A arkTecko skrev:
Vet du varför de tidigare ekarna togs bort? Det skulle ju ev. besvara frågan om ekars lämplighet på denna plats. Själv skulle jag inte kunna motstå ekar ifall de funnits och trivts där innan, men det är ju jag!

Tror också på lind, och oxel är inget dumt alternativ. De brukar ha en rak stam som förgrenar sig i många grenar på ett ställe, nästa som om verit hamlade (eller så har alla kring mig hamlats för länge sedan, men jag tror inte det.)

Ett exotiskt och trevligt val skulle kunna vara kaukasisk vingnöt. Men de är inte direkt några traditionella alleträd (även om vi har en hel del av dem i rader längs vägarna här i Malmö). Eller en valnöts-allé? Finns ympade sorter som ex.vis. Broadview som inte blir så stora.
Jag pratade precis med grannen och fick det berättat för mig att de var tvungna att ta bort träden dels för att vissa var placerade så nära uppfarten att slambilen inte kunde komma fram (det lär ju inte skett över en natt eller ett år?) och att hälften var i så dåligt skick att det inte var ”lönt” att plantera nya i bättre position. Så alla togs ner :confused:
 
C
K Klabbarparn skrev:
Så alla togs ner :confused:
Skulle vara intressant att veta om de fick tillstånd att ta ner dem eller inte. Alléträd är biotopskyddade och länsstyrelsen har låtit mig förstå att det skall mycket till innan tillstånd att ta bort dem beviljas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.