yonna yonna skrev:
Detta är det mest egendomliga jag har hört!

Min arkitekt fick en lista på ett trettiotal önskemål när mitt hus byggdes. Det innefattade tex rundgång, trivsamt arbetsrum, 2 sovrum, ljus atelje med utsikt mot norr utan sol, bastu med utsikt till natur och befintlig gammal stenmur, genomgångskök, biblioteksväggen upp till tak etc etc. De anpassade rumsstorlek efter mina behov och den möblering jag skulle medföra OCH fick in alla mina önskemål på 100 kvm! Nu, 15 år senare, upplever jag fortfarande glädje när jag tex går uppför trappan och ser de fantastiska ljusinsläppen, när jag passerar hallen och märker arkitektens tanke bakom genomsikten i huset eller när jag sitter i fåtöljen och njuter av hörnfönstren ut mot trädgården.

Att lyckas så här väl kräver duktig arkitekt som förstår vilken typ av människa just jag är och hur jag vill leva. Som kan anpassa huset på ett okonventionellt sätt utan att för den skull göra det extremt. Att utforma ett hus på 200 kvm för ett äldre par kan verkligen inte vara svårare.

Samtidigt som arkitekten ritade mitt hus ritades ett hus för bekannta här i BH - har visats här som fredagshus när det såldes - . En helt annan typ av hus för ett par - med en lika fantastisk och personlig lösning.

Själv är inte alltid bäste dräng. Ibland ska man ta in proffs! Arkitektarvodet är den bästa investering jag gjort i mitt liv.
Så kul att höra om ett så lyckat samarbete med arkitekten!
 
Gammelnörden
S Söne skrev:
Du anar rätt. Valmat tak på huset med centrerad entré/veranda. Traditionell stil utvändigt med profilerad lockläkt, symmetriska fönster. Det ska föra tankarna åt herrgård men ändå vara 1-plans utan alldeles för mycket snickarglädje. Insidan ska inte vara lika traditionell utan får gärna gå åt det moderna hållet med öppen planlösning och moderna material.
Är måtten på huset satta av ett speciellt skäl? Måste det vara helt rektangulärt eller får det finnas lite utbyggnad på huskroppen som typ en "ryggsäck" som på äldre hus eller inglasad veranda?
Var är altanen tänkt att placeras och åt vilket håll vill dom att huset ska öppna upp sig mot trägården? Är det sydväst/väst mot grannen?
Finns det ett uttalat önskemål om att arbetsrummet ska placeras närmast entrén, som på deras ritning?
Finns det ett uttalat önskemål om att groventré med tvättstuga placeras åt öster p g a placering av garage? Vilken typ av eldstad har dom tänkt sig? Möblerna som ritats är det en korrekt representation av befintliga möbler?
Är en köksö och öppen planlösning ett uttalat önskemål?
Jag funderar på utsidan och speciellt taket, vilket av bilderna är närmast ambitionen?
Arkitektonisk skiss av ett enfamiljshus med sadeltak, veranda och synlig skorsten. Exteriör av ett rektangulärt enfamiljshus med vita väggar, mörkt tak och gult entrédörr, utan synlig altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://gotenehus.se/hus/hjelmsater/
Ritning av husfasad med symmetriskt placerad entré, fönster och skorstenar på ett sadeltak.
https://rorvikshus.se/djursholm/
 
