Hawkai skrev:
Nästa steg är att få systemet att reagera bättre på rörelse och sedan kapsla in grejerna. Tänkte beställa en ljussensor oxå så att lysdioderna bara lyser då det är mörkt ute. Sparar lite batteri
Det sparar nog väldigt lite batteri. Vad kan dioderna dra? 0,1 W?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Det sparar nog väldigt lite batteri. Vad kan dioderna dra? 0,1 W?
Ja, så är det ju naturligtvis. Arduinokortet lär ju dra betydligt mer än så. Ett ljusrelä kopplat direkt till batteriet är en bättre idé. Arduino (med LEDS etc kopplas efter relät)
 
Jonas Hedberg skrev:
Just det, hade jag glömt! Här är en liten film med blåljus! [länk]
Hur har du löst detta med ljusen?😬
 
Är det någon som funderat på att sätta upp en wifikamera på klipparen? Som får strömförsörjningen via batteriet. Så man kan se klippningen live. Är det möjligt tro?
 
Du får va först ut! :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1407352370.417681.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Car dip är grejer det :)
Riktigt roligt
 
https://youtu.be/D7CSa8iilss

LED belysning. Man ser effektivt var roboten befinner sig på natten, samt att lite häftigt är det ju 😄

Batteridrivet. Ljusstyrt relä tänder när det blir mörkt. Tanken är att koppla in en laddare som drivs av solcell till batteriet men ville testa hur det blev först 😀
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Less is more!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
Då priserna är för saftiga I detta land så letar man nån annanstans och man hittar en firma i Tyskland https://www.myhusqvarna.com/shop/UserContentStart.aspx

Ville ha något eget och man kan ladda upp egen bild på sidan vilket jag gjorde och resultatet ser ni nedan.
Mycket nöjd

474:- inkl frakt

Robotgräsklippare med specialdesignad flammig dekor på en trädäck med spridda projektpapper och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit hundkoja med namnet "ERNST" och en robotgräsklippare med flamdesign framför röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hundkoja med namnet "ERNST" och en leksaksbil vid gräsmatta intill rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad robotgräsklippare med unik lava-design på svart bakgrund i ett gräsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
G
Automatisk gräsklippare parkerad på gräs med synlig logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
Jag är litet gammeldags. Tycker att en bra maskin som gör vad den ska utmärker sig dag efter dag med vad den presterar, behövs inga grafiska symboler alls eller referenser till andra klipparmärken.

"Symbolen" är en välskött gräsmatta utan bekymmer kort och gott, det är allt jag begär och det var exakt vad jag betalade för. Om andra väljer andra klippare för motsvarande jobb och det funkar bra för dom... så kul men allvarligt talat jag bryr mig inte ett skvatt.
 
Redigerat:
Robotgräsklippare med Manchester City-tema på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mästarna i år. Manchester City. Tyvärr råkade jag beställa till 430x när jag har en 440.
Bästa är ändå att den klipper grannens (Manchester United-fantast) tomt 50% av gångerna.
 
H Hawkai skrev:
[media]
LED belysning. Man ser effektivt var roboten befinner sig på natten, samt att lite häftigt är det ju 😄

Batteridrivet. Ljusstyrt relä tänder när det blir mörkt. Tanken är att koppla in en laddare som drivs av solcell till batteriet men ville testa hur det blev först 😀
En grym trådlyft, men här känner jag att lite mer info skulle vara på sin plats. Vad för relä, diod, kopplingsschema, hur är det monterat etc.

Riktigt snyggt när den är ute och klipper!
 
plaggis plaggis skrev:
En grym trådlyft, men här känner jag att lite mer info skulle vara på sin plats. Vad för relä, diod, kopplingsschema, hur är det monterat etc.

Riktigt snyggt när den är ute och klipper!
Tyvärr blev det inte mer än prototyp... Vill minnas att jag använde en ljussensor kopplad till ett arduinokort, ett relä och en flexibel LED-list inköpt på Ebay. Ja, ett batteri oxå :) Några problem var att få LED-listen att fästa ordentligt på insidan av chassit (väta) och att bygga in arduino, relä och ljussensor i en snygg låda som inte skulle vara i vägen. Nu för tiden får man ju inte heller köra sin klippare på natten utan uppsikt...
 
H Hawkai skrev:
Nu för tiden får man ju inte heller köra sin klippare på natten utan uppsikt...
Hur menar du?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.