsidan. Skivan är nedfälld när ni sitter vid bordet men uppfälld när man diskar. Då får man den extra lilla yta som gör diskningen bekväm.
Åh, intressanta idéer! Tack så mycket, ska fundera vidare på bägge två. :)
 
Kan inte ett alternativ vara att satsa på en 20 cm stomme med utdragbar inredning och därmed få in ett 60 cm bänkskåp även för diskho?

Dvs exempelvis köra på (från vänster till höger) 20 cm + 60 cm diskbänkstomme + 60cm diskmaskin + 60 cm ugn/spis + 10 cm passbit. Diskhon kommer inte vara 60 cm utan kanske 54 cm bred och spishällen 57-59 cm så du får några extra cm där och bänkytan borde bli runt 65 och inte enbart 60. Visst inte 80 men ändå lite bättre.

Beroende på hur el och vatten går kan du ju även byta plats på spis/ugn och diskho.
 
Hth har en lösning som heter worktop id, tror även marbodal har samma lösning (samma koncern) som kanske funkat bra! Påminner om ett förslag som tagits upp här tidigare fast att denna är ännu lite större!

Två köksöar med integrerade förvaringslösningar och utdragbara skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Jag har samma problem i mitt framtida kök. Har kikat lite på alternativa lösningar för att få till arbetsyta. Kanske kan någon av dem passa dig. Se bilderna nedan.

En annan idé vore att ha vasken längst ut som i ursprungsritningen och sätta en uppfällbar skiva på kortsidan. Skivan är nedfälld när ni sitter vid bordet men uppfälld när man diskar. Då får man den extra lilla yta som gör diskningen bekväm.

[bild] [bild]
Hej, varifrån kommer den översta bilden som du, Anna lagt ut med skärbräda i översta lådan med ben?
 
@ingridanettesj
Jag hittade den på Pinterest. Tyvärr går länken på Pinterest till helt fel sida så kan inte spåra den.
 
  • Gilla
ingridanettesj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.