Du svarar inte på frågan om du har varit i kontakt med kommunen eller om du kan lägga ut bestämmelserna? Det kanske går att komma runt eller lösa saken på smidigare sätt än du tror. Det är ju värt att kolla upp detta då vi här på forumet har en del erfarenhet av olika fall. Är det max 40m2 du önskar om du får önska?
 
Jonatan79 skrev:
Du svarar inte på frågan om du har varit i kontakt med kommunen eller om du kan lägga ut bestämmelserna? Det kanske går att komma runt eller lösa saken på smidigare sätt än du tror. Det är ju värt att kolla upp detta då vi här på forumet har en del erfarenhet av olika fall. Är det max 40m2 du önskar om du får önska?
Angående bestämmelserna så är det motiveringen jag fått av byggnadsnämnden då jag fått avslag på bygglovsansökan, och dels läst på kommunens hemsida. Att neka bygglov för fritidshus gäller dock inte hela kommunen, tror t.ex. inte att de mindre öarna utan färjeförbindelse går under det.

Ja det stämmer, max 40 om jag får önska fritt.
 
Synd att du inte lämnade den infon direkt. Kan du lägga upp det jag efterfrågade kanske vi kan hjälpa dig med en bra lösning. Samt avslaget och din bygglovsansökan om du känner för det.
 
O
tallkronan skrev:
Det du skriver stämmer alldeles utmärkt, i korta drag, men läser du boverkets byggregler vidare är det inte bara "minst ett rum för personhygien" utan där specificeras också alla minimimått osv som krävs för respektive rum. Vi kan bara ta ett exempel, under "c) rum eller avskiljbar del av rum för daglig samvaro," så är det reglerat hur möblerna ska få plats, minimiutrymme runt möbler osv, det är t.o.m. reglerat att det ska kunna möbleras så att TV inte står så att rutan reflekteras av fönster osv (JA, det är sjukt, men sant).
Kan du inte länka till det stycket? För det har jag aldrig hört talas om. Står det även att man måste ha arbetsrum?
 
O
Jag kan inte hitta nånting i bbr som stödjer det du säger.
Ville du ja hjälp med ritningar får du nog prata med en arkitekt. Vi hjälper dig att tolka å ge råd.... Men jag vet inte hur du läser för det finns regler för byggnader upp till 55kvm. Då låter det väldigt konstigt om det inte skulle gå att bygga pga andra regler om tillgänglighet!
 
Det finns ju massor av attefallshus som är godkända bostäder, och de är bara 25 kvm!
 
Räknenisse skrev:
Det finns ju massor av attefallshus som är godkända bostäder, och de är bara 25 kvm!
Men då är de ju komplementbyggnader till ett existerande bostadshus.
Det förutsätts säkert att t.ex. tvättstuga och förrådsutrymmen finns i huvudbyggnaden.
 
KnockOnWood skrev:
Men då är de ju komplementbyggnader till ett existerande bostadshus.
Det förutsätts säkert att t.ex. tvättstuga och förrådsutrymmen finns i huvudbyggnaden.
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/

Ett attefallshus ska följa Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS. Till exempel ska ett attefallshus som ska användas som ett komplementbostadshus för permanentboende ha alla bostadsfunktioner som ska finnas i en bostad. Det är då exempelvis funktionerna inredning och utrustning för matlagning och personlig hygien och möjlighet att förvara saker. Attefallshus som ska användas som komplementbostadshus för permanentboende ska också vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
 
Alla de där funktionerna som du får till varsitt enskilt rum går att koka ihop till ett öppet allrum med kök och badrum, med möjlighet att dela av ett sovrum. Finns inget som hindrar att samvaro och matplats och matlagning samsas om samma yta, finns inget som hindrar att tvättfunktionen integreras i badrummet, och, av de nybyggda hus jag sett, verkar även kraven på förvaring vara rätt låga. Finns ju en mycket nätt tvättmaskin med integrerad tumlare tex.

Rimligtvis planerar man byggnaden så att det finns en naturlig plats att ansluta en eventuell utbyggnad i framtiden.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.