Fick bra hjälp med dragning av sladd i väggen härinne, men skulle behöva lite input angående placering av mina högtalare. Trodde att jag skulle landa i det, men efter en vecka så vet jag fortfarande hur jag skall göra.

Skall alltså göra en utbyggnad där det blir en ca 30 kvm "vardagsrum" där jag skall ha en projektor + duk. Tänker mig två takhögtalare till detta, men det finns ett problem med placeringen av högtalarna i taket - snedtak!

Jag har modifierat en skiss för hur det ser ut. Den är inte skalenlig på något sätt, utan mer för att ni skall förstå åt vilket håll lutningen på taket är.

Jag vill ju egentligen ha högtalarna snett framför soffan soffan, vågrätt mot soffan men det betyder att den högra högtalaren hamnar högre upp än den vänstra. Kan ju köpa högtalare där jag kan rikta diskanten så att ljudet går nedåt, men det här med höjden.... Finns det något bättre alternativ?


Edit: Skall säga att lutningen är inte så brant på taket som bilden antyder.
 
  • Skiss av tänkt vardagsrum med snedtak, projektor duk och soffa, osäker högtalarplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara 2 takhögtalare? Inte surround-system? Jag tycker inbyggnadshögt är svåra att placera i ett sådant utrymme. Har du redan all kabel på plats i taket eller hur långt har du kommit?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tommib
Hej igen...

Vänd på möbleringen om du kan. Det är väldigt mycket bättre och du slipper problemen med olika höjd på högtalarna.
 
Nej, kablarna är inte dragna än, jag har ett par veckor på mig innan jag måste bestämt mig... :)

Möbleringen går inte att ändra på. Här är en bättre bild på hur det ungefär kommer att ser ut. Förutom då att det är gips då över bjälkarna och att det inte är samma stora yta, vårt rum landar på ca 20 kvm.

Vardagsrum med synliga takbjälkar, stora fönster, sofagruppering och en trappa till vänster. Person i röd tröja i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Hur ser det ut nu då? Kan du inte ta en bild, eller är det ett nybygge dit du inte har tillträde?

Tänk på att det blir andra problem också med din tänkta möblering, t.ex. att duken kommer sitta dikt mot taket i ena hörnet och en bra bit ifrån i andra, samt att projektorn måste pendlas ner från ett snett tak.
 
D09
Det går inte att ha soffan vriden 90 grader och nyttja den högre väggen?

Kan bli kortare avstånd mellan soffa / duk men lite mer andra fördelar som att montera i våg etc

Edit

2:a på den
 
Håller med Jonatan79. Är det tvåkanal eller surround du är ute efter. Om det är tvåkanal så sätt inbyggda högtalare i väggen på ömse sida om duken, eller lika gärna fristående högtalare där. Om det är surround så bör du inte ha frontarna i taket, möjligen bakhögtalarna, men då snett bakom. Egentligen bara Dolby atmos där du ska ha dem i taket.
Sen finns det ju estetiska aspekter som kan vara skäl att fälla in i taket, men du har ju redan "smutsat" ner rummet med duk och projektor och soffan verkar dedikerad att titta på duken från så lite högtalare på golv eller vägg tycker jag inte skulle störa. Finns ju mer eller mindre vackra högtalare.
 
tommib skrev:
Hur ser det ut nu då? Kan du inte ta en bild, eller är det ett nybygge dit du inte har tillträde?

Tänk på att det blir andra problem också med din tänkta möblering, t.ex. att duken kommer sitta dikt mot taket i ena hörnet och en bra bit ifrån i andra, samt att projektorn måste pendlas ner från ett snett tak.
Nja, det är alltså en tillbyggnad och byggnationen startar om 2 veckor. Situationsplanen akn jag dock slänga in här och det är det inom den röda rutan som byggs på. Det är en hall med en trappa ned på andra sidan som du ser och där kan jag inte ställa något. Visst, i teorin kan man hänga ned duken där, men grejen är att detta inte är ett dedikerat biorum, utan detta är en liten lounge-del där vi har kan ha gäster och möjlighet att hänga. Därför är det denna placering som gäller för soffan dessvärre. :)

Arkitektonisk situationsplan med tillbyggnad markerad i rött, visar hall och trappa.

Monteringsfäste för lutande tak finns på Kjell, annars kan jag ju sätta projen i ett väggfäste.
 
Redigerat:
Tack för input och jag förstår absolut hur du tänker. Det är dock, som jag precis skrev i inlägget ovan, inget dedikerat biorum. Det jag kommer att kolla på projektorn är sport och främst fotbollsmatcher och det kommer att spelas en del Spotify från högtalaren, så jag nöjer mig med stereoljud. Och jag vill inte ha högtalare framme, därför skall dom in i vägg eller tak nu när jag har möjlighet att bygga in det från början. Det är om man skulle satsa på att sätta dom i väggen bakom, men det är ju inte helt optimalt att bara använda sig av ljud bak även om det bara är stereo.
 
D09
Du ska inte utöka antalet högtalare till 4 eller 6 även om du inte kör bio etc

Då kan du montera 1 - 3 rader i snedtaket

2 ovan soffan, 2 vid fönster alt 2 i mitten
 
Du har rätt, 4 stycken bör jag ha. Det blir nog en fylligare ljudbild som kompenserar lite för snedtaket. Dessutom ser det snyggare ut. 6 blir nog lite mycket rent estetiskt, rummet är ändå förhållandevis litet.
 
4 + center ska du ha så har du förberett för hemmabio för framtiden när du tröttnar på den tröttaste av trötta sporter ;)
 
D09
Tycker också du borde fundera på centern

Dvs dra iaf kabeln och montera ett högtalaruttag så slipper du se kabeln

Glöm inte ev sub
 
Enkel skiss av ett rum med markerade positioner för vägg- och takhögtalare samt en subwoofer i relation till en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta den extremt enkla bilden som hafsades ihop medan lunchen intogs :)

Om du nu inte vill köra hemmabio med 5.1 ljud så skulle jag gjort såhär:

Skaffa en förstärkare med dubbla anslutningar för 2st högtalarpar och lågnivåutgång för SUB

När du kör projjen så använder du högtalarna som sitter vid duken (känns helt knasigt om ljudet kommer från ett annat håll än från duken)

När du vill vara social så kör du högtalarna i taket (fyller ut rummet mer och blir mer utav ett bakgrundsljud)

För lite "botten" i ljudet bör du köra en SUB som hjälper till, detta är självklart en smaksak, men tror rent spontant att du kommer att bli mer nöjd i längden... Om inte annat så förbered för den :)

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.