Vi har en liten, liten gård (i Västmanland, växtzon 4) med lite drygt 50m uppfart till tomten. Tidigare har uppfarten varit besmyckad med en ek-allé som av oklar anledning togs bort för uppskattningsvis 15-20 år sen. Då stod det 5 träd på var sida om uppfarten.

Jag gillar alléer och planerar därför att plantera en. Men vad för träd?

Jag är lite inne på oxel. Dels för blomningen på försommaren och dels för bären till fåglarna på höst/vinter.

Vi har en infiltrationsbädd i närheten av uppfarten, jag har då förstått att pil inte är att föredra pga aggressivt rotsystem.

Blir det för trångt eller glest med 1 träd per 10 meter eller känns det lagom?

Uppslag av alla dess former uppskattas!
 
Claes Sörmland
Vad har du för jord?

Det är helt avgörande för trädvalet tänker jag.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
C
Ek-allé är ju grymt, det hade jag nog själv övervägt om det funnits en sådan där tidigare.
Annars är ju Lind det klassiska alléträdet. Välj ett tåligt och långlivat träd. Det är en utsatt miljö och det är jobbigt och dyrt att ersätta enstaka träd med tiden om det händer nåt.
Lämpligt avstånd skulle jag vilja påstå styrs mycket av trädvalet.
Lätt att missbedöma hur det kommer att bli när träden är fullvuxna när man sätter små plantor.
Skicka PM om du är intresserad av att svänga förbi här och kika och prata lite allé,
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Kolla om streckan är tillräckligt lång. Det utgår EU-bidrag för alle-planteringar i vissa fall. Vet inte om det i detta fall bara gäller jordbrukare men mina vänner fick bidraget för en björkalle.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad har du för jord?

Det är helt avgörande för trädvalet tänker jag.
Bra fråga! Svaret är jag dock inte säker på... Enligt SGU så är det "glacial lera" :whistle:. När jag grävt på tomten så har det varit ganska mycket "sandig lera" men enligt kartan så skiljer sig jordarterna från tomten och uppfarten...

C cpalm skrev:
Ek-allé är ju grymt, det hade jag nog själv övervägt om det funnits en sådan där tidigare.
Annars är ju Lind det klassiska alléträdet. Välj ett tåligt och långlivat träd. Det är en utsatt miljö och det är jobbigt och dyrt att ersätta enstaka träd med tiden om det händer nåt.
Lämpligt avstånd skulle jag vilja påstå styrs mycket av trädvalet.
Lätt att missbedöma hur det kommer att bli när träden är fullvuxna när man sätter små plantor.
Skicka PM om du är intresserad av att svänga förbi här och kika och prata lite allé,
Ja, ek är ju otroligt ett otroligt fint träd men jag får för mig att det finns lite mer "lätthanterade" träd att välja till en allé. Bra input gällande avstånd och trädval! (y) Skogslind har jag sett att det klassas som ett alléträd. Men blir det inte hemskt klibbigt av lind?

yonna yonna skrev:
Kolla om streckan är tillräckligt lång. Det utgår EU-bidrag för alle-planteringar i vissa fall. Vet inte om det i detta fall bara gäller jordbrukare men mina vänner fick bidraget för en björkalle.
Tanken har slagit mig. Vi har ju en jordbruksfastighet (om än liten sådan), så möjligheten kanske finns. Ska kollas upp! Tack!
 
Claes Sörmland
Jag skulle vara lite försiktig med ek. Dels för de får så tråkiga angrepp och dels för att om det finns vildsvin i närheten så kommer de att gräva upp vägen på hösten när ekollonen börjar falla.

Parklind är ju ett uppenbart val. Eller möjligen skogslind. Vi har ingen större tradition att plantera skogslind som alléträd i Sverige eftersom materialet har varit för mångformigt och variabelt. Men nu finns det ju bra kloner i handeln, inte minst amerikanska sådana som fungerar bra.
 
C
K Klabbarparn skrev:
Skogslind har jag sett att det klassas som ett alléträd.
Skogslind (Tilia cordata) förekommer säkerligen, men normalt är det nog någon av de förädlade parklind-sorterna (Tilia x europaea) som planteras.
Finns klibbfria sorter, men generellt gäller det nog att inse att alléer, åtminstone med tiden, kräver en rätt avsevärd insats vad gäller skötseln. Lind får t.ex. massor med stamskott, som enligt tradition hålls efter. Men oavsett trädsort får man ju t.ex. astronomiska mängder löv och nedblåsta pinnar på "fel" ställe.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Bra fråga! Svaret är jag dock inte säker på... Enligt SGU så är det "glacial lera" :whistle:. När jag grävt på tomten så har det varit ganska mycket "sandig lera" men enligt kartan så skiljer sig jordarterna från tomten och uppfarten...



