Det står Örebro i profilen.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
D Dahomer skrev:
Hallå. Vart bor du någonstans? Tänkte om vi bor i närheten av varann så kunde man komma förbi å kolla på den. Annars har jag en kompis som du kan få ringa som kan dom utan och innan.
Uppskattar verkligen detta.
Vi bor i Stråssa som ligger på landsbygden ca 6 mil norr om Örebro.
(mellan Lindesberg och Kopparberg)
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Uppskattar verkligen detta.
Vi bor i Stråssa som ligger på landsbygden ca 6 mil norr om Örebro.
(mellan Lindesberg och Kopparberg)
Det var lite långt imellan oss då jag bor i Sundsvall. Men du kan få nr till kompisen han är tillverkare av Pellex och har även alla reservdelar. Kmp och pellex är i stort sätt samma brännare.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
D Dahomer skrev:
Det var lite långt imellan oss då jag bor i Sundsvall. Men du kan få nr till kompisen han är tillverkare av Pellex och har även alla reservdelar. Kmp och pellex är i stort sätt samma brännare.
Ser fram emot ett nummer så ringer jag honom direkt.
Skicka pm.
 
Nu har vi köpt och satt i en helt ny fläkt och ett tändelement i brännaren.
Är det något vi måste tänka på nu, någon inställning etc.?

Brännaren verkar ganska svårstartad. (Den har försökt tända 3 ggr nu.)
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Nu har vi köpt och satt i en helt ny fläkt och ett tändelement i brännaren.
Är det något vi måste tänka på nu, någon inställning etc.?

Brännaren verkar ganska svårstartad. (Den har försökt tända 3 ggr nu.)
Nej du behöver inte göra några inställningar mer än att se till att tändelementet sitter jämsmed framkanten på tändröret. Min brännare brukar starta på 3 eller 4 försöket efter man bytt tändelementet eller sotat brännaren.
 
D Dahomer skrev:
Nej du behöver inte göra några inställningar mer än att se till att tändelementet sitter jämsmed framkanten på tändröret. Min brännare brukar starta på 3 eller 4 försöket efter man bytt tändelementet eller sotat brännaren.
Ok!? Svårt att veta exakt hur elementen sitter.
Vi har ju en platt gammal hållare med en hylsa utanpå. Elementen får inte längre fram än fästet typ.

Mätte startdosen precis och den var väldigt liten, om vi nu gjorde rätt.
Ca 2,5 dl bara.

Ska man hämta pellets fram till att fläkten höjer sig?
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Ok!? Svårt att veta exakt hur elementen sitter.
Vi har ju en platt gammal hållare med en hylsa utanpå. Elementen får inte längre fram än fästet typ.

Mätte startdosen precis och den var väldigt liten, om vi nu gjorde rätt.
Ca 2,5 dl bara.

Ska man hämta pellets fram till att fläkten höjer sig?
När brännarröret sitter på plats så ska tändelementet ligga så nära att det nästan nuddar brännarröret. Om jag minns rätt så ska det ligga runt 2.5 - 3 dl. Under tänd försöket så matar den fram pellets lite då och då 2-3ggr. Om den inte tänder efter sina tändförsök så starta om brännaren men koppla ur matarskruven eller slangen alternativt töm brännaren på pellets . Annats blir det för mycket pellets och då är det en stor risk för en gengas puff/smäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.