KristinaRT
Fönstret i sovrummet passar inte ihop med garaget alls - antingen ser man rakt ut på en garageuppfart, eller in i ett garage - inget av det är kul.
Varför inte flytta garaget ut mot gatan och huset lite in, så att grovköket kommer nära garaget/uppfarten, men fönstret vetter ut i trädgården? Eller, om ni är mer äventyrslystna - vrid huset några grader medurs så att det inte ligger helt parallellt med gatan - då får ni lite bredare uppfart och kan tom göra garageuppfarten lite bredare vid infarten och avsmalnande mot själva garaget vilket är trevligt om man har en lyktstolpe där...... Dessutom vridas uteplatsen så att den har sol lite längre på kvällen!

Vad gäller uteplatsens läge - de flesta föredrar söder/väster. Om kvällssolen blockeras kan man med fördel göra en liten fristående uteplats i "rätt" läge. Nordväst kan absolut uppfattas som trist läge, och man vill ju gärna ha sol även innan kl 18......
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
BirgitS
Uteplats även åt väster blir det genom att låta den även gå ut på gaveln av huset, dvs mot vardagsrum+sovrum. Många har ju 100 kvm uteplats så det kan ju bli åt många håll.

Du bör nog rita skalenligt för just nu ser ju garaget ut att vara en fjärdedel av husets byggyta men i verkligheten ska det bli nästan tre fjärdedelar och huset ser ut att ligga 5-6 m från gatan.
 
engs
Jag skulle prioritera kvällssol före mitt-på-dagen-sol på den plats man vill ha ett ordentlig matplats, men verkar vara i minoritet. Uppskattar verkligen att sitta ute och äta middag på kvällen. Dagtid kan jag inte vistas i sådana där söderhörn ändå, klarar inte värmen.

Då har jag hellre en andra uteplats med t.ex. loungemöbler där man kan vistas mitt på dagen utan den tryckande värmen man få i ett hörn. Än vice versa.

Kör ni på B skulle jag sett till att få en rejäl markis, solsegel eller motsvarande planerat från början när man bygger. Samt så det inte blir bekymmer med något sådant och ytterhörnet på vardagsrummet samt fönstret där mot uteplatsen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
BirgitS
Det är klart att i juli kan söderhörn bli alldeles för varma, men de är ju jättesköna på våren för då kan det ju gå att sitta ute och fika i mars redan.
 
KristinaRT
BirgitS skrev:
Det är klart att i juli kan söderhörn bli alldeles för varma, men de är ju jättesköna på våren för då kan det ju gå att sitta ute och fika i mars redan.
Jag håller med till fullo, på våra breddgrader är det ju inte så väldigt ofta det är för varmt, däremot är det supermysigt att ha en vindskyddad vrå där solen möjliggör att man kan sitta ute sedan i mars eller ända till oktober!

Därmed inte sagt att det inte är en mycket bra idé att ha ett bra solskydd - förde där sällsynta dagarna då det ÄR för varmt.... :)
 
Gör en solstudie på det!
Man kan göra många små förändringar för att anpassa solen efter sitt tycke.
T ex sträcka på uteplatsen lite. Luta taket annorlunda osv.
 
Ytterligare en sak att ta hänsyn till är bygglovsregler. Om du har en gavelsida mot gatan så räknas byggnadshöjden till nock. Har du en långsida så räknas höjden till "översida" av takfoten. Vad säger detaljplanen om höjd? Ibland har det. planen dessutom föreskrifter om en fix placering iföhållande till gatan.
 
Valde ni huset innan tomten?
Jag skulle be arkitekten rita planlösningen efter tomten och era önskemål ang sol på dagen eller kvällen...
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ett tag byggde man hus med kök i norr. Norr ger nämligen överlägsna möjligheter att förvara mat i skafferi. Exempelvis bröd, frukt och potatis, som inte trivs i kylskåp. Men det kräver då att man har en någorlunda öppen planlösning, med ljusinsläpp från söder. Och på den tiden hade man inga anlagda uteplatser att ta hänsyn till, förutom själva trädgården. Så alternativet med kök i norr fungerar nog inte för denna hustyp. Mvh, PerOF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.