Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I min vedpanna har jag ingen Syrventil överhuvudtaget. Därför att det går åt väldigt mycket energi för att koka bort vatten.med din annons lilla vedmängd, är det rent kontraproduktiv att joxa till det med överflödig utrustning, eftersom du inte slänger in hundra femtio liter ved, för att sedan gå och lägga dig.

Som sagt: -Joxa inte till det!

Staffan
Nä, så kan det säkert vara. Men jag fnular också på att koppla solfångare till acktanken, och då ha nödkylning mha en SYR-ventil kopplad till vv-slingorna i tanken. Där är det ju potentiellt mer energi som måste ledas bort, och inte bara i extremfall kanske.

Dessutom gillar jag att joxa till det. Jag är ju ingenjör.
 
GK100 GK100 skrev:
Just backventilens funktion behöver du inte tänka på, att den skulle kärva så den inte öppnar är osannolikt vanligare i så fall lite backflöde vid större difftryck. Den svaga komponenten är själva SYR-ventilen som kan börja läcka genom lite, det är inte bra och något att se upp med. Att de ska kunna öppna för funktion är däremot bättre ordnat med dubblering av bulber för termiska mekanismen.
Hm, ok. Hur yttrar det sig, att den "börjar läcka igenom lite"? Jag har ju som sagt en monterad på oljepannan (som vi inte eldar i). Har tänkt länge att jag borde motionera den för att se om den öht funkar, men har inte kommit mig för.
 
Staffans2000
joakim_j joakim_j skrev:
Dessutom gillar jag att joxa till det. Jag är ju ingenjör.
Det är en stor riskfaktor mot en en väl fungerande installation.

Staffan
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, ok. Hur yttrar det sig, att den "börjar läcka igenom lite"? Jag har ju som sagt en monterad på oljepannan (som vi inte eldar i). Har tänkt länge att jag borde motionera den för att se om den öht funkar, men har inte kommit mig för.
I din oljepanna är nog risken att den inte fungerar större än i en kamininstallation och omvänt risken för läckage större i kaminfallet. Oljepannan gick ju vid rätt temp styrd av drifttermostaten och långt från öppningsgränsen dessutom med maxtermostat som ytterligare skydd. I kaminen är det lättare att ibland hamna högt och att ventilen aktiveras åtminstone lite lätt. Tendensen är då att droppläckor uppstår och ventilen tätar sämre med tiden.

I ditt fall med slinga är det ju inte så problematiskt som för typen där man direkt kör kallvatten in i värmevattnet med korrosion som följd. Och om du testar funktionen tex 1-2 ggr per år kontrollerat som man bör minskar risken för felen där ventilen inte tätar. Och givetvis att du eldar kontrollerat så det inte hamnar i gränslandet för ventilen att öppna.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en stor riskfaktor mot en en väl fungerande installation.

Staffan
Hur menar du? Även om jag "joxar till det" med en SYR-ventil för nödkylning så kan jag väl ha en övertrycksventil också ifall det skulle börja koka? Det ena utesluter väl inte det andra?
 
Staffans2000
joakim_j joakim_j skrev:
Hur menar du? Även om jag "joxar till det" med en SYR-ventil för nödkylning så kan jag väl ha en övertrycksventil också ifall det skulle börja koka? Det ena utesluter väl inte det andra?
Visst kan du ha det. Jag kommenterad din egen förtjusning i att joxa till det, som du själv skrev. För gillar man att tänka ut avancerade lösningar, kan det bli hur dyrt och sårbart som helst.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst kan du ha det. Jag kommenterad din egen förtjusning i att joxa till det, som du själv skrev. För gillar man att tänka ut avancerade lösningar, kan det bli hur dyrt och sårbart som helst.

Staffan
Kanske det, men någon måste ju göra det, eller hur? Det är ju det man har ingenjörer till. Tror du inte att den förste som byggde ett hus fick höra att "det där är bara att joxa till det. Vi har ju bott i den här grottan jättelänge och det är lite fuktigt och kallt och så, men man vet vad man får i alla fall".

Nä, jag kommer nog att fortsätta joxa till det, men med eftertanke (därav den här tråden).
 
