Mikael_L
Ja det är säkert mycket bättre än fogskum i alla fall. :D
 
clain skrev:
Var det förresten någon som hade något förslag på hur man löser problemet med att dra VP-rören tvärsöver vinden ovanpå befintlig isolering.

Samt hur man rent praktiskt tätar rören?!
Måste du dra rören ovanpå isoleringen?

Bäst är om rören aldrig korsar varm/kallt. Alltså går hela sträckan i den varma sidan (eller hela sträckan i den kalla sidan, fast de är ju svårt i detta fall).

Går de inte så kan du täta rören med tex silicon
 
Vinden är redan tillägsisolerad med 4-5 lager 95mm isolerskivor, så det känns lite tungt att behöva riva upp allt för detta.

Får bli till att täta med nån slags silicon eller latexfog.

Men hur är det t.ex med skarvmuffar och rörböjar, kan man anse att dessa är täta nog, eller lär dessa tejpas med el-tejp ell dyl för att räknas som täta.
 
Kladda med silicon eller latex? Det borde väl räcka med att trycka i lite rockwool?
 
Ja funkar det bra så är det ju ännu enklare..
 
Mikael_L
Jag kan passa på och nämna att nästan alla utom jag och mycke_nu som hittills svarat dig i den här tråden är elektriker till professionen, jag tycker du ska ha större tillit till vad Rickard Å, Rrr, elmont och bloink skriver än vad jag skriver. Bara så du vet det. :)
 
elmont skrev:
Man lägger rören den kortaste vägen mellan dosorna utan att ta någon hänsyn till takets och väggarnas begränsningslinjer.
Fel av mig, det var ingen praxis:

SS 436 40 00, 522.8.8: Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortaste möjliga vägen.

Däremot hittar jag ingen regel som tillåter flexslang och kabel att gå den närmaste vägen i väggar.

Till clain: Instämmer med övriga talare om att undvika rör på den kalla sidan. Om du använder flexslang kanske det blir lättare att peta in den under/bakom isoleringen på den varma sidan?
 
Hej.

(Så där, nu har en till elektriker skrivit i denna tråden. :))

//Patrik
 
Bo.Siltberg, då är vi överens, om att praxis är det kortaste vägen mellan två dosor.
 
Nu vill jag inte vara envis - men - lägg kabel om ledningen skall passera både kalla och varma områden.

Varför lägga rör om det är till ett par vägguttag? Vad sjutton kan komma att ändra sig under överskådlig framtid som inte går att fixa ändå?
 
Varför skulle det vara bättre med lös kabel utan rör?

Jag har aldrig lagt lös kabel i vägg, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.. Kalla mig vresig bakåtsträvare, men detta är min personliga åsikt iaf ;)
 
elmont skrev:
Bo.Siltberg, då är vi överens, om att praxis är det kortaste vägen mellan två dosor.
Hmm, när motsatte jag mig det? Det var alltså inte väderstrecket som du var emot. Kan det vara närheten till rummets kanter? Jag tycker nog att det är en bra ide att hålla sig nära så långt som är praktiskt lämpligt. Men praxis kan givetvis en hempulare inte säga nånting om - jag har ju bara studerat vad riktiga elektriker gjort mer än jag installerat själv :O
 
Rrrrr skrev:
Varför skulle det vara bättre med lös kabel utan rör?

Jag har aldrig lagt lös kabel i vägg, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.. Kalla mig vresig bakåtsträvare, men detta är min personliga åsikt iaf ;)
Det blir ingen kondens i kablar. :) Dessutom retar det alltid någon!! :p
 
Jag kan inte förstå varför vi fackmän har emot lös kabel i väggarna??????? Inte heller jag kommer troligtvis att lägga lös kabel i nån vägg. Jag var mer eller mindre tvingad att lägga kabel som putsades in och sedan kaklades över när jag en gång för länge sedan jobbade utomlands, jag får fortfarande mardrömmar ;)
 
Jag instämmer nog med Rrrrr, och känns ändå inte som om jag vill dra kabel direkt när jag ändå inte får/kan koppla in den..

Verkar som om vi fastställt att bästa lösningen i mitt fall blir att täta rören ordentligt.


Men... så kom nu frun och frågade om en helt ny sak, fast som tur nog faller inom samma ämne.

När vi nu även byter fönster vid tilläggsisoleringen så kommer jag bli tvungen att flytta de utanpåliggande eluttagen (draget med kulo).
Då var nu funderingen om vi kan få infällda uttag genom att nyttja samma princip med VP-rör.

Dvs, utgå från den kulodosa vi har placerad vid taklisten, som kulokabeln idag går ifrån, och dra ut VP-rör från denna mellan plankstommen och den nya isoleringen och sedan gå in igen där vi vill ha uttaget.

Nu handlar det förvisso om ett jobb som jag i slutändan inte kommer få utföra själv, så en elektriker kommer troligtvis i så fall behöva anlitas.

Men om det ändå är någonting som inte får göras behöver jag ju inte ens bemöda mig med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.