Hej på er!

Jag planerar och ge mig på att skruva isär inkommande vatten i källaren. Det är PEM slang som kommer från djupborrad brunn och kopplas till en hydropress. Det jag undrar är vilka verktyg man ska använda för att skruva isär en PRK koppling och går den kopplingen återanvända isåfall eller behöver jag köpa en ny? Behöver man en stödhyllsa eller liknande när PRK kopplingen ska skruvas ihop igen? Jag försöker bifoga med en bild som visar kopplingen som jag har tänkt skruva isär. Inkommande vatten syns från vänster i bilden.

Tack i förväg för svaren !
 
  • Vattenledningskoppling i källare med PRK koppling, PEM slang och en hydropress som bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man följa instruktionsboken så ska man ha en särskild PRK-nyckel. I praktiken fungerar oftast en stor skiftnyckel också bra. Använd ingen form av tång!.

Förr användes det inte stödhylsor till PRK. Idag gör man det. Kolla att du får till rätt slangtyp. Tjockleken på väggarna skiljer, och därmed diametern på stödhylsan.

Det man kan behöva byta vid återmontering av en PRK-koppling på en ny slang är tryckskruven, alltså den del som är av plast. Ibland går det att lirka loss den från slangen oskadd, ibland inte.

Tänk på att PRK ska dras tills tryckskruven är ändå framme vid mässingen.
 
  • Gilla
enverSultanov
  • Laddar…
Tack för svaret PNO!

Då får jag investera i en PRK nyckel, kollade lite snabbt och det verkar dyrt för en nyckel.
Jag passar på köper stödhylsan och tryckskruven. Angående stödhylsan, hur många olika typer/tjocklekar finns det för 32 mm PEM slang?
 
Jag har alltid använt en vanlig rörtång och stor skiftnyckel.
I den slangen behövs ingen stödhylsa.
 
  • Gilla
lingonlingon och 3 till
  • Laddar…
Och, ja, den är bara att skruva ihop igen sen!
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har alltid använt en vanlig rörtång och stor skiftnyckel.
I den slangen behövs ingen stödhylsa.
Spelar det någon roll vilket verktyg man har på vilken sida? Alltså ska man använda rörtången på mässingsida?
 
Du kan använda skiftnycklar både på plastmuttern och på kopplingen, som skrivs behöver du en tillräckligt stor för muttern och den skall knipas åt ordentligt innan du drar med den. Kopplingen är ingjutna klackar för t.ex. en skiftnyckel att gripa om.
Muttern skall inte återanvändas om du tar av den från röret. Dock inga problem att lossa den och sätta tillbaka med samma placering
Stödhylsor finns inte (och skall inte användas) till PN16 som du verkar ha enligt bild (blå linje på röret)
 
  • Gilla
Hasse5
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du kan använda skiftnycklar både på plastmuttern och på kopplingen, som skrivs behöver du en tillräckligt stor för muttern och den skall knipas åt ordentligt innan du drar med den. Kopplingen är ingjutna klackar för t.ex. en skiftnyckel att gripa om.
Muttern skall inte återanvändas om du tar av den från röret. Dock inga problem att lossa den och sätta tillbaka med samma placering
Stödhylsor finns inte (och skall inte användas) till PN16 som du verkar ha enligt bild (blå linje på röret)
Jag antar att de ska knipas åt för att undvika och vrida sönder plasten?
Tanken är bara och lossa och inte ta av något alls från kopplingarna och plocka ihop igen.
Nu har jag varken skiftnyckel eller PRK nyckel så det kanske blir PRK nyckel ändå för att vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Det går fint med två rörtänger också.
Se till att du har den du drar på muttern med så ”öppen” att du inte klämmer ihop plasten. Tången skall bara försiktigt greppa om plasten inte klämma ihop den
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
E enverSultanov skrev:
Nu har jag varken skiftnyckel eller PRK nyckel så det kanske blir PRK nyckel ändå för att vara på den säkra sidan.
Du är lika mycket på säkra sidan med skiftnyckel/rörtång enda skillnaden är att du kan ha mycket mer nytta av de verktygen i framtiden för andra jobb. Helt vansinnigt att du skaffar onödigt dyr nyckel för enstaka tillfälle.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Håller med. En bredkäftad Bacho 9031 som universalskiftnyckel.

Bredkäftad Bacho 9031 justerbar skiftnyckel på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enverSultanov
  • Laddar…
En PRK-koppling för ett PEM 32-rör kräver ett verktyg med en käftvidd på 50mm. Blocknycklar och skiftnycklar med den käftvidden brukar vara vansinnigt otympliga så jag förstår varför det finns specialverktyg.

Jag ska inte rekommendera, utan bara berätta att jag har använt en behändig rörtång med tillräcklig käftvidd.
Rörtång USA-modell. Vad jag minns så funkar det med den minsta modellen även om den inte är specad för för 50mm.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/rortanger/rortang-usa-modell-2000016810
Fortfarande ingen rekommendation från min sida utan bara att den går att använda.
 
Någon med 3D-skrivare kan säkert tillverka en egen PRK-nyckel.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med. En bredkäftad Bacho 9031 som universalskiftnyckel.

[bild]
Är du säker på att denna passar och dra 32 mm PRK-koppling. Jag köpte idag tryckskruv för säkerhetsskull och tänkte att jag skulle passa på och köpa en skiftnyckel men hittade inte någon som passade på bauhaus eller biltema. 32 mm PRK-kopplingen verkar behöva en skiftnyckel med räckvid 47 mm.
 
Det är inte alls så svårt eller knepigt... Behöver du bara vrida kopplingen behöver du inte ens öppna PRK kopplingen (den stora svarta muttern) eftersom de är gjorda så att de går att vrida runt slangen.

Två rörtänger fungerar hur bra som helst!
Den här t.ex. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/tanger/rortanger/rortang-150007/

Se bara till att du spänner an tången så den ligger mot plastkopplingen utan glapp innan du vrider och skulle du mot förmodan dra sönder plastmuttern finns det reserv att köpa på t.ex. Hornbach för några tior...
 
  • Gilla
enverSultanov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.