F fsn skrev:
Med all respekt. Vakna upp, skärp dig och sluta läs propaganda som en självmordsbombare läser koranen.

Eller.....kan det vara så att du själv är en del av lobbyismen här? Att du i själva verket representerar installatörsföretagen? En intresse- och lobbyorganisation som gör allt för att få varje moment en fullständigt normalbegåvad människa skulle klara av istället kräver elektriker trots att det till dags dato inte finns en enda elektriker som har haft eller kommer att ha några planer på att ge sig upp på nåt tak och skruva montageställning eller solcellspaneler i form av ”kanalisation”.

Du framstår som så anal och naiv att det är pinsamt.

[länk]


FÅR SÅDANA SOM DIG SPRIDA SIN PROPAGANDA PÅ BYGGA HUS?
Det står dig fritt att ha vilka åsikter du vill. Men de regler jag beskrivit är beslutade i svensk riksdag och inget jag sitter och hittar på. Har du synpunkter på regelverket, vilket även jag ofta har, måste du påverka våra politiker så att de ändrar reglerna till din fördel.
 
  • Gilla
Dumavi och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är väldigt få villor som har snörasskydd, skulle på sin höjd vara vid entrén om det är den typen av tak där men inte ens det är en självklarhet.

Snörasskyddet är inget annat än en nackdel för solpanelerna.
Korrekt. Just det är något som taksäkerhetskommitten tog upp i det särtryck som publicerades häromveckan. För att snörasskydd ska vara effektiva måste det finnas ett utrymme på cirka 1 meter mellan snörasskyddet och solcellspanelerna.
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Korrekt. Just det är något som taksäkerhetskommitten tog upp i det särtryck som publicerades häromveckan. För att snörasskydd ska vara effektiva måste det finnas ett utrymme på cirka 1 meter mellan snörasskyddet och solcellspanelerna.
För att det inte behövs.....
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Det står dig fritt att ha vilka åsikter du vill. Men de regler jag beskrivit är beslutade i svensk riksdag och inget jag sitter och hittar på. Har du synpunkter på regelverket, vilket även jag ofta har, måste du påverka våra politiker så att de ändrar reglerna till din fördel.
F Fredrik Sjödin skrev:
Det står dig fritt att ha vilka åsikter du vill. Men de regler jag beskrivit är beslutade i svensk riksdag och inget jag sitter och hittar på. Har du synpunkter på regelverket, vilket även jag ofta har, måste du påverka våra politiker så att de ändrar reglerna till din fördel.
Nej, du vrider och vänder på det, du är inget annat än en lobbyist och borde uteslutas från forumet. Din länk till taksäkerhetsdokumentet är ett bra exempel. Det är inga lagar där, inga krav för villaägare och ett dokument inte ens framtaget för villor. Har man skorsten så är det väl bara sotare som är återkommande ”takarbetare” och dom har krav annars klättrar dom inte upp.

Du sprider bara skit i eget intresse. Du borde som sagt bli permanent bannad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, du vrider och vänder på det, du är inget annat än en lobbyist och borde uteslutas från forumet. Din länk till taksäkerhetsdokumentet är ett bra exempel. Det är inga lagar där, inga krav för villaägare och ett dokument inte ens framtaget för villor. Har man skorsten så är det väl bara sotare som är återkommande ”takarbetare” och dom har krav annars klättrar dom inte upp.

Du sprider bara skit i eget intresse. Du borde som sagt bli permanent bannad.
Alltså, jo. Reglerna finns i elsäkerhetslagen och i EU-förordningen om nätanslutning av generatorer. De försvinner inte bara för att du inte vill se dem.

Du får tycka vad du vill om mig. Men snälla. Lagstiftningen rår jag faktiskt inte för.
 
F fsn skrev:
För att det inte behövs.....
De behövs i allra högsta grad. Utan avstånd mellan snörasskydd och solcellspaneler kan snö som ligger på panelerna glida över kanten på snörasskyddet och träffa nån som står nedanför.
 
Sjödins skrift som hänvisas till och troligen han utarbetat är vettig. Istappar och snö som rasar från kommerisella fastigheter såsom höga hyreshus, kontorsfastigheter och industrifastigheter är mycket farligt. Så det är helt riktigt att där behövs riktlinjer och regler för att försvåra och förhindra is- och snöras.
Men på sidan 7 i skriften står att om fasadhöjden är mindre än 4 meter kan tillsyn av underhåll ske från marken (ställning, lift, stagad stege .... Det är alltså enfamiljshus som i praktiken menas där. Man kan därför misstänka att sjödin möjligen är veritabel byråkrat som kanske saknar nödvändig erfarenhet av praktisk syn och praktiskt arbete. Sådana finns ju också och kan ev. behöva de med.

I skriften sidan 5 hotas med illa dold skadeglädje med att det snart blir böter för den som inte har fallskyddsanordning på sitt hus. Det är uppenbart att takskyddsbranschen vill ha lukrativa uppdrag även på enfamiljshus genom att påverka politikerna som ofta är glada att införa förbud och böter och skinna folket och sedan skylla på att det är folket som valt dessa politiker som vanstyr landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enterprise och 5 till
  • Laddar…
F
A Arnodt skrev:
Sjödins skrift som hänvisas till och troligen han utarbetat är vettig. Istappar och snö som rasar från kommerisella fastigheter såsom höga hyreshus, kontorsfastigheter och industrifastigheter är mycket farligt. Så det är helt riktigt att där behövs riktlinjer och regler för att försvåra och förhindra is- och snöras.
Men på sidan 7 i skriften står att om fasadhöjden är mindre än 4 meter kan tillsyn av underhåll ske från marken (ställning, lift, stagad stege .... Det är alltså enfamiljshus som i praktiken menas där. Man kan därför misstänka att sjödin möjligen är veritabel byråkrat som kanske saknar nödvändig erfarenhet av praktisk syn och praktiskt arbete. Sådana finns ju också och kan ev. behöva de med.

