AstaS skrev:
Jag tycker inte att Gysinges penslar är så dyra egentligen..
Vet inte om det var till mig du syftade...jag skrev kanske lite otydligt att de var väl värda pengarna. Kan ju tolkas som att de är dyra men värda det. Men jag menar egentligen att jag inte tycker de är så dyra, man får massor med pensel för pengarna och de håller länge.
 
Sophie - vet faktiskt inte om det var dig jag syftade på. Har haft den diskussionen lite allmänt så det var nog bara åsikter rakt ut i luften :)
 
Krumeluren skrev:
Penslarna slits - om man målar mycket och trycker tillräckligt hårt - så förr eller senare måste man antingen knipsa av ett metallband (Spekter) eller linda av lite snöre (Gysinge). Akta er dock för att knipsa/linda av för tidigt. Då får man en sladdrig pensel med alldeles för långa borst.
.
Vid vilken bortstlängd ungefär är det lämpligt att pilla bort snöret? Tar man då bort allt snöre på en gång?
 
Fasen, stod och höll i penseln på Gysinge när vi köpte färgen förra veckan, kanske skulle ha tagit den, tyckte att den verkade dyr ( för att inte tala om färgen )
Måste man kvistlacka under linolje färg ? det är ju så mååånga kvistar på vårt golv. Ska måla 5% blå - klart spännande
 
tallmilan - här kan till och med jag svara. Yep - kvistlacka måste man.
 
Sommartorparn skrev:
Vid vilken bortstlängd ungefär är det lämpligt att pilla bort snöret? Tar man då bort allt snöre på en gång?
Nej inte allt på en gång...vi har iallafall gjort så att när borsten känts stela och hårda...då är de väl kanske 2-3 cm kvar så har vi snurrat av några varv snöre och så är det enkelt att måla igen. Det gäller att inte ta för mycket snöre för då blir det för långa borst utan spänst.
 
Linda/knipsa av så mycket att du har ungefär lika mycket synliga borst som när penseln var ny.
 
Sophie skrev:
Nej inte allt på en gång...vi har iallafall gjort så att när borsten känts stela och hårda...då är de väl kanske 2-3 cm kvar så har vi snurrat av några varv snöre och så är det enkelt att måla igen. Det gäller att inte ta för mycket snöre för då blir det för långa borst utan spänst.

Hmmm, Så här ser det ut hos mig. Tvärs över dom lindade snörena går det på två sidor upp ett snöre som är knutet i skaftet. Jag antar att meningen är att man ska kunna knyta upp och av detta snöre för att kunna linda av några varv. Men dessa snören är hårt fastmålade både i skaftet och underlaget. Nu funderar jag på att brutalt skära av en del av det lindade snöret (och försöka att därvid inte skära av den underliggande borsten)
Är det ett problem du känner igen?
 
Ja vi hade/har samma problem... :)

vet inte hur det är tänkt egentligen med snöret men jag antar oxå att man ska knyta upp det och återanvända det...men våra penslar har oxå varit så inkletade med färg att det inte gått att få loss det. Vi har bara tagit av några varv med en kniv som du beskriver och eftersom snöret varit så inkletat har det inte repat upp sig mer. På nån pensel har vi lyckats få upp snöret men det är svårt att knyta ihop det igen på ett br sätt .För oss har det funkat mycket bättre att bara ta av några varv och sen fortsätta måla...
 
Börjar förstå vitsen med att ha ett metallband i stället för snöre....
Nu är det gjort i alla fall. Några borst rykte visserligen när jag skar, men nu är penseln längre. Teoretiskt alltså. För under snörena var den stenhård o kompakt av gammal färg. Återstår att se om den mjukas upp när man börjar jobba med den......
 
Sommartorparn: Det brukar bli ett litet helsicke av färgflagor i början när de har torkat in och lossnar av arbetet. Ställ den i såpa och gnugga bort det intorkade så är det roligare att måla sedan!
 
tallmilan: Billig för att vara linoljefärg, och dryg så in i helsicke. :) Schellack är ett måste.
 
Hm - jag tycker min färg blir väldigt flammig. Och då har jag ändå strukit tre gånger! Skall jag verkligen våga mig på att måla sånt här i vårt kök? Jag har kanske inte rätt handlag.
 
Ojämnheter i glans brukar ge sig efter någon vecka, när ytan mattats. Vad har du målat på för underlag? Och vilket färgmärke? Är det en mycket ljus kulör är det inte helt orimligt att du måste stryka en fjärde gång!
 
AstaS skrev:
Hm - jag tycker min färg blir väldigt flammig. Och då har jag ändå strukit tre gånger! Skall jag verkligen våga mig på att måla sånt här i vårt kök? Jag har kanske inte rätt handlag.
Har du möjlighet att ta några bilder (nära håll och några olika vinklar) på hur det ser ut? En bild säger mer än... etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.