Pear4Life skrev:
När du kör projjen så använder du högtalarna som sitter vid duken (känns helt knasigt om ljudet kommer från ett annat håll än från duken)
Ja, om man nu ändå ska bemöda sig med projektor, duk osv så gör man sig en björntjänst om man inte också placerar högtalarna hyffsat korrekt. Ljudet måste lixom hänga ihop hyggligt med bilderna för att upplevelsen ska bli OK, IMHO. När ljudet av det som sker på skärmen (röster osv) uppenbart kommer från någon annan stans så har ofta hjärnan svårt att få ihop det som sker till en "helhet" vilket av många uppfattas som väldigt störande.

Det här med centerkanal är en annan, men ändå relaterad grej. Rent psykoakustiskt så är centerkanal i hemmabio egentligen inte nödvändigt. När det är "stora" avstånd mellan högtalare och lyssnare som i en biograf så kantrar ljudbilden snabbt åt ena sidan om man inte sitter precis i mitten. På grund av det här fenomenet introducerade man centerkanalen som "förankrar" vissa ljud mitt i bilden, för att ljudet ska komma hyffsat ifrån samma ställe som det som sker i bilden.

I hemmamiljö är avstånden mycket kortare och den kantring av ljudbilden som sker off-axis i en stor biosalong är betydligt mycket mindre i en liten hemmabiograf. Så, i hemmamiljö är egentligen centerkanalen onödig! Konfigurerar man recievern med att man inte har en center så mixas centerkanalen ut i sidokanalerna (sk fantomcenter), så man tappar ingen ljudkanal genom att inte ha center.

Det problematiska med att skippa centerkanalen är dock att vissa ljudformat som används idag (dolby digital t ex) specificerar att om man kör med fantomcenter, så ska centerkanalen dynamikkomprimeras innan den mixas in i sidokanalerna vilket påverkar ljudkvaliteten ganska påtagligt. Så, en centerkanal kan ändå vara att föredra i en liten hemmabiohörna...
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
hevi skrev:
Ja, om man nu ändå ska bemöda sig med projektor, duk osv så gör man sig en björntjänst om man inte också placerar högtalarna hyffsat korrekt. Ljudet måste lixom hänga ihop hyggligt med bilderna för att upplevelsen ska bli OK, IMHO. När ljudet av det som sker på skärmen (röster osv) uppenbart kommer från någon annan stans så har ofta hjärnan svårt att få ihop det som sker till en "helhet" vilket av många uppfattas som väldigt störande.

Det här med centerkanal är en annan, men ändå relaterad grej. Rent psykoakustiskt så är centerkanal i hemmabio egentligen inte nödvändigt. När det är "stora" avstånd mellan högtalare och lyssnare som i en biograf så kantrar ljudbilden snabbt åt ena sidan om man inte sitter precis i mitten. På grund av det här fenomenet introducerade man centerkanalen som "förankrar" vissa ljud mitt i bilden, för att ljudet ska komma hyffsat ifrån samma ställe som det som sker i bilden.

I hemmamiljö är avstånden mycket kortare och den kantring av ljudbilden som sker off-axis i en stor biosalong är betydligt mycket mindre i en liten hemmabiograf. Så, i hemmamiljö är egentligen centerkanalen onödig! Konfigurerar man recievern med att man inte har en center så mixas centerkanalen ut i sidokanalerna (sk fantomcenter), så man tappar ingen ljudkanal genom att inte ha center.

Det problematiska med att skippa centerkanalen är dock att vissa ljudformat som används idag (dolby digital t ex) specificerar att om man kör med fantomcenter, så ska centerkanalen dynamikkomprimeras innan den mixas in i sidokanalerna vilket påverkar ljudkvaliteten ganska påtagligt. Så, en centerkanal kan ändå vara att föredra i en liten hemmabiohörna...
Ok...
Om du inte har en center så tappar du visst en "kanal" dock så tappar du ingen information då denna mixas ut i de båda framkanalerna. "Fantomcenter" som begrepp har jag aldrig hört talas om... men jag förstår vad du menar :) Själv skulle jag kalla det för stereo.
För att stereo skall (enligt mig) fungera bra skall du ALLTID sitta med samma avstånd till varje fronthögtalare oavsett avstånd.
Sedan är det faktiskt så att centerhögtalaren är den högtalare som arbetar mest (oftast) i de flesta filmer. Jag skulle därför hävda att den är minst lika väsentlig som de övriga i en 5.1 uppsättning...
 
Pear4Life skrev:
[bild]

Ursäkta den extremt enkla bilden som hafsades ihop medan lunchen intogs :)

Om du nu inte vill köra hemmabio med 5.1 ljud så skulle jag gjort såhär:

Skaffa en förstärkare med dubbla anslutningar för 2st högtalarpar och lågnivåutgång för SUB

När du kör projjen så använder du högtalarna som sitter vid duken (känns helt knasigt om ljudet kommer från ett annat håll än från duken)

När du vill vara social så kör du högtalarna i taket (fyller ut rummet mer och blir mer utav ett bakgrundsljud)

För lite "botten" i ljudet bör du köra en SUB som hjälper till, detta är självklart en smaksak, men tror rent spontant att du kommer att bli mer nöjd i längden... Om inte annat så förbered för den :)

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;)
Grymt imponerade av bilden :). Jag försökte själv, men fick ge upp och googla något istället i trådstarten...