Ja, ek är ju otroligt ett otroligt fint träd men jag får för mig att det finns lite mer "lätthanterade" träd att välja till en allé. Bra input gällande avstånd och trädval! (y) Skogslind har jag sett att det klassas som ett alléträd. Men blir det inte hemskt klibbigt av lind?



Tanken har slagit mig. Vi har ju en jordbruksfastighet (om än liten sådan), så möjligheten kanske finns. Ska kollas upp! Tack!
Kan nog vara bra att provgräva/borra lite. Jag har borrat på min tomt och vissa ställen är det ren sandjord, vissa ren lera, och ibland en blandning. Just i mitt fall är det även skillnad på djup till berg och hur nära ytan grundvattnet ligger. Men då är det också ganska stora höjdskillnader på tomten.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
Kan nog vara bra att provgräva/borra lite. Jag har borrat på min tomt och vissa ställen är det ren sandjord, vissa ren lera, och ibland en blandning. Just i mitt fall är det även skillnad på djup till berg och hur nära ytan grundvattnet ligger. Men då är det också ganska stora höjdskillnader på tomten.
Sån variation är inte bra utifrån alléhänseende. Då kommer träden att växa olika snabbt och det blir fult. Det gäller således att hitta en sträcka där jorden är homogen och vattentillgången är likartad.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skogslind (Tilia cordata) förekommer säkerligen, men normalt är det nog någon av de förädlade parklind-sorterna (Tilia x europaea) som planteras.
Finns klibbfria sorter, men generellt gäller det nog att inse att alléer, åtminstone med tiden, kräver en rätt avsevärd insats vad gäller skötseln. Lind får t.ex. massor med stamskott, som enligt tradition hålls efter. Men oavsett trädsort får man ju t.ex. astronomiska mängder löv och nedblåsta pinnar på "fel" ställe.
Ja så är det, helt klart! Det är delvis därför jag blev intresserad av oxel, som ska vara ett ganska symmetrisk träd som inte blir vansinnigt stort (10-15m).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sån variation är inte bra utifrån alléhänseende. Då kommer träden att växa olika snabbt och det blir fult. Det gäller således att hitta en sträcka där jorden är homogen och vattentillgången är likartad.
Jo, det är just det jag tänker. Vissa områden har ju så varierande jord. I mitt fall är jag nästintill glad att det är olika, då jag ska plantera massor av olika buskar, träd mm. Det jag dock saknar är svartjord ;)
 
C
K Klabbarparn skrev:
Det är delvis därför jag blev intresserad av oxel, som ska vara ett ganska symmetrisk träd som inte blir vansinnigt stort (10-15m).
Har ingen uppfattning om oxel, men det är nog inget dåligt val. Dock tror jag du, liksom lind, måste stamma upp det och hålla efter stamskotten så du får upp kronan en bra bit från marken jämfört med dess naturliga växtsätt.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Oxel är ett bra träd som har god härdighet och tål torrare mark. Det är ju en nära släkting till rönnen och ett av de få inhemska skandinaviska träden.

Jag har två, dels ett exemplar på morän som planterats på 80-talet. Det är ett rejält träd idag. Och dels ett träd på lera som är kring 15 år, det är ett ungträd. Oxel växer sakta.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle vara lite försiktig med ek. Dels för de får så tråkiga angrepp och dels för att om det finns vildsvin i närheten så kommer de att gräva upp vägen på hösten när ekollonen börjar falla.

Parklind är ju ett uppenbart val. Eller möjligen skogslind. Vi har ingen större tradition att plantera skogslind som alléträd i Sverige eftersom materialet har varit för mångformigt och variabelt. Men nu finns det ju bra kloner i handeln, inte minst amerikanska sådana som fungerar bra.
vi har i dagsläget 7 ekar på fastigheten. Vi har lyckligtvis sluppit sviniga påhälsningar hittills (ta i trä). Mitt största problem med ek är att de kan bli så gigantisk stora! Det kommer förmodligen inte vara mitt problem dock ;)
 
Vet du varför de tidigare ekarna togs bort? Det skulle ju ev. besvara frågan om ekars lämplighet på denna plats. Själv skulle jag inte kunna motstå ekar ifall de funnits och trivts där innan, men det är ju jag!

Tror också på lind, och oxel är inget dumt alternativ. De brukar ha en rak stam som förgrenar sig i många grenar på ett ställe, nästa som om verit hamlade (eller så har alla kring mig hamlats för länge sedan, men jag tror inte det.)

Ett exotiskt och trevligt val skulle kunna vara kaukasisk vingnöt. Men de är inte direkt några traditionella alleträd (även om vi har en hel del av dem i rader längs vägarna här i Malmö). Eller en valnöts-allé? Finns ympade sorter som ex.vis. Broadview som inte blir så stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.