Hej!

Har funderingar gällande placering av innedel för luftluftvärmepump. Radhus (ej gavel) med tre plan på totalt 160kvm.

Har av ett företag blivit rekommenderad Daikin Caldo X25 eller Mitsubishi FH25.

Då innedelarna är för stora går de ej att placera ovanför fönstret som jag hade önskat. Avstånd mellan fönster och tak är 29cm. Samma avstånd mellan ytterdörr och tak. Vad tror ni om de föreslagna placeringarna? Alternativ 1 går bort då det blir direkt ovanför soffan. Så egentligen är det endast frågan om alternativ 2 är en bra placering. Blir det någon prestandaförlust att inte kunna placera innedelen på kortsida. Han rekomenderade inte att placera innedelen under fönstret. Vi har där ett större matbord som står i vägen. Kan man överhuvudtaget leva med ljudet i ett vardagsrum?

Visar en bild på planlösningen för aktuellt plan nedan. Dörren till köket är alltid öppen.

Tack på förhand!

lv_placering2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad avser måttet 29 cm?
Är det från tak till fönsterfoder eller från tak till överkant fönstersmyg?
Hos mig är det 2,42 m takhöd, och innerdelen till Mitsubishis innerdel får plats över ytterdörren,
men ett urtag behöver göras i dörrfodret.

Bet ljudet: Placera innerdelen så långt från där ni mest vistas.
Om man sätter den vid matplatsen kan man ju stänga av den när man käkar.
Om den blåser längs eller tvärs rummet tror jag inte spelar så stor roll.

Ljudnivå: Vår går nästan alltid med tystaste fläkthastighet, 19 dB.
Och då hörs den inte längre än 1 meter bort.
Någon enstaka gång har vi kört den på ett steg högre hastighet.
På fullfart blir ljudet "olidligt".

Så här är den monterad hos oss, den sitter alltså längs ner på bilden,
över ytterdörren i hallen. Huset är f.ö. 7,7 m brett på insidan,
alltså från över- till underkant på bilden.
Och i vardagsrummets "sittområde" hörs fläkten alltså inte alls på "viskläge".
öppen.jpg

PS
Ändrat :p till : P :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Vad avser måttet 29 cm?
Är det från tak till fönsterfoder eller från tak till överkant fönstersmyg?
Hos mig är det 2,42 m takhöd, och innerdelen till Mitsubishis innerdel får plats över ytterdörren,
men ett urtag behöver göras i dörrfodret.

Bet ljudet:placera innerdelen så långt från där ni mest vistas.
Om man sätter den vid matplatsen kan man ju stänga av den när man käkar.
Om den blåser längs eller tvärs rummet tror jag inte spelar så stor roll.

Ljudnivå: Vår går nästan alltid med tystaste fläkthastighet, 19 dB.
Och då hörs den inte längre än 1 meter bort.
Någon enstaka gång har vi kört den på ett steg högre hastighet.
På fullfart blir ljudet "olidligt".

Så här är den monterad hos oss, den sitter alltså längs ner på bilden,
över ytterdörren i hallen. Huset är f.ö. 7,7 m brett på insidan,
alltså från över- till underkant på bilden.
Och i vardagsrummets "sittområde" hörs fläkten alltså inte alls på "viskläge".
[bild]
Tack, det låter ju ok beträffande ljudet. 19db är samma som x25 har i tystaste läget.

29cm är till fönstersmygen.
 
OK, jag har 35 cm till smygen. Vanlig 10x21 dörr.
Har du lågt i tak eller högt placerade fönster?
 
240 i takhöjd (mätte nu). Fönstersmygen är 126 hög. Huset byggt 73 om det kan hjälpa. =)

Då får det väl bli placeringen enligt alternativ 1 om ingen har något kreativt förslag.
 
A
Sätt den på väggen mellan alternativen eller det var inge yttervägg?
Annars kunde man låta den blåsa mot trappan
 
Ja det är ju en bra idé också. Då får man kanske upp mer värme på övervåningen? Dock är det som sagt ingen yttervägg så det innebär synliga kanaler inne. Får se vad frun säger... =)
 
På väggen upp i trappan då, ena halvan blåser upp den andra neråt, och varför inte en FH 35 istället för FH25. Betydligt kraftigare maskin när det är riktigt kallt och verkligen behövs och runt 1000:- dyrare.
 
jojjeblom skrev:
På väggen upp i trappan då...