Redigerat:
S
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Var är altanen tänkt att placeras och åt vilket håll vill dom att huset ska öppna upp sig mot trägården? Är det sydväst/väst mot grannen?
Finns det ett uttalat önskemål om att arbetsrummet ska placeras närmast entrén, som på deras ritning?
Finns det ett uttalat önskemål om att groventré med tvättstuga placeras åt öster p g a placering av garage? Vilken typ av eldstad har dom tänkt sig? Möblerna som ritats är det en korrekt representation av befintliga möbler?
Är en köksö och öppen planlösning ett uttalat önskemål?
Jag funderar på utsidan och speciellt taket, vilket av bilderna är närmast ambitionen?
[bild] [bild]
[länk]
Altandörr syns på västra gaveln. Åt väst blir det altan, eventuellt går den runt hörnet åt långsidan söder. Arbetsrummet ska helst vara åt söder för att åtnjuta en viss utsikt. Åt norr är det skog varpå sovrum gör sig bäst där. Från det större sovrummet i nordost finns en glimt av utsikt mot öppet fält så det vill de behålla. Nedanför utsikten hamnar större garage som tar bort all utsikt. Groventré till höger alltså. Eldstad, vet ej, men troligen enkel typ, vanlig Contura. Möblerna är hyfsat korrekta. Köksö och öppen planlösning är ett önskemål. De bor i ett instängt hus nu och vill ha stort och luftigt med mycket ljusinsläpp. Första bilden är bra, entrén ska i nuläget dock inte vara valmad.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
S
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Är måtten på huset satta av ett speciellt skäl? Måste det vara helt rektangulärt eller får det finnas lite utbyggnad på huskroppen som typ en "ryggsäck" som på äldre hus eller inglasad veranda?
Jag har förespråkat en inglasad veranda som del av hall men det har inte blivit aktuellt. Enligt min far blir hallen för avlång då men kan det ritas bra kan det vara aktuellt. Entrén ska dock vara tydlig och markerad. Måtten är väl satta så att bredden är längden/2, och storleken på huset efter behovet av utrymme. Ingen lada eftersträvas, inte heller modernt utseende som H-hus. Rektangulär form ska vara kvar med någon form av centrerat utbygge veranda/hall.
 
Gammelnörden
Jag har knåpat ett inspirationsförslag som försöker både visa hänsyn till originalritningen/önskemål och gällande bestämmelser för tillgänglighet samt inkludera en bärande hjärtvägg;
Planritning av en lägenhet som visar rumsuppdelning, möblering och en hjärtvägg, anpassad för tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:geek:
 
  • Gilla
  • Älska
jhgd och 2 till
  • Laddar…
S
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har knåpat ett inspirationsförslag som försöker både visa hänsyn till originalritningen/önskemål och gällande bestämmelser för tillgänglighet samt inkludera en bärande hjärtvägg;
[bild]
:geek:
Tack så mycket, det var intressant att se lite nya perspektiv på det hela. :D
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Ritning av en 167 kvm stor husplan med klädvård, stort sovrum, kök, entré och två duschar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev det i mitt huvud när jag "snabbt" kastade ihop mina tankar.

-Stor klädvård med separat pannrum/förråd.
- VA utrymmen i på "led" efter varandra för minskad rördragning.
- Stora duschar varav den ena med sittbänk
- Rejält huvudsovrum med gott om svängrum. Ca 18 kvm.
- TVrum och kontor i samma storlek = Valmöjlighet. 12kvm styck.
- Rymligt kök i öppen miljö.
- Rejält entré med gott om förvaring
- Utökad tillgänglighet i klädvård, korridor

Detta huset blev inte fullt så litet som jag tänkt mig, men är ändå "bara" 167 kvm.
 
Arkitektritning av husplan med angivna mått för varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slänger in en ny bild där alla mått är angivna.
 
S
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Slänger in en ny bild där alla mått är angivna.
Tack, intressant med ett så ”litet” hus som jag ändå upplever ha tillräcklig storlek på rummen. Även en bra tanke med en öppen del och en del med många rum.

Vi har nu lagt pennan på paus, öppnat sinnet för andra lösningar (tack vare tråden) och bokat in en arkitekt för ett möte. Det är inte så lätt som man tror och det är tacksamt att se era ritningar då man får nya insikter i vad man kan göra; dessutom kanske till mindre kostnad. Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Fyller på lite.

