Rikard Gjersvold skrev:
...hade vi inte haft katter, hade Rut fått sparken ;)
De här kan väl inte skräpa ner så mycket :rolleyes:
P1000300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är vi väldigt OT, men du träffade jäkligt rätt, det skulle kunna vara våra katter på bilden, förutom att vår svarta saknar svans.
 
jojjeblom skrev:
På väggen upp i trappan då, ena halvan blåser upp den andra neråt, och varför inte en FH 35 istället för FH25. Betydligt kraftigare maskin när det är riktigt kallt och verkligen behövs och runt 1000:- dyrare.
Det kan gå då slangarna får vara 7 m innan de tappar effekt. Möjligen att du sätter den på första väggen i trappan och riktar ena vingen utåt. I hallen blir de inte lika störande med ledningarna. Att du skaffar en FH 35 istället håller jag med om.
 
Redigerat:
Om inte trappan är inbyggd så är en placering under trappan väldigt bra, en granne har så.
 
Kanske borde tillägga att vi har FTX-ventilation i huset. Om jag förstår det hela rätt så är det fördelaktigt i sammanhanget?

Det jag funderar mest på är om placering enligt alternativ 1 ger tillräckligt bra värmespridning. Trappan går tyvärr bort då det inte är gavelhus. Placering under fönster försvinner nu också, pga av små barn. Jag hade inte ens tänkt på den risken... =)

Vad tror ni om att trycka in en pump på souterrängplanet också när man ändå är i farten? Eller är det overkill? Planlösningen är liknande den på bilden fast utan öppning mot rummet under köket. Placeringen skulle då vara samma som på entréplanet.

Priserna jag fått är (inkl rot men exkl elektrikerns jobb) ca 19500 för X25 och ca 18000 för FH25. Rimliga priser?
 
A
Var har du huvudluftintaget för FTX´n? under trappan?
Det kan ju vara ett alternativ annars rekommenderar jag alternativ två då risken att blåsa ut köks-oset i övriga huset troligen blir mindre.
Suterräng-planen brukar kräva mer värme dvs kosta mer i drift så en pump där med är ingen nackdel, fast då kommer ju tänket med en eller två utedelar...
 
electroluxaren skrev:
Var har du huvudluftintaget för FTX´n? under trappan?
Det kan ju vara ett alternativ annars rekommenderar jag alternativ två då risken att blåsa ut köks-oset i övriga huset troligen blir mindre.
Suterräng-planen brukar kräva mer värme dvs kosta mer i drift så en pump där med är ingen nackdel, fast då kommer ju tänket med en eller två utedelar...
Lite osäker på vad du avser med huvudluftintag? Har frånluftsventiler i kök, badrum, toalett och tvättstuga. Tilluftsventiler i övriga rum.
 
A
det brukar förekomma en större fyrkantig frånluftsventil i något av de större utrymmena placerad en bit från golvet. men det kanske är om man har luftvärme mera
 
daggfot skrev:
Priserna jag fått är (inkl rot men exkl elektrikerns jobb) ca 19500 för X25 och ca 18000 för FH25. Rimliga priser?
Jag tycker det låter dyrt för en FH25
"Min" installatör brukar alltid matcha polarpumpens priser, där kostar den ca14700:- inkl. frakt och installation.
Kanske är billigare i Göteborg?

Vilken pump som är bäst finns det många åsikter och trådar om.
Jag har upplevt pumpar från Sanyo, elektrolux, Mitsubishi, Panasonic och Toshiba.
Och min absoluta favorit är min senaste pump en Toshiba Ras 25.

Både Daikin o MB har en lägsta värmeeffekt på 1000W, på min MB innebär det att den växlar mellan att värma och att vila hela tiden.
Min Toshiba däremot har en lägsta effekt på 450W, det gör faktiskt stor skillnad, den ligger konstant och ger lagom varm luft stannar bara för att avfrosta.
 
electroluxaren skrev:
det brukar förekomma en större fyrkantig frånluftsventil i något av de större utrymmena placerad en bit från golvet. men det kanske är om man har luftvärme mera
Ok. Nej någon sådan har vi inte.
 
Peter2400 skrev:
Jag tycker det låter dyrt för en FH25
"Min" installatör brukar alltid matcha polarpumpens priser, där kostar den ca14700:- inkl. frakt och installation.
Kanske är billigare i Göteborg?
Tack för svaret. Får nog bli att ringa runt lite mer då och kolla priser.

Placeringen är jag nog ganska klar över.
 
Om någon undrar så slutade detta med en IVT till höger om alternativ 1, ovanför fönstret. Var enligt återförsäljare inget problem med utrymmet.
 
Då ser du väl fram mot höst och vinter, när du får någon användning för värmepumpen?

Vår har stått oanvänd i 2,5 månader nu :)
 
Den har faktiskt varit på plats sedan i mars. Bara jag som är seg med att uppdatera. :)

Hade 600kWh lägre förbrukning i mars än mot året före, men man måste ju se över en längre period för att kunna säga hur bra det blev.
 
Blir det värmebölja som i juli förra sommaren är det väldigt skönt att kunna köra lite A/C också. Blir inte så många kWh sammanlagt för lite kyla de varmaste veckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.