Mikael_L
Ibland har jag lust att bygga en carport för att hålla bilarna ifrån den värsta solen, egentligen borde det vara bra också mot regn och snö, men jag börjar i denna ände i alla fall.

Spaljéer, pergolatak, höga staket med stor genomsläpplig yta osv verkar ju vara bygglovsbefriade.

Skulle man kunna tänka sig att resa en carport, som står på typ 6st limträstolpar och sen har ett pergolatak med stor ljusgenomsläpplighet, liknande detta, fast för ett par bilar.
Med höga stående reglar i taket så blir solen skuggad.
15x23-Outback-Pergola-in-cedartone-stain-and-grandfather-posts.jpg

Ja det handlar naturligtvis om att runda alla de löjliga och dyra bygglovskostnaderna.
 
  • Gilla
jim_b och 5 till
  • Laddar…
Prova och berätta hur det gick ;)
 
Glöm inte att bygga några graders lutning på taket inför när du tröttnar på allt och ska smälla på råspont och papp ovanpå! :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Då föregick du tankarna något lite :), ty nästa steg i funderingarna är ju vad för väderskydd som skulle kunna vara bygglovsbefriat, förutsatt att pergolan i sig nu är bygglovsbefriad.

Jag kan ju tillägga att om nu detta skulle bli byggt, så skulle det hänga fast i gaveln på garaget.
Jag vet inte om det försvårar rent bygglovsmässigt.

Men som t.ex. ett regnskyddande tak skulle man kunna tänka sig något i denna stilen
http://markishuset.se/produkter/utomhusprodukter/pergola/


Men den stora frågan är fortfarande, finns det något jag förbiser, så jag sen plötsligt får däng utav stora stygga bygglovskontoret. Åker på svartbygge, vite, rivningsföreläggande?
 
Redigerat:
Nja, markiserav olika slag är ju lovfria de med, så även där klarar du dig. Är det ett fast tak räknas det som skärmtak skulle jag tro och då är maxgränsen 15 kvm.
 
Mm, det går ju att bygga som friggebod, giver stolparna håller sig inom 15 kvm, säg 3*5 m, med max halvmeter överhäng på taket torde det vara mer än tillräckligt.

Eller en attefallare upp till 25 kvm.

Jag har tänkt samma tanke genom att sätta bjälkarna in i takfallett på huset för att slippa stolparna mot husväggen. Bjälkarna skulle då vila på innermuren som också bär upp takstolarna. Men det blir en tillbyggnad så fort taket åker på. Och då slår fulla regelverket till ,bygglov, BBR , detaljplaner, ogina handläggare osv.

Har därför funderat på markislösningen, gärna nederbördstyrd :)

Det går väl tills någon anmäler det :)

Glömde skriva- de där rörliga markiserna med hårt tak är dock inte så billiga...Det kan löna sig att slåss med byråkratin.

Fördelen som jag ser det med ett rörligt tak är dock att det blir en öppnare känsla när solen skiner eller vädret är fint. Jag har setr många carportar som ger mörka känslor, och genomakinliga tak åldras.
 
Mikael_L
Tack för hejarop och konstruktiva förslag.

Nu finns det frigga på tomten redan och atterfallare betyder ju ändå en massa dyrt tjafs med kommunen, som säkerligen kommer sluta på en större peng än vad jag sen kommer köpa byggmaterial för,

Dessutom skulle jag tro att carporten som ska rymma två bilar, behöver bli ca 30 kvm stor innanför stolparna (5x6 m).


Ja riktiga alu-markiser kralliga nog för att klara att vara tak, är nog rätt dyra. Och en ganska ovanlig och smal produkt.
Det går kanske att hitta på något annat smart.
Det skulle ju också kunna vara något slags markistyg, men det slits ju och måste bytas ibland, och är inte så lämpat när det blir snö.


Nåja, jag har tid att fila på planerna. Detta blir absolut inte i år, kanske inte nästa heller.
 
richardtenggren
Du får placera härdat glas mellan reglarna så att det inte syns;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Den tanken har föresvävat mig :)
GSG (går det så går det

Man fäster L stöd mellan reglarna som man lägger glaset på och klämmer fast med. Är glaset sänkt ner mellan reglarna syns det inte utifrån.

Kan bli j-t snyggt. Härdat glas är dyrare, men fördelen är att det är lättare att rengöra än kanalplast eller annat akrylat.
 
Intressant tanke. Har själv klurat på något att ställa bilarna i flera år och eftersom jag har prickmark och nära vägen går ingen byggnad att klämma in.

Några ideer jag klurat på:

https://www.deccanchronicle.com/150...nese-foldable-garages-take-parking-next-level

Olika markislösningar

Solsegel. Ingen lösninglmed tyg borde klara vinterstormarna dock.

Skjutbart pooltak som monteras på ett lagom högt staket

15m2 skärmtak

Göra som grannarna, bygga och hoppas att ingen anmäler.
 
  • Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Intressant tanke. Har själv klurat på något att ställa bilarna i flera år och eftersom jag har prickmark och nära vägen går ingen byggnad att klämma in.

Några ideer jag klurat på:

[länk]

Olika markislösningar

Solsegel. Ingen lösninglmed tyg borde klara vinterstormarna dock.

Skjutbart pooltak som monteras på ett lagom högt staket

15m2 skärmtak

Göra som grannarna, bygga och hoppas att ingen anmäler.

Jag har som du prickmark där jag vill bygga en carport. Men är redigt sugen på att bara smacka på 4 hjul på stolparna som går ned mot marken så att den blir "rullbar". Så får jag rullar iväg den varannan månad någon decimeter... :) Tänker sådana hjul som sitter längst fram på släpkärror t.ex.. Som med en skruv skruvas ned... Och ett enklare kanalplasttak som tål lite snö på vintern / eller ett enklare plåttak.
Någon som trådskaparen tänkt på kanske?
 
Jag tar och följer denna tråd, då jag går i exakt samma tankar. I mitt fall hamnar den i tomtgräns i ett hörn, och kommunen är en av de direkta grannarna. Tanken är att med tiden, och någon tät klätterväxt, skydda mot klibb från grannens lind samt fågelskit.

Det finns f.ö. skärmtak som automatiskt fälls in vid blåst. Har tänkt kolla upp prisbilden på sådana vid något tillfälle.
 
Hur går det? Blir det någon pergola? ;)

Hittade denna:
https://www.willabgarden.se/produkt/pergola-aluminium/4259

Lite dyr kanske, men det finns liknande system att köpa utomlands (tex aliexpress) mycket billigare.
Borde väl kunna räknas som bygglovsbefriad eftersom taket inte är täckande (max 50% är det som gäller väl?)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tror det har diskuterats tidigare och principen var väl den att fasta material, utskjutbara eller ej räknas som tak.

Alltså inga vikbara paneler som går att dra ut.

Markis liknande lösningar, dukar osv är okej.
 
Kul att det finns andra som funderat på detta! Vi har ingen byggyta, attefall eller friggebod kvar med våra byggplaner så är ett av de få alternativen om bilen ska få något skydd när den står ute. I dagsläget är detta bara en ide och kommer nog inte bli av på ett par år...

Kan nämna att vi har en bekant som är byggnadsinspektör och plannerar samma sak hos sig, vi får se hur det går där!

//Andreas
 
  • Gilla
  • Wow
Ahm.s och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.