Någon som har några tips på vad man ska tänka på vid placeringen av gruppcentralen i nybygget? Innervägg, yttervägg, centralt i huset osv...

En annan fråga...
Jag har förstått att nätbolaget vill ha servisen till ett fasadskåp. Måste detta skåp sitta på fasaden eller kan man istället göra någon stolpe eller dyligt en bit därifrån där det kan sitta och ta in kabel under plattan till gruppcentralen? Hittar ingen snygg plats för skåpet på fasaden nämligen.
 
jv12 skrev:
Någon som har några tips på vad man ska tänka på vid placeringen av gruppcentralen i nybygget? Innervägg, yttervägg, centralt i huset osv...

En annan fråga...
Jag har förstått att nätbolaget vill ha servisen till ett fasadskåp. Måste detta skåp sitta på fasaden eller kan man istället göra någon stolpe eller dyligt en bit därifrån där det kan sitta och ta in kabel under plattan till gruppcentralen? Hittar ingen snygg plats för skåpet på fasaden nämligen.

Jag skulle vilja påstå att det är en praktisk fördel för dig själv ifall du placerar fasadmätarskåpet på just en fasad, annars måste du ju lägga en kabel som är din egen i marken från servisskåpet till centralen. Alltså en felkälla som om det händer något på du själv för stå för kostnaden. Annars tar ju närbolagen på sig all kabel till första kopplingspunkten för huset.
 
I villan jag växte upp satt mätarskåpet på garageväggen istället för huset. Och då ggaraget ändå skulle har ström så skulle det i varjefall varit en grävd kabel som husägaren ansvarade för. Garaget stod ju ingen längre sträcka från huset men ändå. Hur som så alla alternativ som går ut på att flytta bort mätarskåpet bör nog göras så att kabeln till huset går i bra rör så att det utan problem lätt går att byta ut vid ev framtida fel.
 
Om gruppcentralen sitter centralt placerat i huset borde man minimera ledningsdragningen. (taget från en tråd ang dimmensionering av hus)
 
jag tycker du ska placera fasadskåp o gruppcentral där du tycker det blir snyggast o mest praktiskt................skit i att fundera på vad som är enklast eller blir kortast etc..............det är ju du som ska leva med det lång tid framöver...kostnaden för rörläggning o tråddragning är ett myggpiss i atlanten när de gäller ett husbygge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.