Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Kolla med konsumentverket vad som gäller
 
lunnabo lunnabo skrev:
Olycksfallsförsäkring gäller normalt för plötslig oförutsedd yttre händelse.
Skulle våga påstå att denna skada på bicepsfästen inte var plötslig utan byggdes upp och att det sedan blev för tungt och då faller det inte in under "plötslig".
För det första så förstår jag att det är en tråkig situation TS hamnat i. Har medlidande med det.

Många missar det som lunnabo säger, själva försäkringsdefinitionen av en olycka. Det är alltså en ”plötslig, oförutsedd, yttre händelse”, vilket det inte låter som att detta är. Naturligtvis ”olyckligt” men sannolikt inte en ”olycka”. Låter som en överbelastning. Om däremot något hänt t.ex att pannan föll och i fallet hände detta, så blir det sannolikt en olycka.

Önskar gott tillfrisknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Frågan är lite felställd. Företaget är ju självklart inte automatiskt ansvarigt och behöver inte bevisa något. Det är upp till den drabbade att driva saken, och om man så vill försöka hävda att man omfattas av företagets försäkring.

Det kanske går i detta fall, vad vet jag, men det känns ju rätt snurrigt om man som besökare i någons hem ska hållas ansvarig för olyckor som drabbar husägaren. Om man som besökare orsakar olyckan är det ju en sak, men vettefan hur företaget ska kunna ses som vållande här.

Om jag är på besök i ditt hem och ber dig hjälpa till att flytta gästsängen är jag knappast vållande eller ansvarig om du sliter sönder en muskel.
 
P Peter Petterson skrev:
Låt mig förstå detta rätt nu.

Så gubben din som är syltrygg ,inte kan tala för sig själv utan låter kärring föra ordet knäcker ryggen då han frivilligt efter att han blivit tillfrågad hjälper till med ett lyft och skadar sig.

Nu tycker kärringen det är firmans fel och ansvar att syltryggen till Karl gjorde sig illa när han frivilligt efter att blivit tillfrågad skadat sig?

Ja jisses vart är denna värld påväg?

Syltryggen hade alla möjligheter att säga nej, ni får fråga kärringen när hon kommer hem, Det är hon av oss två som bär byxor.

Alternativt hade syltryggen kunnat se till att vara en man och i form nog att kunna utföra ett enkelt lyft utan att gå sönder.
Det här var nog det dummaste och otrevligaste inlägget jag läst på ByggaHus någonsin. Och det vill inte säga lite. Skäms!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 33 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Tråkigt då ni köpt tjänsten😢
Blir nog knepigt att blanda in firman som gjorde jobbet då maken "erbjöd sig" att hjälpa till. Torde hanteras via ert försäkringsbolag då det var en "plötslig olycka" snarare än en sjukdom.
 
Har läst och är lite konfunderad, ifall man vänder på det och arbetarna står under en panna och håller på att tappa den över sig och skriker på hjälp men att då beställaren står ovan och säger nej tyvärr jag väljer att inte göra det för jag kan sträcka en muskel, och sedan tappar arbetarna pannan över sig och skadar sig eller till och med dör på kuppen, går då beställaren fri (pga fri vilja) eller kan han då bli skyldig, pga att han inte hjälpte till?
 
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Mycket spekulationer i den är tråden. Här är min tolkning (OBS! Ej jurist, men jobbat en del med arbetsmiljöfrågor inom bygg- och anläggning).

Det som styr arbetsmiljöansvaret är Arbetsmiljölagen. Under 3 kap. 6 paragrafen står det:

” Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska
1. under varje skede av planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpunkter beaktas när det gäller såväl byggskedet som det framtida brukandet,
2. utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering av arbetet med de uppgifter som anges i 7 a §, och
3. utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare för utförande av arbetet med de uppgifter som anges i 7 b och 7 f §§.

Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete kan utse sig själv eller någon annan till byggarbetsmiljösamordnare. Om någon annan har utsetts befrias dock inte den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete från ansvar för sådana arbetsuppgifter som anges i första stycket 2 eller 3. Lag (2008:934).”