Jag kör på denna idé, det får bli två frontar för projjen. Sedan även två högtalare vid soffan i taket som används främst för musik då. Sub tänker jag antingen placera vid receivern eller köra något trådlöst, så jag hoppar inbyggnade av en sådan. Tack för tipsen!


Edit: Och som sagt, jag skippar centern. Dels för att det inte kommer att titta på speciellt mycket film och dels för att det inte går riktigt att bygga in en center då det är fönster där... Stereo räcker gott för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Pear4Life skrev:
Ok...
För att stereo skall (enligt mig) fungera bra skall du ALLTID sitta med samma avstånd till varje fronthögtalare oavsett avstånd.
Nu är ju "fungerar bra" lite av en tolkningsfråga, men där håller jag nog inte riktigt med dig. Det går att få två högtalare att bete sig på ett sätt som gör att dom ger en stabil och övertygande ljudbild även om man inte sitter off-axis i små rum.

Man kan säga att fantomprojektionen byggs upp med hjälp av två "grundprinciper", intensitetsskillnad och/eller tidsdifferens mellan kanalerna. Två högtalare där ena högtalaren spelar samma ljud som den andra men med mer intensitet får ljudet att kantra mot högtalaren som spelar starkast. Om man spelar med samma intensitet men fördröjer ljudet från den ena kanalen kantrar ljudbilden mot den högtalare som ljudet kommer tidigast ifrån.

Det går utmärkt att skapa högtalare där ljudintensiteten avtar ju mer off-axis du lyssnar. Med korrekt toe-in kan sådana högtalare skapa en fantomprojektion som är stabil över en väldigt bred lyssningsvinkel eftersom avrullningen motverkar den ökande tidsdifferansen off-axis. Många dynamiska högtalare rullar av off-axis på ett sådant sätt att det motverkar kantring om högtalarna har rätt toe-in (invinkling mot lyssningspositionen). Andra högtalarprinciper som t ex dipoler rullar däremotav för kraftigt (speciellt elektrostater) och ljudbilden kollapsar väldigt fort off-axis.

Pear4Life skrev:
Sedan är det faktiskt så att centerhögtalaren är den högtalare som arbetar mest (oftast) i de flesta filmer. Jag skulle därför hävda att den är minst lika väsentlig som de övriga i en 5.1 uppsättning...
Det är absolut inget fel med att ha en centerhögtalare, men den är egentligen inte nödvändig i små lyssningsrum eftersom sidohögtalarna kan täcka den vinkeln mha att fantomprojicera centerkanalen. Surroundkanalerna däremot ska täcka helt andra öppningsvinklar och skapa ljud på sidorna och bakom lyssnaren, så jag vill nog hävda att centerhögtalaren inte är lika viktig som resten av kanalerna i en 5.1 uppställning i hemmamiljö :)
 
hevi skrev:
Det är absolut inget fel med att ha en centerhögtalare, men den är egentligen inte nödvändig i små lyssningsrum eftersom sidohögtalarna kan täcka den vinkeln mha att fantomprojicera centerkanalen. Surroundkanalerna däremot ska täcka helt andra öppningsvinklar och skapa ljud på sidorna och bakom lyssnaren, så jag vill nog hävda att centerhögtalaren inte är lika viktig som resten av kanalerna i en 5.1 uppställning i hemmamiljö :)
Jag håller inte riktigt med fullt ut där...

En stor vinst med centerhögtalare är ju tydligheten. (givetvis förutsatt att ljudet är kodat med separat centerkanal)

Att just separera tal, dialog etc. från övrigt bakgrundsljud som musik, fågelkvitter, applåder från publik och allt det nu kan vara, tycker jag är ett otroligt lyft. Särskilt vid lite lägre ljudnivåer.
När allt ska mixas ihop i två kanaler (V+H) blir det allt som oftast en kompromiss.

Vi har 5.1 som enda ljudkälla och det används alltså inte endast vid filmtittande. Jag måste säga att många av de produktioner som t.ex. SVT gör är otroligt mycket bättre (ur ett ljudhänseende ;)) då de många gånger är kodade med separat centerkanal.
Även många sportsändningar blir faktiskt så mycket bättre med separerad centerkanal.

Vad gäller program som inte sänds med en separat kodad center tillför givetvis centerhögtalaren inte särskilt mycket i mindre lyssningsrum.
 
jbr skrev:
Jag håller inte riktigt med fullt ut där...

En stor vinst med centerhögtalare är ju tydligheten. (givetvis förutsatt att ljudet är kodat med separat centerkanal)

Att just separera tal, dialog etc. från övrigt bakgrundsljud som musik, fågelkvitter, applåder från publik och allt det nu kan vara, tycker jag är ett otroligt lyft. Särskilt vid lite lägre ljudnivåer.
När allt ska mixas ihop i två kanaler (V+H) blir det allt som oftast en kompromiss.
Jag håller inte riktigt med fullt ut där...:) Skulle jag vara tvungen att välja bort en kanal i ett surroundsystem i hemmamiljö så skulle det definitivt bli centern, för den tillför i sammanhanget extremt lite, jämfört med övriga högtalare. Jag vill inte smutsa ner den här tråden, mer, med mina åsikter i ämnet, så jag konstaterar bara att vi inte tycker lika. Måhända broderar jag istället ut lite mer om mina åsikter i ämnet på mer lämplig plats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.