Innervägg som sagt.
Mellanradhus du vet :)
 
KnockOnWood skrev:
jojjeblom skrev:
På väggen upp i trappan då...

Innervägg som sagt.
Mellanradhus du vet :)
Aha:)
 
Jag vet inte varför alla envisas med att sätta innerdelen uppe i taket, om huvudfunktionen är att ge värme.
Jag monterade min 60 cm över golvet, inget blåsande, varmt golv, och bra värmespridning då värme stiger, värmen hamnar där den ska, precis som den gör med golvvärme.
En annan stor fördel är att den är enkel att rengöra, nått som många verkar glömma, jag dammsög min en gång per vecka.
Kolla länder där dom har luftvärme, dom har ventilerna i golvsocklarna, inte i taklisterna.

Som AC blir dock funktionen sämre.
 
Det är ju lite praktiskt att inte ungarna kör på den med trehjulingen eller gåvagnen, inte sparkar på den eller stoppar in pinnar i den.

Högt upp under taket är faktiskt väldigt praktiskt.
Och där suger fläkten inte in så mycket skräp och dammråttor heller. De brukar ju hållas på golvnivå.
Så jag förstår varför du måste rengöra din så ofta ;)

Dammsög skriver du förresten, i imperfekt. Har den lagt av nu?
 
KnockOnWood skrev:
Det är ju lite praktiskt att inte ungarna kör på den med trehjulingen eller gåvagnen, inte sparkar på den eller stoppar in pinnar i den.

Högt upp under taket är faktiskt väldigt praktiskt.
Och där suger fläkten inte in så mycket skräp och dammråttor heller. De brukar ju hållas på golvnivå.
Så jag förstår varför du måste rengöra din så ofta ;)



Dammsög skriver du förresten, i imperfekt. Har den lagt av nu?
Fick betydligt mindre damm inne efter den monterades, det verkade hamna i filtret.

Rättstavning är inte min starka sida, men jag har flyttat, så det kanske blev rätt iaf ;)

Pumpen var förövrigt en Toshiba, monterades år 2000, och gick nästan felfritt dom 10 åren jag bodde där, bytte lager i innerfläkten, 2 universallager á 30:- st

Kan nämna också när jag ändå är igång, att jag sänkte förbrukningen med 5000kw per år, från 22 till 17.000 kw, så dom 23.000:- pumpen kostade monterad då, räknade jag hem 2 ggr.
 
Redigerat:
Rikard Gjersvold skrev:
Fick betydligt mindre damm inne efter den monterades, det verkade hamna i filtret.
...
Jag förstår!
Det är säkert lättare att dammsuga fläktens galler (eller vad heter det?) än alla golv :)

Men du var nöjd med maskinen i alla fall verkar det som.
Vår bara tuffar och går.
Jag har dammsugit gallret (? :surprised: ) en gång på två år.
Och dammråttorna lever kvar på golvet i allsköns ro :)


Förresten har jag märkt samma effekt med FTX:ens frånluftfunktion.
Mängden damm i luften, och damm som dalar ner och lägger sig på alla vågräta ytor,
har minskat successivt sedan huset byggdes 2010.
Det verkar som det mesta är utventilerat, och småpartiklar i inkommande luften fastnar redan i FTX-aggregatets inluftsfilter.
Vi behöver faktiskt inte städa så ofta nu.
Men det kan ju iofs också bero på vår tilltagande blindhet och demens. Time will tell :)
 
Samma här, fick ny FTX monterat i radhuset vi tillfälligt bodde i, den tidigare anläggningen från -85 hade nog ingen rengjort eller bytt filter i, tidigare ägaren som bott sen -94 hade iaf inte en aning om att det gick att öppna plåtlådan ovanför köksfläkten.

Med ny anläggning och rengjorda rör, kunde vi nästan säga upp Rut, hade vi inte haft katter, hade Rut fått sparken ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.