Previa? Hade en Espace IV i 24.000 mil, men testade inte just din fraktvariant.
Tar Renault varje dag före Citroën/Peugeot kvalitetsmässigt sett.
 
@Tallguy - Det är en djungel därute och jag skall erkänna att jag inte har koll på modellernas "sjukdomar". Men jag vill ha kollen och läser på när jag hinner men förstahandsinfo är alltid bättre.
Kanske du kan peka ut kvalitetsproblemen med Grand Picasso? Man vill ju inte spendera mer tid hos Verkar'n än man behöver😊
 
Redigerat:
@b_hasse - Jag har kikat på Voyager, de har def lastutrymmet och jag har inget emot rumänsk inblandning färdigställandet men den har en miss i kravspecen min - den är rätt törstig och jag pendlar. När jag inte pendlar åker vi till den ena eller andra ändan av landet för att träffa släkt/vänner. Voyagern är billigare så man kan ju tanka en del innan man har nått break even - men men..
Funnes dock där effektivare/miljövänligare motoralternativ så vore ju saken biff.
 
Redigerat:
Toyota Previa verkar ha gått ur tiden - ersättare Proace Verso?
Hittar dåligt med läsning på nätet om den, inga specar på skuffen, den finns i tre längder men det säger ju inget om bredden 😁
Nu är det ju Toyota vi talar om och är modellen dessutom rel ny så det finns ju risk för en spännande prisbild - men hey 😊
 
Man kan förse de flesta bilar med krok. En släpvagn gör vilken rimligt stor bil som helst till en arbetshäst. Med den fördelen att en släpvagn är en utmärkt arbetsbänk för att skära gips, eller såga virke på. Hänger man av den vid arbetsområdet är bilen genast redo för mer repressentativa arbetsuppgifter som att köra snoriga barn till träningar eller annat.

Ett obromsat släp kostar inte många tusen och duger till allt du rimligen kan lasta i en personbil.

mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Om pengarna finns så varför inte en vw caravelle/multivan?
 
@PeaPod: Som findus resonerar är ju inte fel heller... :)
Renaulten jag hade höll ihop utan att risa ner sig i 24.000 mil. Jag var inte snäll emot den, utan den fick lasta tungt, gå långa pass och helt enkelt användas. Det som hände var styrenhet till automaten, byttes på garanti. AC-n läckte... TPS:en hittade inte lägena. Styrlederna fick bytas efter 16.000 mil.
De Citroëns jag har erfarenhet av (Jumpy, C3 och Berlingo) tar slut mycket fortare. Framvagn, växellåda och motor går sönder plus att inredningen risar ur. Detta är empiriskt och MIN åsikt.
 
Berlingo Family har jag goda erfarenheter av, i stort sett. Att fronten inte höll för att smacka in i en medtrafikant efter kommunikationsmiss kan jag inte skylla på bilen :p. På 10 år bytte jag drivknutar och drivaxlar en gång och övergav bilen när det var dags igen. Annars fungerade den bra.

Bytte till ett Berlingo-skåp. Den sög hårt. Tydligen resonerar bilfabrikanter på helt olika sätt när det gäller kvalitet åt privatpersoner. Det går inte att sälja en bil till en privatperson utan att ta ansvar för att den fungerar. Åt företagsköpare gäller ren basgaranti. Alla finesser som de av någon anledning tycker att bilen skall utrustas med blir då en kvarnsten som gör att bilen inte har längre livslängd än elekronik och microbrytare som alla levererats av den som hade den billigaste produkten.

Berlingoskåpet dog för att den beräknade årliga kostnaden för att hålla i gång skiten var högre än totalkostnaden för en ny personbil av rimlig storlek. Aldrig mer en företagsbil. Möjligen en gammal häck med mekanisk surdiesel befriad från elektriska finesser. Gärna mekaniska fönsterhissar. Kanske en Volvo Duett med B18 kan vara ett alternativ.

Sorgligt då jag tidigare lovat mig själv att jag var klar med skrotbilar :p

mvh Findus
 
@findus - Släp är jättebra, krok ska vi ha. Skall det köras virke till någe jobb så lånar man på Brägårn, om motorcyklarna skall transporteras eller man helt enkelt skall köra skrot så lånar man av polarn, det sker kanske 1-2ggr/år.
Man köpa ett släp, man kan köpa fem släp dom är inte dyra men de blir ett praktiskt problem oavsett. Bara jag har ett enda släp på innergården blir föreningen inte god på mig, inte jag heller ety där finns litet och ingen plats😊

Jag kör litet folk men mkt grejer och allvarligt - precis som pekats ut vid trådstart - hur mkt krångel är det inte att koppla till släpet, åka till Brägårn lasta upp en skiva för det lilla behovet, surra, åka dit jobbet finns, surra av, jobba litet, lämna släpet där eller åka hem med det? När man istället kan åka om Brä'går'n efter jobbet, kastar in och kör dit man ska/hem? Då måste jag ställa släp hos någon utan tajt innergård vilket är fullt möjligt men då blev det helt plötsligt till ett ännu större bängel att åka om brä'går'n. Convenience is King, jag är en lat figur som gärna har verktygsarsenalen liggande i bilen mellan jobben (åt mig själv och andra, jag är inte bara lat - jag är hjälpsam oxo :)
Ergo - drag skall vi ha, men plats skall vi oxo ha (nej, en ordinär kombi fixar inte mina behov, utprovat redan, hence mitt nuvarande caddyskåp, läs trådstart)

