Vulcan61
Tycker ändå det är viktigt vad uttagen sitter. Tänk även för gamla personer som har svårt att böja sig. Är ju väldigt smart även på den synpunkten
 
R
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ja den sa mig inte så mycket. Få be en kompis översätta
Förstod nästan det ;) blev lite snabbt det som sitter i texten till vänster är vid golvet
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
På min elritning finns det en symbolförklaring så det är bara att kolla noga.
Tycker nog det är snyggare med vertikala multiramar än horisontella.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vulcan61
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
På min elritning finns det en symbolförklaring så det är bara att kolla noga.
Tycker nog det är snyggare med vertikala multiramar än horisontella.
Jo ska man ha många så är det snyggare. Men ska man bara ha Ett envägsuttag så borde man kunna dölja den fint under brädan!
 
I lägenheten har jag uttag bredvid fönstret bakom gardinen. Fast det är en gammal lägenhet
 
Standarder förändras, så vad som är svenska standard idag är inte detsamma som förr. Det har hänt en del de senaste åren, med en del större förändringar både 2014 och 2018.

- Tidigare fanns måttet 20 cm för uttag vid golv. Idag är höjden fri (av arbetsmiljöskäl).
- För fönster säger man idag i liv med fönsterbrädan.
- Likaså uttag direkt under strömbrytare har tonats ned. Idag krävs det endast i hall, men är ju fortfarande en god ide.
- Det är dessutom krav och rekommendationer på styrning av uttag för belysning o annat idag av energibesparande skäl.

Så vid nybygge får man nog granska ritningen så att det blir som man vill ha det.
 
Vulcan61
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Standarder förändras, så vad som är svenska standard idag är inte detsamma som förr. Det har hänt en del de senaste åren, med en del större förändringar både 2014 och 2018.

- Tidigare fanns måttet 20 cm för uttag vid golv. Idag är höjden fri (av arbetsmiljöskäl).
- För fönster säger man idag i liv med fönsterbrädan.
- Likaså uttag direkt under strömbrytare har tonats ned. Idag krävs det endast i hall, men är ju fortfarande en god ide.
- Det är dessutom krav och rekommendationer på styrning av uttag för belysning o annat idag av energibesparande skäl.

Så vid nybygge får man nog granska ritningen så att det blir som man vill ha det.

Ok tack så mycket för utförligt svar
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Likaså uttag direkt under strömbrytare har tonats ned. Idag krävs det endast i hall, men är ju fortfarande en god ide.
Jag tycker att det är lite "kusligt" att gå in i ett nytt okänt mörkt rum med eluttag under strömbrytaren. Det brukar sluta med att man har fingrarna i uttaget när man har försökt tända. Nu skall ju uttagen vara petsäkra men det känns ändå lite speciellt.

Själv har jag inga uttag under strömbrytarna hemma, har aldrig riktigt förstått vitsen.... inte ens sladden till dammsugaren skulle vara ett alternativ för vi har centraldammsugare och då behöver man inte sätta i/flytta elkabeln.

Men smaken är delad som tur är men jag gillar det inte......
 
Och angående "städuttag" så har dom varit "standard" sedan i alla fall början på 70 talet. När sedan prefabhusen började jaga kostnader försvann dom samt lamputtagen över fönster, hos vissa husfabrikanter. Städuttagen har sedan blivit nästan lika vanliga som dom var tidigare, men lamputtagen vid fönster lyser fortfarande med sin frånvaro hos vissa husleverantörer.
 
I mitt föräldrahem satt alla eluttag under fönsterbrädan förmodligen från 1940- talet. Svart bakelit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.