Vem är nu Byggherre? Jo, i Plan- och bygglagen 1 kap. 4 paragrafen definierar det som följande:

”byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,”

Men täcks det aktuella arbetet verkligen av ovanstående? Låt oss gå till det viktigaste dokumentet, AFS 1999:3 Byggnads- och anläggningsarbete.

I denna föreskrifts första paragraf definierar de vilka arbeten som täcks av föreskriften.

”Tillämpningsområde och definitioner
1 § Dessa föreskrifter gäller planering och utförande av byggnads- eller anläggningsarbete. De gäller även sådan projektering som föregår byggnads- eller anläggningsarbete till den del projekteringen inverkar på arbetsmiljön för dem som utför arbetet.

Exempel på byggnads- och anläggningsarbete är

1. schaktning,
2. markarbeten,
3. byggnadsarbete,
4. montering och nedmontering av prefabricerade element,
5. inredning eller installation av utrustning,
6. ändringar,
7. renovering,
8. reparationer,
9. nedmontering,
10. rivning,
11. löpande underhåll,
12. periodiskt underhåll - måleri- och rengöringsarbeten,
13. dränering och
14. sanering. (AFS 2007:11)”.

Med ovanstående lista kan vi konstatera att ja, det är trådstartaren som är Byggherre och det är trådstartaren som har arbetsmiljöansvaret.

MEN. Eftersom det är en privatperson träder Konsumtenköpslagen in, och för att slippa klistra in den delen, så klipper jag istället in den rådstext och kommentar som finns i AFS 1999:3, s. 30:

”Vad gäller när privatpersoner låter utföra byggnads- och anläggningsarbete och konsumenttjänstlagen är tillämplig

Bestämmelserna om sanktionsavgifter enligt 7, 8 och 12 §§ gäller även för privatpersoner som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete och där konsumenttjänstlagen (1985:716) är till- lämplig. Det innebär att även privatpersoner som till exempel låter uppföra en villa eller bygga om eller till, renovera eller underhålla en villa kan vara tvungna att betala sanktionsavgift om inte villaägaren avtalat med någon annan (oftast en entreprenör) att denne självständigt ska ansvara för planering och projektering av arbetet eller för utförandet av detta (eller bådadera). Om den som villaägaren slutit detta avtal med är självständigt ansvarig för hela byggprojektet går byggherrens (villaägarens) arbetsmiljöansvar automatiskt över på denne om konsumenttjänstlagen är tillämplig, se arbetsmiljölagen 3 kap. 7 c §. Den som villaägaren slutit ett sådant aval med anses vara självständigt ansvarig om denne är total- eller generalentreprenör. En entreprenör vid delad entreprenad anses däremot inte ha ett självständigt ansvar för bygg- projektet, så om entreprenaden är delad blir det byggherren själv som blir tvungen att betala sanktionsavgift. Det innebär alltså att den villaägare som inte vill ha kvar sitt arbetsmiljöansvar enligt arbetsmiljölagen behöver vara noga med att beställa en totalentreprenad eller generalentreprenad för de arbeten man vill få utförda om inte villaägaren vill behålla sitt arbetsmiljö- ansvar i egenskap av byggherre. (AFS 2014:26)”

Vad står i det avtalet ni tecknat med entreprenören? Där behöver ni reda ut vem som har arbetsmiljöansvaret.

Nå, tillbaka till grundfrågan. Låt oss anta att ni kommit överens om att det är entreprenören som har ansvaret som tidigare definierades. Den som planerade arbetet underbemannade, vilket medförde en situation som orsakade arbetsplatsolycka. Hade du varit anställd hade detta varit enkelt: entreprenören skall anmäla detta som en svårare personskada, och med vad det innebär.

