Kommer inte ha vägguttag utan dosa där matning får gå direkt från dosan till nätingång på TV
 
Är det gips eller annat ihålig vägg, såga bara ett hål bakom tvn och ett till vid golvet. Sen kan man dra alla kablar igenom. Lösa. Tar ingen plats bakom tv.
 
Väggen är reglad med 45 regel, OSB och Gips samt markisolering för att dämpa ljudet in i grabbens sovrum på andra sidan. Lösa kablar är inte min grej :D Tänkte sätta dosan flush med OSB och sedan inte borra hål i gipset. Den dagen TV blir aktuellt så gör jag hålet i gipset
 
AndersMalmgren skrev:
Vill inte ha högspännning i lågspånnings dosan, med det är inga problem att dra HMDI från en dosa och spänning från en annan dosa och sedan att de möts i en dosa till TVn? Eller förstår jag dig fel?
Det finns nog ingen vettig människa som vill ha högspänning i sin lägenhet oavsett vilken dosa den finns i...... ;)


(får väl ta dig ordagrant på dina ord utan att själv tänka såsom vissa här på forumet brukar göra)
 
Okej, spänning kontra lågspänning då?

Edit:lågspänning är ju iof samma sak som nätspänning så det blir fel det också, men är man normalbegåvad fattar man vad jag menar
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Okej, spänning kontra lågspänning då?

Edit:lågspänning är ju iof samma sak som nätspänning så det blir fel det också, men är man normalbegåvad fattar man vad jag menar
Vi är inte normalbegåvade här på forumet.
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Är det tillåtet med fast ansluten nätkabel?
 
Ingen aning, men både duk och TV kommer ha dold matning på den väggen. Sedan kommer projektorn även den ha samma lösning med HDMI och matning direkt ur dosa
 
Det är väl OK att göra en fast anslutning, men en elektriker måste göra det?
 
Atom skrev:
Vi är inte normalbegåvade här på forumet.
Hehe, nej ibland undrar man ju, tex alla som försvarar taffligt arbete
 
Inte göra som mattetvilling gjorde?
Jag tror jag ska sno hans lösning när jag gör mitt bio rum
Byter man tv kanske uttagen inte sitter likadant. Så jag tänkte ha alla uttagen vid tv bänk och sen en sån kanal han använde
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nje, nej, nej. Har det idag i min nuvarande lägenhet, kan knappt vistas i vardagsrummet utan att gråta :D
?pic_id=235858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?pic_id=235859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har jag bilat in skiten i väggen med 20mm VP-rör för HDMI, dålig bild men ni ser rören sticka upp ur golvet med röda dosor, där kommer mediamöbeln vara, sedan ser ni på motstående vägg är det bilat för HDMI och högtalarkabel


Så när jag gjort allt detta besvär kan jag ju inte köra utanpåliggande sista biten för TV :p
 
Jag vet inte om du missförstod men ventilationskanalen var självklart infälld i väggen. Tyckte hans lösning var bra jämfört med en 50mm slang typ. Får du verkligen in hdmi i 20mm rör? Jag ska lägga rör till min projektor senare men det blir nog ett 40mm så man får in data/hdmi/optiskt ljud
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.