Huset är rätt djupt (10600mm?) vilket troligen gör att en innervägg behöver vara bärande. Likaså gör det valmade taket.
Jag har 11m fribärande takstolar, det är först om man ska ha en våning till det blir knepigt med den spännvidden.
S Söne skrev:
Tack, intressant med ett så ”litet” hus som jag ändå upplever ha tillräcklig storlek på rummen. Även en bra tanke med en öppen del och en del med många rum.

Vi har nu lagt pennan på paus, öppnat sinnet för andra lösningar (tack vare tråden) och bokat in en arkitekt för ett möte. Det är inte så lätt som man tror och det är tacksamt att se era ritningar då man får nya insikter i vad man kan göra; dessutom kanske till mindre kostnad. Fortsättning följer!
Paus?! Fortsätt skissa på olika lösningar, kolla runt med nära och kära så att ni är bättre förberedda när ni väl pratar med en arkitekt.

Som jämförelse har vi ett hus i ett plan med två badrum, och fyra sovrum samt öppen planlösning för alla gemensamhetsutrymmen på 213kvm.
 
  • Gilla
Söne
  • Laddar…
Gillar Gammelnördens förslag. Riktigt bra att varje rum får sin inramning och att det går at skilja av med t.ex. skjutdörrar. Öppna stora planlösningar gör möblering till en riktig utmaning att få harmonisk.

Och dessutom stör man varandra hela tiden ;)
 
För äldre personer kan akustiken vara viktig. Det är vanligt att inte bara rörelseförmågan utan även hörseln blir sämre med åldern. Då är det jobbigt att ha köket med de ljud det innebär i öppen planlösning med sällskapsutrymmen.
En duktig arkitekt tar säkert med även den dimensionen i sitt arbete!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
yonna yonna skrev:
Samtidigt som arkitekten ritade mitt hus ritades ett hus för bekannta här i BH - har visats här som fredagshus när det såldes - . En helt annan typ av hus för ett par - med en lika fantastisk och personlig lösning.

Själv är inte alltid bäste dräng. Ibland ska man ta in proffs! Arkitektarvodet är den bästa investering jag gjort i mitt liv.
Hej! Jag är den bekanta! :)

Anlitade samma arkitekter som yonna. Jag i Sthlms län, yonna i Skåne. Helt olika hustyper byggde vi.

Hade arkitekterna för både ut- och insidan. Varken yonna och jag var väl inte helt purunga när vi byggde våra hus, tanken var även ett hus att bo kvar i när man blir gammal. Jag byggde ett enplanshus, 115 kvm med underbar planlösning och inredning. Och ett gästhus/bastu.

Hade aldrig fått till vårt fantastiska hus utan arkitekthjälp. Det var guld värt. Väl investerade pengar. Rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
PS. Vill tillägga att arkitekter är inte bara för de rika. Definitivt Inte!

En bra arkitekt ritar ett hus utifrån dina förutsättningar. Efter din kravspec vad du vill ha för funktioner, utifrån din tomt, utifrån dina önskemål och utifrån din plånbok.

En bra arkitekt lyssnar, har en kommunikation. Arkitekter ritar inte vara lyxvillor för folk med obegränsad budget.

Jag vill påstå att vi som har en begränsad pengapåse har mest nytta av en arkitekt.

Som tex i denna tråd. En planritning som kommer att bli ett mycket dyrt hus.

En arkitekt tjänar man in pengar på att anlita. Man får ett hus som har allt det man önskat. Och mycket mer! Man får oväntade lösningar, vackrare, mer genomtänkta lösningar. Uteplatser som tar tillvara både morgon- och kvällssol.

Arkitekten kan rita ett genomtänkt hus med färre kvm, med standardmått för reglar, gipsskivor, fönster. Men som ger en helhet som är praktisk och vacker. Ett lösvirkesbyggt hus är dessutom ofta billigare att bygga. Pengarna som en arkitekt kostar får man igen på huskostnaden (en(1) kvm kostar + 25.000 kr) och man får ett personligt hus som dessutom har ett bättre marknadsvärde än vilket kataloghus som helst.

Så, TS, övertala dina föräldrar att hitta en arkitekt som passar dem!
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.