Vulcan61
Tänkte höra med er som är insatta. Förr satt nästan alla uttag ca 15 20 cm från golvet. Är det inte smartare att sätta uttag tex under fönsterbänk? Tänker om man ska ha lampa där eller ljusstake. Fördelen är ju att man slipper se kabel ner till golvnivån. Sedan bra arbetshöjd för tex mobilladdare eller liknande. Hur sätts uttag allmänt i nybygge idag. Har det hänt något nytt på placeringen av uttagen från förr mot Idag? Kul veta om det hänt något nytt även på detta område.
 
Både och tycker jag man ser. Nära fönster sitter det ofta ett vid kanten på fönsterbrädan och i rum sitter dom ofta nära golvet i varje hörn.
Sen brukar det sitta ett uttag ovanför varje fönster också
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
R
Normalt så sätts det inga uttag eller strömbrytare för någon lampa i höjd och bredvid fönsterkarm , det är till 95 % ett extra jobb , däremot så börjar det komma ett enkelt vägguttag under strömbrytaren i rummet , Det är för dammsugaren så man inte behöver leta bakom eller krypa runt efter ett vid golvet ,
Det brukar vara ett dubbelt direkt nedanför strömbrytaren , men det upptill är för bekvämlighetens skull
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
R rävlyan skrev:
Normalt så sätts det inga uttag eller strömbrytare för någon lampa i höjd och bredvid fönsterkarm , det är till 95 % ett extra jobb , däremot så börjar det komma ett enkelt vägguttag under strömbrytaren i rummet , Det är för dammsugaren så man inte behöver leta bakom eller krypa runt efter ett vid golvet ,
Det brukar vara ett dubbelt direkt nedanför strömbrytaren , men det upptill är för bekvämlighetens skull

Ok. Ja det är faktiskt väldigt smart. Uttag under strömbrytare. Även rätt snyggt tycker jag om man kör en snygg serier med ram. Tex elko plus
 
Vulcan61
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Både och tycker jag man ser. Nära fönster sitter det ofta ett vid kanten på fönsterbrädan och i rum sitter dom ofta nära golvet i varje hörn.
Sen brukar det sitta ett uttag ovanför varje fönster också
Ok ja det låter ju smart ha ett uttag där faktiskt. Tycker även det är riktigt drygt när man ska dammsuga och böja sig ner varje gång. Man blir bekvämt i arbetshöjd, uttag under strömbrytare är ju smart också
 
R
Men uttaget under strömbrytaren är inget som är något måste normalt , det måste man kolla upp på ritningen om det finns där ,
finns det inget så är det extra och kostar mer
 
Vi har uttag under fönstren, och de är mer i vägen än något annat, t ex går inte soffan in ordentligt. 15-20 cm upp på sidan hade passat bättre för oss.
 
Vulcan61
R rävlyan skrev:
Men uttaget under strömbrytaren är inget som är något måste normalt , det måste man kolla upp på ritningen om det finns där ,
finns det inget så är det extra och kostar mer
Ok så det kosta en hel del mer om man väljer detta i nybygge tex? Ett uttag under varje strömbrytare? Men allt gå beställa vid nybygge eller är det standard dragning som gäller oftast?
 
Vulcan61
kashieda kashieda skrev:
Vi har uttag under fönstren, och de är mer i vägen än något annat, t ex går inte soffan in ordentligt. 15-20 cm upp på sidan hade passat bättre för oss.
Ok ja för och nackdelar med allt. Känns alltid drygt att böja sig ner bara. Eller är man för bekväm :)
 
Det kan nog skilja en hel del mellan olika tillverkare. För mig så ingår någon standard och utöver det kostar det extra men jag kan välja att få det exakt som jag vill
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Jag menar 15-20 cm ovanför nederkant på fönstret;)
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Men standard höjden är väll idag ca 20,30 cm? Så standard höjden har säkert Klättrat upp några cm. :).. skulle ja fått välja så skulle jag vilja ha uttag under varje strömbrytare och vid varje fönster sidan om eller under till..Uttag nere vid golvet är ju smart om man har stor golvlampa eller liknande .men ser inte så många fördelar! Även tvn på väggen sitter ju ofta uttagen precis bakom där.
 
R
Normal standard är BlaHa inget ingår utöver det som finns på en EL-ritning , är det det ett fabrikshus så kan jag nog sätta en peng på att det inte finns , det som är viktigt är att kolla in vad som ingår , kan du inte läsa ritningar för hus så ta hjälp av någon ,
på jobbet eller bekanta släkt och vänner , det är många gropar att åka i
En liten vink hur det kan se ut på en ritning med lite text från mig
 
  • EL-ritning med markerade symboler och textförklaringar som visar elektriska installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
kashieda kashieda skrev:
Jag menar 15-20 cm ovanför nederkant på fönstret;)
Frågan är vilket som är snyggast. Sidan om eller under till. Ha man uttaget under så döljer man nog uttaget mer om fönsterbänken bygger ut en del
 
Vulcan61
R rävlyan skrev:
Normal standard är BlaHa inget ingår utöver det som finns på en EL-ritning , är det det ett fabrikshus så kan jag nog sätta en peng på att det inte finns , det som är viktigt är att kolla in vad som ingår , kan du inte läsa ritningar för hus så ta hjälp av någon ,
på jobbet eller bekanta släkt och vänner , det är många gropar att åka i
En liten vink hur det kan se ut på en ritning med lite text från mig

Ja den sa mig inte så mycket. Få be en kompis översätta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.