Persikostackaren som orsakade starten av denna tråd kom från Lidl förra våren. Nu har den fått en kompis - en likadan persikopinne från Lidl. Den nya pinnen artar sig utmärkt och verkar trivas med livet. Om den gamla är ympad så verkar den vara ympad på någon nära släkting för bladen är vad jag kan se identiska på de båda "träden".
 
Mitt persikoträd, beläget lite söder om Uppsala, är bara några år gammalt och har givit god skörd av mycket goda frukter. I år så blev det lite väl många kart, så jag har gallrat mycket hårt och bara behållit c:a 150 st !
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Tror man bör ha persika i zon 1 i vindskyddat och soligt läge. Har persika Frost i zon 2 i kallväxthus och det ger ca 30-40 stora persikor årligen. Bilder från iår
Har Frost i zon 3-4. Trädet är ca 20 år. Har det utomhus och den nedre, men inte den övre delen står skyddat. Den ger enstaka persikor om det är svår frost (typ -10C flera dagar i rad) då den blommar. Det har hänt 2-3 gånger. Annars ger den hundra till många hundra (=för många) persikor varje år. Frost klarar sig alltså utmärkt i högre zoner (om den får en bra start)
 
  • Fyra lådor fulla med persikor står utomhus på ett bord bredvid en tegelvägg och en grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Persikoträd fullt med mogna frukter. Trädet är cirka 20 år gammalt och ger frukt trots svår frost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en stor persika med röd och gul färg mot en bakgrund av gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.