En av de anställda ropade in dig för att förhindra en ännu svårare arbetsplatsolycka. Det är här det blir för komplext för mig, och jag skulle hänvisa dig till en jurist. Vad händer om tredje man, som kanske är byggherre, går in på arbetsplatsen, med tillåtelse från en på plats, för att förhindra en olycka, och själv skadar sig. Magkänslan säger att det är entreprenören som kommer bli skadeståndsskyldig gentemot er, men det måste utredas mer.

Sen vill jag bara kommentera sett faktum att entreprenören inte svarar: många små entreprenörer har noll koll på arbetsmiljöfrågor och entreprenören hoppas väl bara att problemet ska försvinna. Sen har de inte nästan aldrig heller fungerande kvalitetssystem som gör att de kan skydda sitt eget skinn genom att de faktiskt in påvisa att de följt det regelverk som gäller. Jag hjälper entreprenörer med båda ovanstående, så det kan jag säga med säkerhet. Så kontakta en jurist och låt dem driva frågan, och be denna juristen kolla med er hemförsäkring om detta täcks av rättskyddet eller annan försäkring.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Appendix och 15 till
  • Laddar…
C CarlMcLam skrev:
Mycket spekulationer i den är tråden. Här är min tolkning (OBS! Ej jurist, men jobbat en del med arbetsmiljöfrågor inom bygg- och anläggning).

Det som styr arbetsmiljöansvaret är Arbetsmiljölagen. Under 3 kap. 6 paragrafen står det:

” Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska
1. under varje skede av planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpunkter beaktas när det gäller såväl byggskedet som det framtida brukandet,
2. utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering av arbetet med de uppgifter som anges i 7 a §, och
3. utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare för utförande av arbetet med de uppgifter som anges i 7 b och 7 f §§.

Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete kan utse sig själv eller någon annan till byggarbetsmiljösamordnare. Om någon annan har utsetts befrias dock inte den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete från ansvar för sådana arbetsuppgifter som anges i första stycket 2 eller 3. Lag (2008:934).”

Vem är nu Byggherre? Jo, i Plan- och bygglagen 1 kap. 4 paragrafen definierar det som följande:

”byggherre: den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten,”

Men täcks det aktuella arbetet verkligen av ovanstående? Låt oss gå till det viktigaste dokumentet, AFS 1999:3 Byggnads- och anläggningsarbete.

I denna föreskrifts första paragraf definierar de vilka arbeten som täcks av föreskriften.

”Tillämpningsområde och definitioner
1 § Dessa föreskrifter gäller planering och utförande av byggnads- eller anläggningsarbete. De gäller även sådan projektering som föregår byggnads- eller anläggningsarbete till den del projekteringen inverkar på arbetsmiljön för dem som utför arbetet.

Exempel på byggnads- och anläggningsarbete är

1. schaktning,
2. markarbeten,
3. byggnadsarbete,
4. montering och nedmontering av prefabricerade element,
5. inredning eller installation av utrustning,
6. ändringar,
7. renovering,
8. reparationer,
9. nedmontering,
10. rivning,
11. löpande underhåll,
12. periodiskt underhåll - måleri- och rengöringsarbeten,
13. dränering och
14. sanering. (AFS 2007:11)”.

Med ovanstående lista kan vi konstatera att ja, det är trådstartaren som är Byggherre och det är trådstartaren som har arbetsmiljöansvaret.

MEN. Eftersom det är en privatperson träder Konsumtenköpslagen in, och för att slippa klistra in den delen, så klipper jag istället in den rådstext och kommentar som finns i AFS 1999:3, s. 30:

”Vad gäller när privatpersoner låter utföra byggnads- och anläggningsarbete och konsumenttjänstlagen är tillämplig

