Jag och sambon har kommit till det läge där vi ska placera ut huset och garaget på kartan och våra åsikter går helt isär, vilket gjort att vi inte kommer vidare. Vi är stensäkra på att våra egna förslag är top notch och har svårt att vika oss en millimeter, jag har i alla fall gett henne valet hur långt in från husets framsida garaget ska börja för att ge henne något spelrum i mitt förslag.

Hon vill fokusera på att lägga allt åt söder vilket jag anser är för varmt och istället vill ge mer utrymme till väster-sol.

Nedan har jag en skiss på dom två olika alternativen, huset är vinkelhus där den utstickande nedredelen av L-et är kök med fyra stora golv till tak-fönster, vinkeln är uteplats.

Dom två prickarna i gatan är två lyktstolpar som står på vägen och 2m från grannens tomtgräns,
vilket gör att jag vill ha alternativ 1 så man slipper runda stolpen när man ska in på uppfarten vilket man måste göra på Alt 2.

Detta kanske är svårt för er att bedöma men jag skulle vilja ha lite input hur ni skulle göra.


Alt 2 är ett spegelvänt hus.

plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/nostalgi#.V4n4i_mLSUk
 
Alternativ 2. 1 är ju helt fel.
 
Alt 2, och flytta in huset längre in på tomten.
Ett hus som ligger lite längre in upplevs på ett helt annat sätt. Åk runt och titta, så ser ni det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Alt 2 men flytta in huset ett stycke så du kan använda snöslunga på garageplan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS
Man vill normalt ha uteplatsen öppen mot söder och väster, skönt under dagen och förhöjer nöjet av att äta ute på kvällen. I alternativ 2 uppfattar jag det som att uteplatsen blir vänd mot norr och öster, vilket gör att man inte kan utnyttja den på samma sätt. Även om det under sommaren blir varmt med fönster mot söder så är sommaren kort i vårt land och för elräkningens skull är det bättre med fönster mot söder än mot norr under vinterhalvåret.

Men olämpligt att ha en garageutfart mitt i en lyktstolpe, även om det går att runda en lyktstolpe med en personbil är det inte samma sak med en släpvagn.

Det är kanske inte rätt husmodell för er tomt om ni inte kan hitta en bra plats för huset. Men kolla hur det blir att i alternativ 1 placera huset längst mot norr (vänster) och placera garaget längst åt söder höger, då kommer ni att få en mycket skyddad uteplats mot öster och söder.

Tillägg:
Eller tolkar jag skisserna fel?
Man brukar rita ut kompasspilar så att de pekar mot norr.
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Tack för mycket och snabb respons. Ni som säger nåt av alternativen, motivera gärna.

BirgitS, pilen pekar mot söder, vet att det är fel med jag skrev ett S för påpeka att det är till söder den pekar, var nog oklart och ber om ursäkt för det.
 
Spontant tycker jag att alternativ 2 ser bäst ut. 1 känns i alla fall helt fel. Hur långt in på tomten huset ska ligga tycker jag beror lite på omgivande hus. Vi valde att lägga vårt hus längre in på tomten än vad grannens ligger vilket gör att både vi och grannen slipper insyn hos varandra.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
En annan personlig reflektion är att jag tycker det ser avigt ut med garaget på den långa sidan av ett vinkelhus. Känns mer harmoniskt att lägga det på andra sidan, då blir det dessutom ett skydd till uteplatsen. Å andra sidan hamnar er grovingång då fel.
 
Asson

Hur långt in på tomten är vi överens, blir 12m från väg.

Kan tillägga att framför grannens tom till vänster är en vändplan, så trafiken kommer från höger.
 
BirgitS
Silfverbielke skrev:
Tack för mycket och snabb respons. Ni som säger nåt av alternativen, motivera gärna.

BirgitS, pilen pekar mot söder, vet att det är fel med jag skrev ett S för påpeka att det är till söder den pekar, var nog oklart och ber om ursäkt för det.
Inget att be om ursäkt för :)

Då är ju helt klart alternativ två bra med en uteplats mot söder och väster, samt med 12 m in från gatan blir det fint på verandan för morgonkaffet. Men blir väldigt mycket uppfart att skotta om garaget ska förskjutas ytterligare 8 m in.
 
Håller med om alternativ 2 men skulle flytta garaget närmare vägen.
 
Jag uppdaterar Alt 2 lite men det ser ut som att jag måste ge vika men uteplatsen kommer bli skuggad av kvällssolen, kl 18 så börjar altanen bli skuggad samt att det blir sjukt varmt när solen ligger på hela dagen.

Min sambo vill inte att fönstret bredvid groventren ska bli skymd av garaget, därför är garaget placerad längre bak.



alt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Backa diskussionen. Nu pratar ni om "hur" istället för om "vad".

Vad är det ni vill uppnå med era respektive placeringar? Kanske kan ni hitta en placering som uppfyller bådas önskemål?

Spontant tror jag att ni har valt fel hus, jag tror det skulle passa bättre med ett hus med garaget inbyggt i huset. Då kan ni lägga det lite längre in på tomten och få gott om plats för bilar, cyklar, släpvagn mm på gatusidan. Altan i syd/västläge skulle jag vilja ha, men även en altan med skugglägg.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur stor är tomten?
Fundera på vad ni vill ha tomten till, grönsaksodling, fina blomrabatter, stor gräsmatta...själv skulle jag prioritera stor garageplan. Samt, beroende på var ni bor, fundera en gång till på det där att kunna använda snöslunga.
 
Tomten är på 2300kvm, 36x65 meter.

Hus 100kvm (tomtyta)
garage 70kvm 7,2x9,6 meter

Det finns gott om plats till allt, det enda vi "bråkar" om är vart uppfarten ska vara, före eller efter lyktstolpe, veranda åt söder eller väster, stort ljusinsläpp från söder eller inte för det blir ju även väldigt varmt inne om solen får chansen att ligga på runt hela köket större delen av dagen.

Planteringar är sånt som får komma senare, inget som prioriteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.