Jag ska ha ett ca 180 cm högt plank i ena kortänden av min altan. Stolparna runt om på altanen är 95x95 och man har fäst dem genom att såga ut halva tjockleken nertill och sedan fäst med 6 st skruv.

Samma infästning kommer inte bli tillräckligt stabil för mina 180-stolpar. Någon som har en idé om hur man kan göra det bättre?
Snedsträvor in på altanen från de 3 stolpar det gäller skulle väl göra allt hållbarare men kanske inte så snyggt. Någon typ av stora vinkeljärn kanske finns men jag har inte kunnat hitta några ....
 
Jag kör med jordankare plus infästning i bärlinan det funkar fint för mig.
 
Det hade varit bra att kunna ha någon form av jordankare, men altangolvet är ca 1,50 m över mark ...
 
Fransk skruv eller vagnsbult. Gör du planket i vinkel på altanen så blir det stadigare.
 
Kan du inte släppa förbi stolparna en bit nedanför golvreglarna och sätta en snedsträva under trallen istället?
 
mexitegel skrev:
Kan du inte släppa förbi stolparna en bit nedanför golvreglarna och sätta en snedsträva under trallen istället?
Oerhört smart idé!
Det skulle jag kanske kunna få till. Jag hade en snickare här i ett annat ärende idag som kollade på det och han tyckte det var tillräckligt stabilt som det var.

Ja, Nyfniken, jag kommer sätta en vagnsbult i kombination med trallskruv i infästningen ... Då sitter det nog ordentligt.
 
Jag har idag skruvat 20 st vagnsbult i nytryckt virke. Det var ett rent helsike, de bara roterade. Min teori är att virket kanske var lite väl blött.
 
Jag fattar inte, vagnsbult drar man väl åt från båda sidor så att säga. Vad menar du med att den bara roterar?
 
frimson skrev:
Jag fattar inte, vagnsbult drar man väl åt från båda sidor så att säga. Vad menar du med att den bara roterar?
Nej
vagnsbult.jpg
 
Nimajneb skrev:
Nej
[bild]
Exakt. Den fyrkantiga delen fick aldrig fäste (man slår inden med hammare. Hålet man borrar ska vara precis så stort att bara den runda delen kommer igenom. Min lösning var att dra en skruv modell större precis bredvid skallen för att låsa den.

Edit: Konstigt namn förresten. En bult ska inte ha några gängor.
 
Okej, fattar! Och så har man en rejäl bricka då, antar jag ...
På insidan alltså.
 
Nyfniken skrev:
Edit: Konstigt namn förresten. En bult ska inte ha några gängor.
Eh, va :confused::screwy:
 
Wisentdual skrev:
Eh, va :confused::screwy:
Wikipedia menar så här:

"Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift."

Personligen föredrar jag att vara lekmannamässig och fortsätta kalla tjockare maskingängade skruvar med 6kantsskalle för...bult. Då förstår ju folk vad man menar. :)
 
Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxpinne eller en hårnålssprint.

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
 
Så går det när man får samtal när man samtidigt ska svara här via tapatalk någon annan hinner före ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.