Mikael_L
Någon slags jalusi, solsegel, presenning etc, som inte är permanent och ibland, lite då och då tas bort, kan fungera bra.
Skulle det komma en inspektion så får man väl veva in den och visa, och meddela att det bara ligger på då och då när det är behov av solskydd eller regnskydd, och kanske glömmer bort det någon gång också ibland.
 
I Malmö löste en villaägare bilskydd med att sätta in bilen i ett partytält. Grannen klagade till kommunen...
 
Mikael_L
yonna yonna skrev:
I Malmö löste en villaägare bilskydd med att sätta in bilen i ett partytält. Grannen klagade till kommunen...
Vad hände sen då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad hände sen då?
Uppmanades av myndigheten att tas bort.
 
Mikael_L
Kunde han ställa tillbaka det dagen efter?
 
Mikael_L
Attefall/friggebod är ju möjligt att använda som carport (och garage med).

Men friggebodsmåttet är för litet för vad jag vill, attefalls skulle nog funka, men det blir en massa kommunala monetära pålagor som är ganska onödiga, då de troligen överstiger min byggkostnad.
Dessutom kan det för många (inte mig) bli att carporten kommer för nära gatumarken och därmed skulle kommunens tillstånd för placering av friggebod/attefalll närmare än 4,5 meter från tomgräns bli ett krav, en sak som man har föga chans att lyckas med.

Sen vill jag inte offra attefallsbyggrätten här, jag har en annan plan.

Men för andra i samma bryderier kan det vara värt att fundera på dessa två möjligheter.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag är så himla inne på samma tankar som er, att bygga en pergola som får ett "tak" på vintern för att slippa skrapa rutor. Men min "pergola" kommer hamna i den där 4,5 meters zonen... Är det någon som har kikat på en konstruktion av pergolan som skulle underlätta för ett "tak" och som är ganska luftig men ändå hyfsat billig att slänga ihop? I värsta fall får man väl placera den på några "hjul" så den absolut inte är en permanent sak... :)
 
Det tar ju ett tag men jag tror att växtlighet är en av de bästa lösningarna som dessutom är helt lagligt. Kombinerat med täta läkter på ovansidan så kan det bli väldigt tätt! Iofs hamnar lite skräp på bilen men ändå...
 
yonna yonna skrev:
I Malmö löste en villaägare bilskydd med att sätta in bilen i ett partytält. Grannen klagade till kommunen...
Jag hade garagetält, 2 st på baksidan förra året. Vi hade 4 stormar det året, var inte så optimalt så att säga :crysmile:
 
Attefall funka inte heller för oss, hamna för nära grannens gräns & kommunen godkänner det ej även när vi skulle ställt det mot kommunmark där det bara är massa träd & sly. Och jag tror inte att träden eller slyet bry sig om det stå en carport 4,5m från gränsen eller 1m från gränsen....

Jag tänkte bara gjuta ner 6 stolpar, lägga 4 st 3m tvärsöver och sen tvärbalkar. Allt som allt hamnade jag på drygt 3500 i virke & stolpskon, vill ha det så billigt som möjligt då vi ska fixa massor på huset i år men mina båda bilar få gärna stå under tak någon gång :cool:(y)

Sen med växtligheter tänk på att vissa växter släpper ut syror som kan lägga sig på bilen och förstöra lacken.
Jag tänkte slänga över en pressning på carporten som jag i sin tur hänger sandsäckar i och sen låter en klätterväxt som murgröna växa över presenningen för synen skull + att det inte syns från deras helikopter när kommunen tar kort:crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om jag bygger en carport som är 6,60m x 6,60m totalt, tak överhäng inräknat på 30cm.
Och sätter 9 stolpar sammanlagt alltså 3 st på varje sida. Dem 3 första är 2,50m långa, dem 3 i mitten är 2,25m långa och dem 3st längst bort är 2m långa, hur mycket lutning är det på taket då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var och kollade en bekants solcellsinstallation, det var ett ganska platt tak, så panelerna satt med lite lutning på stativ, ungefär som på bilden jag hittade här.
Tänk om man bygger en pergola och fyller taket med solceller på ungefär samma sätt.
Sen när det gått ett år och alla grannar vant sig vid utseendet så kan man täcka in hela taket under solpanelerna en natt. :)
[bild]
Det besked jag fick från Kungsbacka kommun var att man kunde bygga solcelsställningar obegränsat på tomten. Detta förutsatt att det skulle inte skulle bli byggnadslikt. Dvs hade det tvärdrag som förhindrade inkörning av bil mm var det ok
Så fort det användes till tex lagring av ved under så krävdes bygglov.
 
T tobbbias skrev:
Jag är så himla inne på samma tankar som er, att bygga en pergola som får ett "tak" på vintern för att slippa skrapa rutor. Men min "pergola" kommer hamna i den där 4,5 meters zonen... Är det någon som har kikat på en konstruktion av pergolan som skulle underlätta för ett "tak" och som är ganska luftig men ändå hyfsat billig att slänga ihop? I värsta fall får man väl placera den på några "hjul" så den absolut inte är en permanent sak... :)
T tobbbias skrev:
Jag är så himla inne på samma tankar som er, att bygga en pergola som får ett "tak" på vintern för att slippa skrapa rutor. Men min "pergola" kommer hamna i den där 4,5 meters zonen... Är det någon som har kikat på en konstruktion av pergolan som skulle underlätta för ett "tak" och som är ganska luftig men ändå hyfsat billig att slänga ihop? I värsta fall får man väl placera den på några "hjul" så den absolut inte är en permanent sak... :)

Tanken är att sätta 9st 95x95 stolpar i 9 jordankare (som slås ner i marken).
Total måttet på carpoten bli 6,60x6,60 (30cm taköverhäng på varje sida).
Sen så bli det sammanlagt 7 reglar i 45x145, alltså 14 st 3m. Som längs på dessa 95x95 stolpar.
Över dessa 45x145 reglar läggs sedan 22st 45x120 reglar som är 3meter långa. (12 st 6 meters alternativt). Dessa läggs lodrätt med lutningen av taket.
Sedan sätts mellan 95x95 stolpar & 45x145 reglarna korta snedlutande virkesbitar som stödjer upp taket ännu mera så att den klara av stora snömängder & även vind.

Dem 9 stolpar fördelas i 3 olika längder. Varav dem vid infarten ska vara 2,50m långa, sedan dem 3 i mitten 2,25 och längst in i pergolan/carporten 2m höga. Detta ger en ungefärlig lutning på 5-6grader, vilket räcker om vattnet ska kunna rinna av.
Takbeklädnaden bli en gummiduk (dammduk) då gummiduk är tjockare en den vanliga dammduken som säljs och tål mer slit & UV.
Dem 45x120 reglarna ska gradas och slipas fint så vassa kanter undviks direkt mot gummiduken. Sen gör man egna öljetter i gummiduken där man själv tycker ute i kanterna och hänger sedan sandsäckar i dessa öljettögglor. Så att taket inte har en möjlighet att lyfta utan tyngs ner av sandsäckarna.
Alternativt för finhetensskull & för att minska risken att pergolan/carporten upptäcks utav kommunen helikopter som är ute och ta nya flygfoton kan man använda sånt som murgröna och låta gummiduken växa över från sidorna upp på stolparna & sedan täcks hela taket rätt kvickt, då murgröna växter fort & dessutom är vintergrön :)

Så långt har jag kommit i min planering
 
Följer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.