Går det ens att fräsa i tryckt virke? Det är ju segt som kola.
 
Man får torka virket i ett år först....
 
Det var ju ett tag sedan trådstart, hur gick det med planken? Blev det liggande med spår i stolparna? Har själv funderat på samma lösning med liggande trall.

Har du bilder så tycker jag du får dela med dig lite... :)
 
Byggde staket med skåra i stolparna och liggande spårpanel som jag oljade in med bruten olja. Den lärdom jag tagit nu av detta bygge efter dessa år är att trä är ett levande material. Första vintern sköt brädorna överliggaren runt hela staketet då de expandera så mycket i och med att fuktigheten ökade, sedan på sommaren blev det stor glipa mellan staketet och överliggaren.
Nu har jag skruvat varje liggande bräda individuellt i varje stolpe och då det är spårpanel så blir det inga glipor trots att de kryper lite på sommaren.

Ska också säga att jag är riktigt nöjd med utseendet

Ska försöka hinna ta lite bilder imorgon.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Bygger man ett plank på 180cm med liggande trall på samma sätt, så kanske man skall lämna en 15cm till överliggaren då så får det röra sig som det vill....

Hur långt hade du mellan stolparna, och hur högt byggde du?
 
Jag har 2 meter mellan stolparna och byggde 1,8 meter högt. Tänk på att satsa på en kraftfull överliggare för stabilitet.

Provar bifoga två bilder

Ett stadigt trästaket som är ca 1,8 meter högt med stolpar 2 meter isär längs en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med en nybyggd 1,8 meter hög staketsektion mellan stolpar, inkluderar en överliggare och dekorativt galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zanlin och 7 till
  • Laddar…
Erik4
Riktigt snyggt! Nu ser jag att du inte varit inne på ett tag men jag ställer några frågor ändå. Vad blev det för konstruktionslösning? Vilken dimension har du på stolparna och fräste du spår själv? Körde du råspont som panel och vilken dimension i så fall? Vad har du behandlat planket med? Vad har du för dimension på överliggaren?
 
  • Gilla
stephenj
  • Laddar…
Erik4
Svarar mig själv så länge. Det ser ut som att stolpen är konstruerad av typ en 45x95 och en 22x95 som är ihopskruvade med en distans emellan för att skapa spåret. Stolpen ser tryckt ut. Planket i sig ser ut att vara en dubbelfasspont som förmodligen obehandlat i grunden. Överliggaren ser ut att vara en 28x120 tryckimpregnerad. Vad tror ni man ska ha som distans? Tryckimpregnerat där med? Hur tjock? Om man tänker att panelen är 21 mm, bör spåret vara 21mm eller ska man satsa på 22 mm eller mer? Behandlingen såg jag i ett tidigare inlägg var pigmenterad olja. Så jag antar att det eller en lasyr lär åstadkomma samma utseende. Vill egentligen behandla själv med svart linoljefärg, men det lär ju vara lönlöst på panelen då den brukar ha en yta som påminner om frotté. Kanske om man förtunnar den rejält.

Såg för övrigt i första inlägget att detta var i trakten av Linköping där även jag befinner mig. Hade varit kul att få se det IRL när det nu gått ett par år.
 
V vindsurfaren skrev:
Såg ett exempel på denna lösning på: [länk]
Efter att ha tittat på bilderna i den länkade sidan kan jag tyvärr bara säga en sak:
En välskött häck är mycket trevligare att lägga ögonen på!
 
  • Gilla
Niko Tsap
  • Laddar…
Erik4
I mitt fall handlar det främst om att skärma lite buller då jag har en vältrafikerad väg utanför. Då måste det vara tätt. Planket kommer att stå innanför en häck, så utifrån ser det snyggt ut.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Efter att ha tittat på bilderna i den länkade sidan kan jag tyvärr bara säga en sak:
En välskött häck är mycket trevligare att lägga ögonen på!
Men satan så mycket annat man kan göra istället för att ta hand om häcken? (y):D
 
C crazytok skrev:
Men satan så mycket annat man kan göra istället för att ta hand om häcken? (y):D
Visst!
Men vad är bättre än att spana på läckra häckar ;)
 
  • Haha
crazytok
  • Laddar…
Hej, eclaug har rätt om dimensionerna på virket. Stolparna består av en 45*95 och 2 stycken 22*95, varav den ena är delad mitt i på längden så att det bildas ett spår i stolpen.när de sammanfogas till en stolpe som blir ca 95*95.
Stolparna och överliggande är tryckimpregnerat medan resten är obehandlad virke, sedan är staket oljat vartannat år, bara olja med pigment första året.

För- och nackdelar med detta plank
+ Ingen insyn
+ Skyddar bra mot vind
+ Blir snyggare med åren
- Trät förändras efter fukthalt, vilket betyder på våren blir det stor springa mellan överliggaren och översta brädan och på vintern när fukten är hög så trycker bräderna loss överliggare.
- Har haft lite problem med svartmögel på de obehandlade virket, beror troligen på att den olja jag använt tidigare har haft för låg torrhalt, alltså för lite olja och för mycket annat skit.

Jag hade Vintergrön liguster häck innan detta plank och blev så trött på 8 år växte den 50 cm och sen dog den helt när det blev en extra kall vinter. Mitt problem är att tomten gränsar direkt mot väg och därmed var jorden under packad för att klara tryck från bilar på vägen och varje vinter tryckte plogen in massa snö i häcken.
 
Erik4
Tack för svar! Tror jag ska satsa på denna konstruktion. Har du någon uppfattning hur bra det dämpar ljudet från vägen? Det är framförallt däckljudet jag vill dämpa.
 
Vet inte hur mycket det dämpar vägljudet då detta är inne i ett bostadsområde med få bilar som kör ca 15-20 km/h, så har inte tänkt på det. I detta område är jag enda med plank men finns flera olika häcklösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.