Bestämmelserna om sanktionsavgifter enligt 7, 8 och 12 §§ gäller även för privatpersoner som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete och där konsumenttjänstlagen (1985:716) är till- lämplig. Det innebär att även privatpersoner som till exempel låter uppföra en villa eller bygga om eller till, renovera eller underhålla en villa kan vara tvungna att betala sanktionsavgift om inte villaägaren avtalat med någon annan (oftast en entreprenör) att denne självständigt ska ansvara för planering och projektering av arbetet eller för utförandet av detta (eller bådadera). Om den som villaägaren slutit detta avtal med är självständigt ansvarig för hela byggprojektet går byggherrens (villaägarens) arbetsmiljöansvar automatiskt över på denne om konsumenttjänstlagen är tillämplig, se arbetsmiljölagen 3 kap. 7 c §. Den som villaägaren slutit ett sådant aval med anses vara självständigt ansvarig om denne är total- eller generalentreprenör. En entreprenör vid delad entreprenad anses däremot inte ha ett självständigt ansvar för bygg- projektet, så om entreprenaden är delad blir det byggherren själv som blir tvungen att betala sanktionsavgift. Det innebär alltså att den villaägare som inte vill ha kvar sitt arbetsmiljöansvar enligt arbetsmiljölagen behöver vara noga med att beställa en totalentreprenad eller generalentreprenad för de arbeten man vill få utförda om inte villaägaren vill behålla sitt arbetsmiljö- ansvar i egenskap av byggherre. (AFS 2014:26)”

Vad står i det avtalet ni tecknat med entreprenören? Där behöver ni reda ut vem som har arbetsmiljöansvaret.

Nå, tillbaka till grundfrågan. Låt oss anta att ni kommit överens om att det är entreprenören som har ansvaret som tidigare definierades. Den som planerade arbetet underbemannade, vilket medförde en situation som orsakade arbetsplatsolycka. Hade du varit anställd hade detta varit enkelt: entreprenören skall anmäla detta som en svårare personskada, och med vad det innebär.

En av de anställda ropade in dig för att förhindra en ännu svårare arbetsplatsolycka. Det är här det blir för komplext för mig, och jag skulle hänvisa dig till en jurist. Vad händer om tredje man, som kanske är byggherre, går in på arbetsplatsen, med tillåtelse från en på plats, för att förhindra en olycka, och själv skadar sig. Magkänslan säger att det är entreprenören som kommer bli skadeståndsskyldig gentemot er, men det måste utredas mer.

Sen vill jag bara kommentera sett faktum att entreprenören inte svarar: många små entreprenörer har noll koll på arbetsmiljöfrågor och entreprenören hoppas väl bara att problemet ska försvinna. Sen har de inte nästan aldrig heller fungerande kvalitetssystem som gör att de kan skydda sitt eget skinn genom att de faktiskt in påvisa att de följt det regelverk som gäller. Jag hjälper entreprenörer med båda ovanstående, så det kan jag säga med säkerhet. Så kontakta en jurist och låt dem driva frågan, och be denna juristen kolla med er hemförsäkring om detta täcks av rättskyddet eller annan försäkring.

Lycka till!
Bra sammanfattat.

Den sista meningen är mycket viktig. Utan rättsskydd i t ex hemförsäkringen kan det bli dyrt.
En jurist tar över 2000 kr/tim och brukar inte ha överdrivet bråttom.
Rättskydd i hemförsäkring brukar heller inte täcka 100% av advokatkostnaderna.

Det vanliga är om man som beställare går ”vinnande” ur rättsprocessen är att det blir en förlikning, dvs en uppgörelse där företaget betalar en summa till kunden. Men oftast står var part för sina egna juridiska kostnader så kunden blir ändå förlorare.
 
S Slangfil skrev:
Har bara läst en bråkdel av tråden, men hur kan man som vuxen människa inte ha en olycksfallsförsäkring?
Det är liksom 2000 spänn cash för ett kattbett. En guldgruva när man är över typ 25 m a o.
Du skriver som om Du vet att en Olycksfallsförsäkring skulle täcka denna skada.

Vad bygger Du det på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det Finns väldigt mycket tyckanden och rena gissningar i den här tråden. Har du en egen olycksfallsförsäkring? Du kan också få inledande gratis juridiskt rådgivning ( exempelvis på nätet). Rådgivningen kommer inte att räcka hela vägen ( finns inga gratis luncher i livet tyvärr). Men det kan ge en första handledning.
Tror inte att du kommer få mycket av firman. Se till att spara ev mail& Sms etc. Bevisbördan ligger på dig och din man och ord kommer stå mot ord. Det kan bli en ganska jobbig historia där man far med osanning etc.

