Rasmusen98 Rasmusen98 skrev:
Hej! Har återigen problem med trycket... Jag ringde Värme & Sanitet. Dom hävdade att jag skulle tömma till kranen som sitter 1/3 nerifrån. För att sedan trycka i 3bar med kompressor i tanken. Och sen starta systemet igen. Men detta höll bara någon månad...

Bör jag istället tömma hela tanken, skjuta på 3bar med luft och sedan dra igång pumpen igen? Då finns det ju mer mot tryck i systemet? Bälgen är hel, bör absolut inte läcka luft i toppen samt att tanken är ganska fräsch. Vad kan annars vara fel?

Mvh Kexagården
Att trycka upp hydroforen helt tom på vatten till 3 bar med tryckluft ger dig bara halv till 1 månads längre respittid - då du har en läcka någonstans över hydroforens vattenyta

Som redan nämnt har du hydrofor och därmed ingen gummiblåsa och luftkudden över vattnet minskar sakta över tid för att luften sakta absorberas i vattnet.

Men för lite med luft på bara en månads tid är på tok för fort, så du har en läcka, och som redan nämnt är manometerns inkoppling till tanken högeligen misstänkt (du har andra pluggar som också behöver inspekteras i avseende läcka) och det är väldigt knepigt att få sådant helt lufttätt med teflontejp eller lin med locherpasta då dessa måhända är tillräckligt täta för vatten men att lin skall täta med svällning när vatten försöker tränga igenom gäller för just vatten, inte luft och din hydrofor blir snart tom även om luftläckaget är en liten bubbla som bildas per kvart när du läcksöker med läckvätska/såpavatten/diskmedelsvatten som lätt ger hållbara bubblor.

Det är bättre efter noggrann rengöring skaffa liknande loctite 561 gängtätningsstift, fylla upp gängorna och sedan dra ihop det och sedan låta det härda i minst 12 timmar, gärna 1 dygn innan det trycksätts. - nämnda locktite härdar på metalljoner som löses ut från gängan och är en svagt låsande gängtätning, så det går att få upp förbandet igen utan för mycket besvär.

Nämnda 561 är heller inte lämpligt att använda på gängor helt i plast om inte minst ena sidan är i metall då det med bara plast helt enkelt inte härdar.

---

Limstift av den typen var enda sättet att få det helt vakumtätt (< 0.1 mBar i absoluttryck) i gängförband över tid (månader och år) och då hade jag provat med teflontejp, med lin och pasta och även andra gängtätningsmetoder innan dess (som gänglåsningsvätska som hade bekymret att de börja gasa när vakumet gick nedåt 1 mBar absoluttryck och lägre...)


om dricksvattengodkänd är viktigt (och urvalet blir då rätt skralt som lovar sådant) så kan man prova med https://www.gelia.se/products/varme...ing-loxeal-18-10-75ml-balg-svag-styrka-teflon även om jag inte själv provat detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.