I skriften sidan 5 hotas med illa dold skadeglädje med att det snart blir böter för den som inte har fallskyddsanordning på sitt hus. Det är uppenbart att takskyddsbranschen vill ha lukrativa uppdrag även på enfamiljshus genom att påverka politikerna som ofta är glada att införa förbud och böter och skinna folket och sedan skylla på att det är folket som valt dessa politiker som vanstyr landet.

Exakt, och Sjödin sprider sin propaganda och försöker skrämma upp folk. Han skall ut från forumet.
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
De behövs i allra högsta grad. Utan avstånd mellan snörasskydd och solcellspaneler kan snö som ligger på panelerna glida över kanten på snörasskyddet och träffa nån som står nedanför.
Är du inte kompetent att läsa OCH förstå vad som skrivs. Snörasskydd behövs ytterst sällan på villor. Vad är det du inte förstår, det står tom i skriften du bifogar. Gör du dig till, eller är du sån på riktigt?
 
F
F Fredrik Sjödin skrev:
Alltså, jo. Reglerna finns i elsäkerhetslagen och i EU-förordningen om nätanslutning av generatorer. De försvinner inte bara för att du inte vill se dem.

Du får tycka vad du vill om mig. Men snälla. Lagstiftningen rår jag faktiskt inte för.
Och där blandade vi lite äpplen och päron med, grattis.
 
F fsn skrev:
Och där blandade vi lite äpplen och päron med, grattis.
Du påstod att vem som helst får montera solcellspaneler. Jag upplyste om att det inte är korrekt, med hänvisning till både EU-regler och svensk lagstiftning. På vilket sätt är det att blanda ihop äpplen och päron?

F fsn skrev:
Är du inte kompetent att läsa OCH förstå vad som skrivs. Snörasskydd behövs ytterst sällan på villor. Vad är det du inte förstår, det står tom i skriften du bifogar. Gör du dig till, eller är du sån på riktigt?
F fsn skrev:
Exakt, och Sjödin sprider sin propaganda och försöker skrämma upp folk. Han skall ut från forumet.
 
  • Gilla
Dumavi och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också det är dumt att oförtrutet envist hålla på och reta upp enfamiljhusägare, vilket det alldeles utmärkt lyckas med. Kanske den enda glädjen i livet, hemma har annan person talan? Det finns väl inget som retar upp en herre i sitt eget hus, mer än när främmande viktigpetter talar om hur han ska göra i och på sitt egnahem och på sin egna tomt. Det måste finnas ett forum som passar bättre där kommersiella fastigheter behandlas och diskuteras.

Skulle fallsäkerhetsreglerna tillämpas på ett enfamiljshus bleve det helt absurt och knappt någon takyta alls kvar att montera solcellspaneler på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enterprise och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag tycker också det är dumt att oförtrutet envist hålla på och reta upp enfamiljhusägare, vilket det alldeles utmärkt lyckas med. Kanske den enda glädjen i livet, hemma har annan person talan? Det finns väl inget som retar upp en herre i sitt eget hus, mer än när främmande viktigpetter talar om hur han ska göra i och på sitt egnahem och på sin egna tomt. Det måste finnas ett forum som passar bättre där kommersiella fastigheter behandlas och diskuteras.

Skulle fallsäkerhetsreglerna tillämpas på ett enfamiljshus bleve det helt absurt och knappt någon takyta alls kvar att montera solcellspaneler på.
Intressant. Du anser alltså att riskerna att falla ner från ett tak är mindre när det gäller enfamiljshus? Vad grundar du den riskbedömningen på?
 
F
F fsn skrev:
Och där blandade vi lite äpplen och päron med, grattis.
Jag hänvisade till taksäkerhet, du svarade med elsäkerhet. Vad är svårt?

Sen är det tolkningsfrågor huruvida vad man får eller inte får montera men där basunerar du ut tolkningsföreträde i form av lobbyist för installatörernas intresseorganisation och för det så skall jag göra allt jag kan för att få dig bannad från forumet.

Om du provar verkligheten så är det elektriker som sätter sitt namn i pant för nåt dom i själva verket inte står för. Dom monterar inget på taken, vare sig paneler, drar DC-kablage eller kontakterar. Det har man i vissa fall seriösa firmor och det är ok men mer än ofta är det ett gäng klåpare som antingen inte begriper bättre eller skiter i vad dom lämnar efter sig. Det är vad du förespråkar med din anala attityd.

Och lägg ner ”riksdagen har beslutat”, du är den första och största anhängaren av det och basunerar ut det så gott du kan överallt.

Det vore mycket bättre att man fick göra det själv och att det var en enklare besiktning på två timmar istället men det ligger väl inte i ditt intresse, ni har ju andra begåvade ideér som ni lobbar för och som ger dina fina medlemmar ännu mer i fickan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag hänvisade till taksäkerhet, du svarade med elsäkerhet. Vad är svårt?
Nej. Du påstod att alla får montera solcellspaneler. Det är inte korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.