@Peter_K - Precis, min fråga oxo. Men så står vi där med kompromissen Personbilskomfort - Pendlingsvänlig för plånboken - Långkörningskomfort - Vänlig för plånboken öht - Lastkapacitet för byggskiva (120cm). Caravelle motsv. föll helt enkelt igenom. Kompromisser är alltid tråkiga men med miljövaribler utom min makt blir det tyvärr till att anpassa sig. Eljest är jag hemskt förtjust i Caravelle och VW öht. Väldigt tyska konstruktioner, praktisch und kvadratisch.

@Tallguy - 24 kmil utan för mkt problem låter ju som ett bra köp onekligen. Caddyn har bara rullat 20k med ett fläktpaket bytt i kupén, en generator (gudarna vette varför, bilmeccen skakade på huvudet då den är kraftigt överspecad) samt ett avgassystem (bosätt er inte i Karlstad! Här tycker man att salt är ett snyggt inslag i stadsbilden..)
Men oavsett de generella symtomen du beskriver för Citroen etc känns som att jag hört samma appliceras på Renault. Så sent som i förrgår pratade jag med en gubbe "Ja, alltså, den går jevvlit bra men, alltså, är det inte en lampa som blinkar så är det en annan. Sällan något fel att tala om och bilmeccen slipper ju bli arbetslös"
Nu ligger väl Renault litet bättre till i rankingen på det hela taget men jag finner inget bra att gå på för grand Picasson specifikt.
 
Redigerat:
Min Dacia Logan MCV 2009 har jag kunnat lasta in lastpallar i med gaffeltruck, när jag fällt sätena. Snart 18000 mil på vägmätaren. Har dragit husvagn med den, kört allt möjligt... ibland även 6 passagerare när man sätter i extrasätet bak.
Kör mest på E85, dvs ca 3/4 av vanliga bensinpriset 😊
Växellådan havererade vid 13000 mil, men det kan ha en del att göra med min körstil. Men förutom det har den varit värd sina pengar.
 
En lite äldre C5 kombi, kanske.
Underbart lastutrymme, en komfort utan dess like om den har deras hydrauliska fjädring, relativt lågt inköpspris & ganska driftsäker.

Ellåset till övre halvan av bakluckan brukar ge upp, men i övrigt så inte alltför stora problem.

Den går ju inte på nåt sätt att jämför med en minivan eller liknande, men handlar det bara om enstaka skivor eller bräder så...
 
När jag hade Cheva Transport så gick det bra att lassa skivor i den. Nu finns det väl bara rosthögar kvar av denna utgångna modell. Rymlig är den i alla fall.
 
Mikael_L
findus42 skrev:
Man kan förse de flesta bilar med krok. En släpvagn gör vilken rimligt stor bil som helst till en arbetshäst. Med den fördelen att en släpvagn är en utmärkt arbetsbänk för att skära gips, eller såga virke på. Hänger man av den vid arbetsområdet är bilen genast redo för mer repressentativa arbetsuppgifter som att köra snoriga barn till träningar eller annat.

Ett obromsat släp kostar inte många tusen och duger till allt du rimligen kan lasta i en personbil.

mvh Findus
Jag tycker att detta inlägg är värt att fundera på noggrant.

Ställ de olika behoven och önskemålen (och frekvensen av behoven) mot varandra och väg sen in komfort, ekonomi etc.

För ska man ha en bil som rymmer byggskivor, så blir det med nödvändighet en rätt stor bil, dvs en bil som säkert har en tusenlapp mer i årsskatt och som drar mer bränsle vid all slags körning.
Sen är det nog oftare något bullrigare bilar också.

Och är behovet att få in en byggskiva 4-5 ggr per år så ska man ställa sig frågan om detta "nöje" verkligen är värt det.

Men behovet är ju väldigt individuellt. Någon fraktar stora saker ofta, nästan jämt. En del har t.ex. arbetsplatsen på sådant ställe och med sådana parkeringsmöjligheter att det är guld värt att kunna trycka in en gipsskiva i bagaget.
Men för väldigt många, inkl mig själv, skulle dragkrok på en mellanstor och trevlig bil + ett obromsat eu-släp vara den perfekta kompromissen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
KristinaRT
Instämmer till fullo m Mikael här ovanför - du kommer inte hitta en bil som går att lasta 120 breda skivor i, dra lite drivmedel, ha låga omkostnader (skatt, reparationer) och samtidigt fungerar perfekt som familjebil.
En kompromiss är nödvändigt!

Du måste bara bestämma dig för vad som är viktigast - last, passagerare, plånbok?

Kanske nöja sig m 90 breda skivor? Strunta i baksäte? Acceptera 2x kostnad för drivmedel, skatt etc?
 
Dessutom är det bra mycket billigare och enklare att hyra släp istället för att köpa eget släp. Plus att du slipper försöka dammsuga rent från spån och gips inne i bilen... 😱😱
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.