S
Hej,

mina föräldrar ritar nytt hus och har kommit fram till följande skiss:
Handritad skiss av planlösning för ett hus med rum, möbler och måttangivelser, på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idéer, förslag och synpunkter tas tacksamt emot. Väderstreck som bilden ligger. Skog finns längs huslinjen i norr, i övrigt relativt öppet landskap med granne till väster. Sovrummet i nordost ändras inte men i övrigt finns det säkert bättre lösningar. Huset ska vara anpassat till att kunna åldras i och därmed inte ha för små rum. Finns det självklarheter i planlösningen som missats?
 
BirgitS
Går man med rullator så är det väldigt viktigt med korta avstånd i köket. Man måste kunna ta ut något från kylen och i princip omedelbart kunna ställa ner det på en köksbänk. Det är också svårt att flytta saker från köksbänken vid väggen till köksön varför jag rekommenderar att allt är i samma bänklängd.

Att ha två köksbord på 1 meters avstånd från varandra verkar märkligt.

Varför två soffgrupper?
Den i hörnet verkar övermöblerad och det går inte att komma fram med en rullator.
När man har svårt att gå är det bättre med separata fåtöljer än stora soffor dit det är svårt att komma åt att sätta sig. Hörnsoffor är rätt omöjliga att dammsuga under hörnet när man börjar bli stel och inte kan krypa på golvet.

Sen är jag inte säker på vad som är bäst när det gäller storlek på rummen. Hade en släkting som hade svårt att gå och faktiskt klarade sig bättre utan rullator i sin lilla trånga lägenhet där hen bara behövde gå ett par steg för att komma fram till nästa dörrkarm, stol eller bord att hålla sig än i vår lägenhet med gott om plats och öppen planlösning där det alltid var långt till något att hålla sig i.

Tänk på att gamla människor har det väldigt jobbigt när det blir varmt inne. Det kan därför vara bra att hålla nere på fönsterytan i söder och väster.

Föreslår att du använder något lämpligt husritarprogram så att det är lätt att flytta väggar och möbler. Jag har använt Sweet Home 3D men det finns andra också.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Ett hus på 200 kvadratmeter kostar rätt mycket att bygga. Jag skulle anlita en arkitekt som kan åstadkomma något bättre på mindre yta, och därmed kompensera för sitt arvode - kanske med råge.
 
  • Gilla
K@tten och 6 till
  • Laddar…
Jag tror inte det går att komma med bra förslag utifrån bara den skissen.

När jag ser på ritningen ser jag en mängd saker som tyder på att man velat få med specifika behov för respektive individ. Exempelvis vad jag tolkar som ett skrivbord i tv-rummet? Alla soffgrupper och sittplatser? Ett bord att äta frukost vid och ett större matbord?

De här önskemålen måste fram och så måste man också tänka igenom vad som faktiskt är både viktigt så väl som vettigt.
 
S
tensiden tensiden skrev:
Jag tror inte det går att komma med bra förslag utifrån bara den skissen.

När jag ser på ritningen ser jag en mängd saker som tyder på att man velat få med specifika behov för respektive individ. Exempelvis vad jag tolkar som ett skrivbord i tv-rummet? Alla soffgrupper och sittplatser? Ett bord att äta frukost vid och ett större matbord?

De här önskemålen måste fram och så måste man också tänka igenom vad som faktiskt är både viktigt så väl som vettigt.
Vettiga inspel så här långt. Det finns önskemål om två tv-apparater, ett kontor/arbetsrum för hemarbete, ett bibliotek med finare möblemang (just nu nordvästra hörnet, två sovrum samt en för matsalsbordet hänvisad plats. På 200 m2 ska det inte behövas kompromisser som skrivbord i samma rum som ena tv:n. Jag har försökt att inkludera en arkitekt i detta bygge men själv är bäste dräng… Det är oerhört viktigt för mina föräldrar att få exakt som de vill och de tror att en arkitekt skulle motarbeta denna önskan.
 
