B
Brevlåda bör du väl kunna placera närmare "dig" när du tog kortet som är i första inlägget. Då går det sätta den en bit in mot muren så inte plogbilen tar den?
 
S
grundproblemet är väl konstruktionen av infarten med brant fall ända ut till vägen ,
postbilen klarar inte den höga asfaltkanten och därför vill du flytta ut postlådan
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Har nu rivit bort en stor del utav muren och pratat med brevbäraren som tyckte jag skulle placera brevlådan på andra sidan infarten där det inte är så brant.
Vad tycker ni om denna lösning? Ser det OK ut?
Alla andra grannar har sin sopptunna ungefär lika långt ut som jag har.
OBS asfaltslägsrna ska fixa till kanten så den kommer ner en bit och snygga till den.
 
  • Brevlåda vid en asfalterad infart med nergrävd kant och sopptunnor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön sopptunna står vid kanten av en asfalterad infart med lövträd i bakgrunden och en stenmur till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MalinDz och 8 till
  • Laddar…
Är inte hela din utfart felbyggd? Den borde väl nå marknivå i kanten av vägområdet?
Som det är byggt nu kommer plogbilen köra sönder din uppfart.
(Dessutom ska du väl ta hand om vatten som rinner längs uppfarten och inte släppa ut det på gatan...?)

/M
 
  • Gilla
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
Placera ett par sådana vid asfaltskanten Reflexstolpe vid vägkant under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
M mgranbom skrev:
Är inte hela din utfart felbyggd? Den borde väl nå marknivå i kanten av vägområdet?
Som det är byggt nu kommer plogbilen köra sönder din uppfart.
(Dessutom ska du väl ta hand om vatten som rinner längs uppfarten och inte släppa ut det på gatan...?)

/M
Hur menar du att jag ska ta hand om vattnet?
RegnVattnet rinner ut i brunnen som alltid.
Läste du inte att jag skrev att asfaltskanten ska tryckas ner, går inte ha den hur flack som helst om man ska kunna göra upp utan att skrapa sönder hela fronten på bilen.
Nu var frågan ang brevlåda/soppkärl inte huruvida hela uppfarten behöver göras om. Vilket ändå inte går då huset ligger på en hög topp.
 
Skånepöjk
BengtH BengtH skrev:
Placera ett par sådana vid asfaltskanten [bild]
Ingen dum idé
 
Placerar du en reflexstolpe vid asfaltskanten så kommer nog brevbäraren att bli lite sur då det blir svårt att komma åt brevlådan. Men du kanske tänkte placera stolpen på bara en sida?
 
Skånepöjk
R roli skrev:
Placerar du en reflexstolpe vid asfaltskanten så kommer nog brevbäraren att bli lite sur då det blir svårt att komma åt brevlådan. Men du kanske tänkte placera stolpen på bara en sida?
Jo kanske skulle vara smart att placera 1 vid den höga kanten vid soppkärlet.

Men är inte det något grannarna skulle kunna störa sig på? Kanske tycker det ser fult ut..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Självklart kan du placera en reflexpinne på lämpligt ställe utan att få kommentarer från grannarna. Du kan börja med att sätta upp reflexmärken på brevlådan och sopkärlet, gärna på tre sidor så att de syns från olika håll.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vet däremot inte hur jag ska placera brevlådan nu eller "skydda" uppfarten så inte plogbilen kör sönder den..
Kan du inte bredda asfalteringen lite, förbi brevlådan, så att brevbäraren kan köra intill utan att ”falla över kanten” efter lådan.
 
Skånepöjk
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du inte bredda asfalteringen lite, förbi brevlådan, så att brevbäraren kan köra intill utan att ”falla över kanten” efter lådan.
Jag har lagt ut massa grus där Ialf. Förhoppningsvis blir det lite stabilare! ;)
 
Det var ingen rolig in- och utfart! När det fryser på där i vinter, finns det risk att bilen glider ut i vägen? Kommer du ens upp då med din Golf?
Eller finns det nergrävd markvärme?
 
Skånepöjk
P patriklarsson skrev:
Det var ingen rolig in- och utfart! När det fryser på där i vinter, finns det risk att bilen glider ut i vägen? Kommer du ens upp då med din Golf?
Eller finns det nergrävd markvärme?
Nah inte att den glider ner då det är platt där uppe. Men det är ett helvete att komma upp ibland så brukar stå på gatan då.
Ingen värme i backen, funderade på det men strunta i det i slutändan
 
Problemet är väl snarare när du börjar köra ner, om någon kommer, en bil, en cyklist eller barn, går det ens att få stopp på bilen då?
Normalt brukar man vilja ha ett viloplan ut mot väg för att kunna stanna, i detta fall lutar det ju ut i vägbanan.

Dessutom bör man kunna vända bilen inne på tomten om man vill köra in, annars måste man ju backa varje gång. Visst finns det många små infarter och folk som kör in ändå, men jag hade inte velat backa ut där med en Caddy eller liknande.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.