X xLnT skrev:
Ja, där står det bland annat "Elinstallationsarbetet omfattar i stort sett allt, bortsett från vissa montagearbeten när det gäller själva fastsättningen av solpanelerna." Vilket Fredrik tidigare bestämt hävdat inte är lagligt.
Jag får uppfattningen när jag läser RFGn att detta gäller stora solcellsparker, behandlar RFGn verkligen microproducenter?
Ja, det gäller alla nätanslutna anläggningar då det gäller under ESVs område.

Läser man vidare i texten anger ESV att även kopplingsboxar, infästningar mm kan vara auktorisation för om de har elektriska egenskaper.

"Att förlägga kablar, inkoppling på båda sidor om växelriktaren och solpanelerna kräver auktorisation. När det kommer till montaget kan det i undantagsfall ske av annan utövare utan krav på auktorisation och registrerat elföretag. Här kommer kruxet för oss som myndighet att ge raka besked. Grunden för det hänger samman med vilka elektriska egenskaper som takets konstruktion och olika typer av modulramar, bärställningar, kapslingar med mera kan anta. Det handlar till exempel om skyddsjordning, potentialutjämning eller funktionsutjämning krävs. Skulle det vara så att även fästanordningen för solpanelerna kan anta elektriska egenskaper, ja då blir även detta ett elarbete som kräver auktorisation."
 
tommib
F Fredrik Sjödin skrev:
Hm.. konstigt. Testar en annan länk. [länk]
Ok. Kollade nu och jag kan inte på något sätt se att Art 30 skulle stödja det du säger. Den handlar bara om att det ska lämnas in installationsdokument till systemoperatören.
 
tommib tommib skrev:
Ok. Kollade nu och jag kan inte på något sätt se att Art 30 skulle stödja det du säger.
Det är en nätansluten sak som producerar el. Är inte det en nätansluten generator?
 
tommib
Läser vi samma sak? Jag läser under artikel 30 (dvs inte punkt 30).
 
Driftsmeddelande för kraftproduktionsmoduler av typ A

Håller med tommib.
 
Om anläggningen inte ska nätanslutas, är det lagligt att själv installera panelerna då?
 
X xLnT skrev:
Om anläggningen inte ska nätanslutas, är det lagligt att själv installera panelerna då?
Beror på. Finns lite olika regler beroende på situation osv. Bästa är att läsa ELSÄK-FS. Inte ens vad som är svagström är helt enkelt att säga.

"Starkströmsanläggning = "Anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom.""

https://www.elsakerhetsverket.se/fr...agor/vad-galler-for-svagstromsinstallationer/
 
Jag trodde svagström var väldigt tydligt definierat i 50V?
Jag tänker inte betala för att läsa deras skrifter.
 
Du mäter inte ström i volt.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du mäter inte ström i volt.
Jag har inte mätt något öht.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag trodde svagström var väldigt tydligt definierat i 50V?
Jag tänker inte betala för att läsa deras skrifter.
ELSÄK-FS är gratis att ladda ner på ESV.
 
X xLnT skrev:
Jag har inte mätt något öht.
Du skriver svagström och 50V...
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du skriver svagström och 50V...
Går mitt budskap inte fram?
 
X xLnT skrev:
Går mitt budskap inte fram?
Jo, det har gått fram och rätt tydligt.

Dvs kan man inte skilja på ström och spänning skall man inte hålla på med elinstallationer...
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jo, det har gått fram och rätt tydligt.

Dvs kan man inte skilja på ström och spänning skall man inte hålla på med elinstallationer...
Shit va löjlig du gör dig.
Du brukar väl hålla en högre nivå på dina inlägg?

Privatpersoner får väl själv installera anläggningar med en spänning på 50V och 200VA eller 10A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.