BirgitS
S Söne skrev:
ett bibliotek med finare möblemang (just nu nordvästra hörnet,
Fast där finns ju knappt plats för några bokhyllor med två fönster och en jättestor öppning mot resten.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Fast där finns ju knappt plats för några bokhyllor med två fönster och en jättestor öppning mot resten.
Nej, det är sant. Bättre med den sittgruppen i rummet till höger om hallen. Kontor i nordväst.
 
S Söne skrev:
Det är oerhört viktigt för mina föräldrar att få exakt som de vill och de tror att en arkitekt skulle motarbeta denna önskan.
Detta är det mest egendomliga jag har hört!

Min arkitekt fick en lista på ett trettiotal önskemål när mitt hus byggdes. Det innefattade tex rundgång, trivsamt arbetsrum, 2 sovrum, ljus atelje med utsikt mot norr utan sol, bastu med utsikt till natur och befintlig gammal stenmur, genomgångskök, biblioteksväggen upp till tak etc etc. De anpassade rumsstorlek efter mina behov och den möblering jag skulle medföra OCH fick in alla mina önskemål på 100 kvm! Nu, 15 år senare, upplever jag fortfarande glädje när jag tex går uppför trappan och ser de fantastiska ljusinsläppen, när jag passerar hallen och märker arkitektens tanke bakom genomsikten i huset eller när jag sitter i fåtöljen och njuter av hörnfönstren ut mot trädgården.

Att lyckas så här väl kräver duktig arkitekt som förstår vilken typ av människa just jag är och hur jag vill leva. Som kan anpassa huset på ett okonventionellt sätt utan att för den skull göra det extremt. Att utforma ett hus på 200 kvm för ett äldre par kan verkligen inte vara svårare.

Samtidigt som arkitekten ritade mitt hus ritades ett hus för bekannta här i BH - har visats här som fredagshus när det såldes - . En helt annan typ av hus för ett par - med en lika fantastisk och personlig lösning.

Själv är inte alltid bäste dräng. Ibland ska man ta in proffs! Arkitektarvodet är den bästa investering jag gjort i mitt liv.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 10 till
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Detta är det mest egendomliga jag har hört!

Min arkitekt fick en lista på ett trettiotal önskemål när mitt hus byggdes. Det innefattade tex rundgång, trivsamt arbetsrum, 2 sovrum, ljus atelje med utsikt mot norr utan sol, bastu med utsikt till natur och befintlig gammal stenmur, genomgångskök, biblioteksväggen upp till tak etc etc. De anpassade rumsstorlek efter mina behov och den möblering jag skulle medföra OCH fick in alla mina önskemål på 100 kvm! Nu, 15 år senare, upplever jag fortfarande glädje när jag tex går uppför trappan och ser de fantastiska ljusinsläppen, när jag passerar hallen och märker arkitektens tanke bakom genomsikten i huset eller när jag sitter i fåtöljen och njuter av hörnfönstren ut mot trädgården.

Att lyckas så här väl kräver duktig arkitekt som förstår vilken typ av människa just jag är och hur jag vill leva. Som kan anpassa huset på ett okonventionellt sätt utan att för den skull göra det extremt. Att utforma ett hus på 200 kvm för ett äldre par kan verkligen inte vara svårare.

Samtidigt som arkitekten ritade mitt hus ritades ett hus för bekannta här i BH - har visats här som fredagshus när det såldes - . En helt annan typ av hus för ett par - med en lika fantastisk och personlig lösning.

