Hej! Har märkt att vattnet har pendlat i tryck ett par dagar men kan ha hållt på så längre tid, även hört att diskmaskin/tvättmaskin och toaletten har låtit lite märkligt vid påfyllning. Gick idag ner i källaren medans tvätten var igång och hörde då ett märkligt klickande ljud ifrån reningen mellan inkommande vattnet ifrån våran djupborrade brunn och hydroforen. Insåg då att det är påfyllning till hydroforen som sker och att tryckmätaren pendlade fruktansvärt fort upp och ner mellan 3 och 5,5bar. Ungefär som att tanken endast rymmer några deciliter för att sedan behöver fyllas på igen.

Hydroforen är en Pumppulohja 300L/6bar
Bör tilläggas att jag bad om att få trycket höjt ifrån 4,5bar till 5,5bar för ca 1år sedan pga att trycket i duschen på övervåningen kändes lite klent. Påfyllning sker vid 3-3,5bar.

Testade även att spola väldigt sakta i kranen i källaren medans jag gick och tittade på tryckmätaren och även då sjönk den extremt snabbt för att sedan skjutas på till 5,5bar på 1 sekund.

Någon som har någon idé? Mvh
 
Du har ingen luft i hydroforen. Det är normalt att den försvinner.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Och därför behöver du fylla på med luft.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cykelpump på toppen brukar jag använda för att fylla med varje till vartannat år.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ta en bild eller tre på hydrofortanken så vi kan se om det finns någon luftpåfyllningsventil eller ej.
 
Tack för svaren! Då var det ungefär som jag misstänkte. Finns ingen anslutning för luft på min tank. Däremot sitter det en kran 2/3 ner med slang anslutning, samt en i botten utan. Hört lite olika om det här, vissa skriver att man ska tömma 2/3 medans vissa hävdar hela, vad stämmer?

Ursäkta dålig bild på ett stökigt pannrum, men såhär ser den ut.
 
  • Värmepanna i källare med tryckmätare och tappkran, omgiven av rör och cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Töm hela tanken. Om du öppnar båda kranarna så kan luft komma in också.
 

Bästa svaret

Med den lösningen så tömmer ut till dess att det slutar att rinna på den som sitter 1/3 upp.
 
  • Gilla
Rasmusen98
  • Laddar…
Och du har redan fått bägge beskeden här, välj själv...
 
Även om du tömmer den helt så kommer den alltid att vara fyllt till mer än 3/4 under drift med aktuella tryck. Det finns ingen anledning att spara vatten vid nolltryck.
 
Tack för snabba svar! Jag tömmer nog hela efter att jag kommer hem ifrån jobbet. Bästa är väll att stänga vattnet både innan och efter tanken? Annars rinner väll en del tillbaka till tanken? Den går emot en Thermia Atlas 18 för varmvatten.
 
Hej! Har återigen problem med trycket... Jag ringde Värme & Sanitet. Dom hävdade att jag skulle tömma till kranen som sitter 1/3 nerifrån. För att sedan trycka i 3bar med kompressor i tanken. Och sen starta systemet igen. Men detta höll bara någon månad...

Bör jag istället tömma hela tanken, skjuta på 3bar med luft och sedan dra igång pumpen igen? Då finns det ju mer mot tryck i systemet? Bälgen är hel, bör absolut inte läcka luft i toppen samt att tanken är ganska fräsch. Vad kan annars vara fel?

Mvh Kexagården
 
MultiMan
Vilken bälg tänker du på? Det sitter väl ingen bälg i en sådan hydrofor?

Har du kontrollerat så att tryckmanometern med anslutningar är absolut tät över tid? Behövs inte mycket för luft att ta sig ut när trycken blir höga.

Finns det någon anslutning eller ventil i toppen av tanken? Det finns det inga bilder på. Allt otätt upptill gör att du tappar lufttrycket.

Det låter onekligen som att du tappar luftkudden.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilken bälg tänker du på? Det sitter väl ingen bälg i en sådan hydrofor?

Har du kontrollerat så att tryckmanometern med anslutningar är absolut tät över tid? Behövs inte mycket för luft att ta sig ut när trycken blir höga.

Finns det någon anslutning eller ventil i toppen av tanken? Det finns det inga bilder på. Allt otätt upptill gör att du tappar lufttrycket.

Det låter onekligen som att du tappar luftkudden.
Instämmer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vilken bälg tänker du på? Det sitter väl ingen bälg i en sådan hydrofor?

Har du kontrollerat så att tryckmanometern med anslutningar är absolut tät över tid? Behövs inte mycket för luft att ta sig ut när trycken blir höga.

Finns det någon anslutning eller ventil i toppen av tanken? Det finns det inga bilder på. Allt otätt upptill gör att du tappar lufttrycket.

Det låter onekligen som att du tappar luftkudden.
Nee det har du rätt i! Tänkte nog lite tokigt när jag skrev det inatt. Däremot själva gummit runt inspektions luckan läcker lite vatten vid urtappning av vattnet. Men då är det ju atmosfärstryck och inget nämnvärt motstånd innifrån som tycker emot den (mer än vattnet).

Jag har testat med såpvatten runt om alla anslutningar runt om hela tanken. Utan resultat. Men det kanske läcker så pass lite att det inte syns/märks? Eftersom det ändå håller ett par månader.

Det är en anslutning i topp på tanken kanske M20 eller liknande. Den har jag testat att dra med både gängtejp och gummipackning. Ändå verkar det ju läcka? (Om inget annat är fel).

Får väll börja felsöka ännu en gång, svetsar snart ihop varenda ventil...😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.