Satte mina som en femma på en tärning där ytterhörnen är 40 cm från vägg/vägg om jag minns rätt. 4m² är rummet och nästan kvadratiskt.

Funkar och ser väldigt bra ut. 35w/12v i alla.
 
Klart de ska sitta symmetriskt, ser ju förjäkligt ut annars..
 
Äldre tråd ser jag men eftersom jag letar info om placering av spottar så skriver jag lite... Jag tkr inte spottar behöver va symetriska väl. Man kan väl säga spottar har två olika funktioner, antingen ha det som allmänljus, eller just som "spot"-ljus, tex. lysa upp tavlorna på väggarna.

Jag har inte mina tavlor symetriskt utplacerade, därför måste jag anpassa ljuset efter tavlorna. Jag kommer nog göra så, o hoppas dte inte ser fel ut, tror faktiskt det snarare kommer se bättre ut. Vill inte ha industrikänslan hemma med total symetri. :-D
 
nattugglan11 skrev:
Äldre tråd ser jag men eftersom jag letar info om placering av spottar så skriver jag lite... Jag tkr inte spottar behöver va symetriska väl. Man kan väl säga spottar har två olika funktioner, antingen ha det som allmänljus, eller just som "spot"-ljus, tex. lysa upp tavlorna på väggarna.

Jag har inte mina tavlor symetriskt utplacerade, därför måste jag anpassa ljuset efter tavlorna. Jag kommer nog göra så, o hoppas dte inte ser fel ut, tror faktiskt det snarare kommer se bättre ut. Vill inte ha industrikänslan hemma med total symetri. :-D
Helt och hållet en smaksak såklart. Dock är det sannolikt få som använder spottar som punktbelysning, utan de flesta använder dem som allmänljus då de är snygga och inte tar någon plats. Pratar vi allmänljus så talar detta för en symmetrisk placering för att få ett jämnt ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.