hahalj
hantverkare1 skrev:
Bygger man väggarna på backen är det enklare att sätta den på utsidan då man bara kan lägga den där den ska vara så gravitation resten.

Byggar man pinne för pinne har det ingen roll.
Ok, bra att veta, tack.
 
hantverkare1 skrev:
Bygger man väggarna på backen är det enklare att sätta den på utsidan då man bara kan lägga den där den ska vara så gravitation resten.

Byggar man pinne för pinne har det ingen roll.
Vill inte vara någon besserwisser eller så. Men hur skulle detta spela någon roll menar du? Om väggen byggs på backen så spelar det väl ingen som helst roll vilken sida av väggen som ligger nedåt backen?
 
vectrex skrev:
Vill inte vara någon besserwisser eller så. Men hur skulle detta spela någon roll menar du? Om väggen byggs på backen så spelar det väl ingen som helst roll vilken sida av väggen som ligger nedåt backen?
Nej, det spelar ingen roll hur man väljer att göra men tycker det är enklast om man bygger på en platta/bjälklag och lägger ut bitarna så att syllen ligger ungefär där den ska vara när väggen står upp. Då är det bara att skjuta ihop allt och resa väggen upp så står den där den ska vara. Man slipper alltså bära omkring på väggen.

Svårt att förklara i text men hoppas det är begripligt?
 
hahalj skrev:
Ja, de finns där i modellen
Nej inte vad jag kan se, om du menar den regel som är på modellen över respektive under. Då behöver du en till minst. Är det lockpanel du tänker ha på väggen så behövs det för att fästa locken över och under fönstren eftersom dom hamnar foderbrädans bredd nedanför den regeln som nu syns på modellen. Lika blir det över fönster och dörr.
 
hahalj
Aha, ok då förstår jag. Har inte kommit till alla detaljer ännu, ska lägga in detta.
 
...men har man såhär små fönster behöver man knappast ha hammarbandsförstärkning längs med hela långsidan. Det kommer funka utmärkt att bara lägga denna balk på reglarna som omger fönstret.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
hahalj
cecar33 skrev:
Nej inte vad jag kan se, om du menar den regel som är på modellen över respektive under. Då behöver du en till minst. Är det lockpanel du tänker ha på väggen så behövs det för att fästa locken över och under fönstren eftersom dom hamnar foderbrädans bredd nedanför den regeln som nu syns på modellen. Lika blir det över fönster och dörr.
Kollade Träguiden nu, där anger de som principlösning detta:
R-0304-V80-L.jpg
Vad gäller regelverket ovan och under så är det ju det jag har ritat in i nuvarande modell? Eller är det nåt jag missar?
 
hahalj
MathiasS skrev:
...men har man såhär små fönster behöver man knappast ha hammarbandsförstärkning längs med hela långsidan. Det kommer funka utmärkt att bara lägga denna balk på reglarna som omger fönstret.
Ok... tar fram slanten igen då. :cool:
 
hahalj skrev:
Kollade Träguiden nu, där anger de som principlösning detta:
[bild]
Vad gäller regelverket ovan och under så är det ju det jag har ritat in i nuvarande modell? Eller är det nåt jag missar?
Den som är markerad 05 kan jag inte se på din modell och under fönstret har man inget foder på denna bild, därför har dom inte heller ritat in den men det vanligaste är väl foder även under fönster.
 
cecar33 skrev:
Den som är markerad 05 kan jag inte se på din modell och under fönstret har man inget foder på denna bild, därför har dom inte heller ritat in den men det vanligaste är väl foder även under fönster.
Det är ju spikregel. Det måste han ju sätta på hela huset, efter vindskyddet.
 
hahalj
cecar33 skrev:
Den som är markerad 05 kan jag inte se på din modell och under fönstret har man inget foder på denna bild, därför har dom inte heller ritat in den men det vanligaste är väl foder även under fönster.
Det är mycket som inte är inritat på min modell... den är inte färdig. Jag tar detalj efter detalj, och ställer frågor under den resan om jag behöver. Denna gången var det regelverk vs takstolar och jag återkommer eventuellt med frågor kring fönsterkonstruktion i en annan tråd när jag kommit dit. Jag förstår din synpunkt och tar med mig det i funderingarna.
 
hahalj
hantverkare1 skrev:
Det är ju spikregel. Det måste han ju sätta på hela huset, efter vindskyddet.
Jag vet inte men enligt Träguiden så är 04 spikregel, 05 kallar man väggregel, se här. Men det spelar väl mindre roll kanske.
 
hantverkare1 skrev:
Det är ju spikregel. Det måste han ju sätta på hela huset, efter vindskyddet.
Spikregel är som du säger, men 05 är ingen spikregel om du med det mena den som man spikar panelen på och som samtidigt håller vindpappen på plats den heter på bilden 04
 
hahalj
Angående fönstret, jag hade tänkt använda den lösning man gjort i Enkelstugan, med viss justering, det röda området dvs det extra inre lagret med 45x45 isolering o reglar behöver jag inte. Jag kommer använda 120 mm isolering i ett lager.

fönsterdetalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Glöm takdetaljer o hammarband)
 
cecar33 skrev:
Spikregel är som du säger, men 05 är ingen spikregel om du med det mena den som man spikar panelen på och som samtidigt håller vindpappen på plats den heter på bilden 04
Jag såg fel. Du har naturligtvis rätt!
Den regeln som sitter innanför är för extra isolering. Oftast en 45 i kors mot de stående reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.