Där ser man... Äh, jag kör nog vidare på bult och utan gängor sprint :p
 
Wisentdual skrev:
Där ser man... Äh, jag kör nog vidare på bult och utan gängor sprint :p
Det är bra, du förstår ju vi varandra när vi pratar om sådant ;)
 
  • Gilla
Wisentdual
  • Laddar…
frimson skrev:
Okej, fattar! Och så har man en rejäl bricka då, antar jag ...
På insidan alltså.
Precis. Brickorna jag köpte var fyrkantiga, men det lär ju inte ha någon betydelse. Jag använde även nylonmutter, vilket förvärrade mitt problem med roterande bultar.
 
Nyfniken skrev:
Precis. Brickorna jag köpte var fyrkantiga, men det lär ju inte ha någon betydelse. Jag använde även nylonmutter, vilket förvärrade mitt problem med roterande bultar.
De gångerna jag satt vagnsbult på det sättet har jag använt fjäderbricka istället för nylonmutter, inte så tungt att dra runt.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
MMR skrev:
De gångerna jag satt vagnsbult på det sättet har jag använt fjäderbricka istället för nylonmutter, inte så tungt att dra runt.
Ja, som sagt, nylonmutter rekommenderas inte. Det var vad jag hade till hands.
 
iSnobben skrev:
Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxpinne eller en hårnålssprint.

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
'
Det finns ingenting innom den tekniska nomeklaturen som kallas för bult. Det som du så mångordigt beskriver är en tapp.
 
Asgarvad skrev:
Det finns ingenting innom den tekniska nomeklaturen som kallas för bult.
Det är till att vara beläst!
 
Asgarvad skrev:
'
Det finns ingenting innom den tekniska nomeklaturen som kallas för bult. Det som du så mångordigt beskriver är en tapp.
Ska jag vara ärlig så kopierade jag bara från Wikipedia ;)
 
iSnobben skrev:
Ska jag vara ärlig så kopierade jag bara från Wikipedia ;)
Samma Wikipedia som beskriver vad en bult är?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Om självmålet är ditt eller Wikipedias låter jag vara osagt.
 
Nyfniken skrev:
Samma Wikipedia som beskriver vad en bult är?
[länk]

Om självmålet är ditt eller Wikipedias låter jag vara osagt.
Nu förstod jag nog inte riktigt vad du menade faktiskt? Du länkar ju till precis samma sak som jag kopierade!? :S
 
Var är förvirringen?

En skruv är en skruv, och benämningen gäller för alla dimensioner och alla material den skall fästa i.
Bult, ogängad cylindrisk, alla dimensioner.

Behöver man komplicera till det mera?
 
iSnobben skrev:
Nu förstod jag nog inte riktigt vad du menade faktiskt? Du länkar ju till precis samma sak som jag kopierade!? :S
Hehe, självmålet är mitt! Det här blev så förvirrat så jag omöjligen kan förklara vad som hände. Glöm allt jag sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.