Utan att vara juridiskt bevandrad gissar jag på att firman måste ha någon form av ” drulle försäkring ”. Men jag är rädd att den bara kickar igång om det blir en juridisk process, såvida företaget själv inte sätter igång den. Vilket de nog inte verkar vara så pigga på.
Det är ju lite av en gråzon , din man har inte blivit klämd etc utan själv ” tagit i för hårt”.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O ollo skrev:
Har läst och är lite konfunderad, ifall man vänder på det och arbetarna står under en panna och håller på att tappa den över sig och skriker på hjälp men att då beställaren står ovan och säger nej tyvärr jag väljer att inte göra det för jag kan sträcka en muskel, och sedan tappar arbetarna pannan över sig och skadar sig eller till och med dör på kuppen, går då beställaren fri (pga fri vilja) eller kan han då bli skyldig, pga att han inte hjälpte till?
Fri eller skyldig till vad? Om det inte finns uppsåt ser jag inget brott. Om det är en oförutsedd händelse kan diskuteras, den kan ju förutses att inträffa med en viss risk.

Om du i en sådan situation hjälper till kan i bästa fall pannan ställas ner och ingen skadas. Eller så skadas eller dör någon av arbetarna eller så skadas eller dör du själv (vilket trådens fråga handlar om).

Rent moraliskt tycker jag man ska hjälpa till på något sätt, men på vilket sätt måste man bedöma med avseende på vilken risk det är och hur stor faran är. Detta sker ju mer eller mindre instinktivt i en pågående situation där det inte är tid för djupare analys.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna till vårat hus då den gamla gjort sitt. Vi köpte av en firma som jag inte vill nämna med namn ännu men de är ganska stora och även installation av denna. De kom två gubbar och lyfte in denna men den var tung och klumpig så de ropade på maken och bad om bärhjälp då de höll på att välta pannan. Han hjälpte till och rev av bicepsfästena. Han åkte akut till sjukhuset och lämnade kvar installatörerna. Det blev operation och 6 veckors sjukskrivning, 6 månaders rehab och denna sommar är totalt förstörd då han är handikappad. Tvivlar på att han kommer bli helt återställd. Har mailat och ringt firman men de lägger locket på. De vill inte anmäla till sitt försäkringsbolag då de hävdar att de har så dyr självrisk. De har inte skickat fakturan på Pannan eller installation heller. Verkar försöka tysta allt. Vi får ingen ersättning på hemförsäkringen, inget från fackets försäkring då det inte är ”öppet sår”. Jag har försökt nå vd utan resultat. Vad ska vi göra? Tacksam för alla tips och råd man kan få.
Han helt enkelt skulle har tackat nej,han är ansvarig skjälv tyvärr,,
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G Gumball skrev:
Han helt enkelt skulle har tackat nej,han är ansvarig skjälv tyvärr,,
Men nu gjorde han ju inte det. Därav trådens frågeställning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fast företaget är inte en civil besökare. De utför arbete i hemmet, och de har ett arbetsmiljöansvar. De bad om hjälp att lyfta något tungt som de höll på att tappa. Det är ju inte samma sak som att de bad TS plocka undan saker inför att det skulle utföra arbetet.
Men är det inte TS sambos ansvar här? Han var ju inte tvingad att hjälpa till. Om man anlitar någon för ett arbete så har man ju ett egetansvar i sitt agerande i uppkommna situationer. "Nej, enligt .....åligger det inte mig att hjälpa er då ni har utförandeansvar i entreprenaden". Han skulle ju agerat precis som dig, sagt nej. När han träder in i situationen av egen vilja tar han personligt ansvar för konsekvenserna.

Följfrågan får hans olycksfallsförsäkring/hemförsäkring ta hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.