GK100 GK100 skrev:
I din oljepanna är nog risken att den inte fungerar större än i en kamininstallation och omvänt risken för läckage större i kaminfallet. Oljepannan gick ju vid rätt temp styrd av drifttermostaten och långt från öppningsgränsen dessutom med maxtermostat som ytterligare skydd. I kaminen är det lättare att ibland hamna högt och att ventilen aktiveras åtminstone lite lätt. Tendensen är då att droppläckor uppstår och ventilen tätar sämre med tiden.

I ditt fall med slinga är det ju inte så problematiskt som för typen där man direkt kör kallvatten in i värmevattnet med korrosion som följd. Och om du testar funktionen tex 1-2 ggr per år kontrollerat som man bör minskar risken för felen där ventilen inte tätar. Och givetvis att du eldar kontrollerat så det inte hamnar i gränslandet för ventilen att öppna.
Ärligt talat vet jag inte om det någonsin har eldats i den där pannan. Med tanke på hur skorstenen ser ut så lär den inte ha varit godkänd de senaste 15 åren eller så i alla fall.

Nu kommer jag inte ihåg, men jag undrar om oljepannans nödkylning inte är till den inbyggda VVB:n, så det kanske kan bli korrosion som du säger. Å andra sidan har den nog aldrig öppnat, så den kanske är tät som ett fiskarsle.

Hela skiten skall ju bytas nästa år i alla fall, så än så länge får det tuffa på.
 
  • Gilla
mohandswe och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nu kommer jag inte ihåg, men jag undrar om oljepannans nödkylning inte är till den inbyggda VVB:n, så det kanske kan bli korrosion som du säger.
Det var den vanliga kopplingen att tappa VV via SYR-ventilen och VVB fick samma funktion som din slinga i kaminen. Ingen risk för spädning av pannvattnet med friskvatten och korrosion i de fallen. Inget fel att du sätter in sån ventil via slingan och ev kompletterar med backventil vid KV avsticket. Men enda riktigt väsentliga vid sluten expansion är säkring mot övertryck via säkerhetsventil och om möjligt har acktank så placerad att volymen i den kan fylla kaminen via självtryck vid kokning.
 
GK100 GK100 skrev:
Det var den vanliga kopplingen att tappa VV via SYR-ventilen och VVB fick samma funktion som din slinga i kaminen. Ingen risk för spädning av pannvattnet med friskvatten och korrosion i de fallen. Inget fel att du sätter in sån ventil via slingan och ev kompletterar med backventil vid KV avsticket. Men enda riktigt väsentliga vid sluten expansion är säkring mot övertryck via säkerhetsventil och om möjligt har acktank så placerad att volymen i den kan fylla kaminen via självtryck vid kokning.
Ah, självklart, jag tänkte lite snett där.

Hur menar du med placeringen av acktanken? Nu finns det inte så många frihetsgrader vad gäller placeringen av den, men av ren nyfikenhet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det du beskriver är utveckling. Jag tänkte mer såhär:

[länk]

Staffan Baltazar
Man skall ha klart för sig att idag styrs nästan allt av mjukvara, och den mesta mjukvaran är konstruerad enligt ungefär samma principer som i den filmen.
 
Staffans2000
Står en del av acktanken högre än pannan, så kommer den att förse den kokande pannan med vatten så risk för överhettning utesluts. Allt eftersom det sprutar ut ånga ur din säkerhetsventil, fylls det på med nytt vatten från tanken. Lite dramatiskt beskrivet möjligen.

Staffan
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ah, självklart, jag tänkte lite snett där.

Hur menar du med placeringen av acktanken? Nu finns det inte så många frihetsgrader vad gäller placeringen av den, men av ren nyfikenhet.
Som Staffan skriver att tanken är i nivå med eller högre än kaminen och att rördragningen är sån att de förbinds i någon anslutning utan att det dras högre än kaminen så de kan fungera som kommunicerande kärl.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ah, självklart, jag tänkte lite snett där.

Hur menar du med placeringen av acktanken? Nu finns det inte så många frihetsgrader vad gäller placeringen av den, men av ren nyfikenhet.
SYR ventil behövs för att förhindra kokning i pannan om ladd pumpen skulle gå av pga till ex. strömavbrott.
Har man pannan optimalt inkopplad mot tankarna så ska vattnet självcirkulera och ladda även tankarna utan ström och därigenom förhindras kokning. Min anläggning är inte optimalt inkopplad och SYR ventilen har varit därför en viktig funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.