Själv är inte alltid bäste dräng. Ibland ska man ta in proffs! Arkitektarvodet är den bästa investering jag gjort i mitt liv.
Tack för ditt svar, jag är av samma åsikt som du men har ännu inte lyckats implementera en arkitekt. Svar som ditt hjälper mig förhoppningsvis.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vill bara tillägga att mitt inlägg ovan gällde husets interiör. Exteriört lämnade jag designen åt arkitekten men ville ha ett enkelt, traditionellt men modernt och sparsmakat hus. Mitt stora trädgårdsintresse i kombination med dotter som är landskapsarkitekt gav redan efter 5-6 år resultat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
S Söne skrev:
Hej,

mina föräldrar ritar nytt hus och har kommit fram till följande skiss
Vilken stil på huset tänker dom sig? Jag anar dubbeldörr med veranda...
 
S
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilken stil på huset tänker dom sig? Jag anar dubbeldörr med veranda...
Du anar rätt. Valmat tak på huset med centrerad entré/veranda. Traditionell stil utvändigt med profilerad lockläkt, symmetriska fönster. Det ska föra tankarna åt herrgård men ändå vara 1-plans utan alldeles för mycket snickarglädje. Insidan ska inte vara lika traditionell utan får gärna gå åt det moderna hållet med öppen planlösning och moderna material.
 
200kvm känns väldigt slösaktigt, huset hade utan bekymmer kunnat minskas med 50-60 kvm utan att för den delen göra något större avkall på kvalitén.

En annan sak, med tanke på att det är tänkt "livet ut" så hade jag försökt göra det så underhållsfritt som möjligt, helst med till exempel en tegel fasad som i princip kräver noll underhåll. En träfasad ska underhållas och visst kan man leja bort det, men det är samtidigt en ganska stor utgift.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fyller på lite.

Huset är rätt djupt (10600mm?) vilket troligen gör att en innervägg behöver vara bärande. Likaså gör det valmade taket.

Så rent estetiskt och i materialvalsväg hade jag som sagt kanske satsat på tegel istället och även struntat i Valmat tak. Alla brytningar är en ökad riskkonstruktion.

Planlösningsmässigt hade jag ritat utifrån utökad tillgänglighet (1500mm), sovrummen hade jag gjort 3*3.7m som är något större än minimimått för tillgänglighet med dubbelsäng.

Det stora sovrummet hade jag gjort något större.

Vidare hade jag försökt hålla nere rummen till ett minimum. Vill de ha ett separat tv rum så hade jag gjort det som en öppen konstellation integrerad i korridoren, med skjutdörr mot sällskapsytorna, så man ändå kan stänga till.

Köket hade jag lagt stor omsorg på, som Birgit lyfte så vill man ha en bra arbetstriangel vilket är viktigare än någonsin om man tänker långsiktigt.

Ska se om jag inte kan skrapa ihop något med ert första utkast och mina tankar :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
J Jarlsgård skrev:
Fyller på lite.

Huset är rätt djupt (10600mm?) vilket troligen gör att en innervägg behöver vara bärande. Likaså gör det valmade taket.

Så rent estetiskt och i materialvalsväg hade jag som sagt kanske satsat på tegel istället och även struntat i Valmat tak. Alla brytningar är en ökad riskkonstruktion.

Planlösningsmässigt hade jag ritat utifrån utökad tillgänglighet (1500mm), sovrummen hade jag gjort 3*3.7m som är något större än minimimått för tillgänglighet med dubbelsäng.

Det stora sovrummet hade jag gjort något större.

Vidare hade jag försökt hålla nere rummen till ett minimum. Vill de ha ett separat tv rum så hade jag gjort det som en öppen konstellation integrerad i korridoren, med skjutdörr mot sällskapsytorna, så man ändå kan stänga till.

Köket hade jag lagt stor omsorg på, som Birgit lyfte så vill man ha en bra arbetstriangel vilket är viktigare än någonsin om man tänker långsiktigt.

Ska se om jag inte kan skrapa ihop något med ert första utkast och mina tankar :)
Bra synpunkter och idéer! Tegel går nog dock bort då det är på landet inom sådan miljö där kommunen bara tillåter träfasad. Vore mycket snällt om du kunde realisera dina idéer i ett förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.