H heimlaga skrev:
Hur gammal är du och hurudan hälsa har du?
Om det handlar om en riktig långsiktsinvestering på många tiotals år kan du kanske köpa skog?
Skog är nog den enklaste och mest långsiktiga investeringen man kan göra
 
Vet inte varför men trine gav mig pyramidspelsvibbar. :confused:
 
D
L Lutte skrev:
Skog är nog den enklaste och mest långsiktiga investeringen man kan göra
Behöver man inte ta hand om skogen?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vill man maxa avkastningen behöver man "ta hand om" skogen några ggr under dess livscykel (ca 70 - 120 år). Tillväxten är på dåliga marker kanske 4% /år och på goda marker upp emot 10%/år. Den tillväxten har man oavsett konjunkturer. Dessutom följer prisutvecklingen minst inflationen. Över tid har det långsiktigt aldrig varit en dålig affär att äga skog. Däremot fluktuerar priserna så på kort sikt kan det vara lite mer osäkert.
 
harry73
Lite sur om det blir brand och man behöver eftersläcka
 
Risken är oerhört liten att skogen ska brinna upp, även nu i somras var det mycket liten del av "våra" skogar som gick till spillo. Dessutom bör man ha sin skog försäkrad och det kostar inte mycket.
För ca 20 år sedan brann nästan all skog upp för min "kompis" eftersom han hade försäkrat fick han full ersättning för både skog och för kostnaderna som var förknippade med beranden.
 
Om man bara krattar skogen så behöver man inte oroa sig för bränder :D
Trump åsido, skog är givetvis den bästa investeringen på längre sikt och slår generellt index.
På kortare sikt så bör det dock inte vara alternativ för nyinvestering
 
D
Har varit intresserad av skog men ingen kunskap eller erfarenhet av äga skog. Nyfiken hur liten investering skog är det som man som minst ska ha för det ska vara värt?
 
Det är omöjligt att ge nått "mini" värde det skiljer så mycket på både priser och avkastning beroende på vart i landet man är.
Men i mina trakter får man räkna med minst mellan 1 och 2 miljoner för en mindre skogsgård Ca 40 - 50 ha. och 2-4 000 skogskubik.
 
D
Nu är väl svårt säga hur mycket man behöver kolla till och skötta skogen då nog varierar hur stor skog man har men hade det gått säga på något väldigt stor höftning? Kan även gissa det varierar även vilken typ av skog man har.

Men någon som har erfarenhet eller kan mer som tänker hur det är att investera i ex skogs aktier?
Tänker där både mindre kapital man behöver för att börja men även mindre arbete.
 
Att köpa aktier i skogsindustri är väl precis som att köpa aktier vilken industri som helst. Att man skulle kunna köpa aktier i skog har jag aldrig hört talas om.
 
R
E elmont skrev:
Att köpa aktier i skogsindustri är väl precis som att köpa aktier vilken industri som helst. Att man skulle kunna köpa aktier i skog har jag aldrig hört talas om.
Nja, SCA är norra europas största skogsägare. Holmen har också en hel del. Billerud o Stora betydligt mindre del egen skog.

Det har köpts skog i form av aktier Baltikum via ett bolag i Sverige.
 
Tycker man att man köper skog när man köper aktier i SCA så tror jag att man inte riktigt vet vad skog är ;)
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
D
Vad är skillnaden enligt dig? Då tänker jag ur synpunkten som endast investering.
 
Skog bör man välja som investering om man är intresserad av skogsbruk för det kräver sitt arbete.
När stormarna sveper runt är man ganska orolig eller när blötsnön fryser fast i topparna både på äldre och yngre skog. Sedan beroende var man bor så kommer insekterna i granen, speciellt i år här nere i sydost, och tallstekel.
Och på vintern kommer älgen och tar hand om skotten på tallarna.
I planteringarna ska det röjas och förstagång gallras, inga pengar i plånboken här.
Många timmar blir det i skogen.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.