Håller på testar mig fram lite i Google Sketchup med planlösning för garaget där jag vill ha in pelletspanna,bulkförråd och förråd.

Känner att jag skulle vilja ha lite tips från någon som har erfarenhet av att bygga pelletsanläggningar.

Hoppas att det går att se bilden.
 
  • Garage 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en hel del att ta hänsyn till när det gäller pelletsförråd.

På forumet www.pellets.info finns ett särskilt underforum för just förråd och förvaring.
Rekommenderas.

Vi har ett platsbyggt förråd i den storlek du beskriver, men kör för tillfället ändå säckad pellets då vi upplever för stora problem med spån och småfraktioner i bulkpelletsen, som ger driftsstörningar. Dessutom är prispressen på säckad pellets så hård att det ofta är svårt att få bulk levererad till samma priser.
 
Ok,kul att få höra era erfarenheter.
Har det varit problem under lånd tid med bulken eller är det bara tillfälligt.?

Vi är inte helt främmande för att köra säck men skulle vara skönt med automatik,men samtidigt om det krånglar mycket med bulk kanske det inte är värt det.

Tittade igår på pellets priser och Stora Enso hade i våra trakter 2644kr/ton småsäck och 2270kr/ton bulk
 
Nej, vi har haft återkommande driftsproblem som är relaterade till den bulklevererade pelletsen. Vi har testat 4-5 olika leverantörer och testat olika åtgärder (dämpmattor t.ex) men med ungefär samma dåliga resultat.

Så stor prisskillnad som du beskriver upplever jag inte häromkring.
När vi fyllde i höstas lyckades jag inte hitta bulk till samma pris som säckad.
 
Låter ju inte alls bra.
Då är det ju verkligen inte värt att ha bulk.
Man förstår ju att pelletsen blir sämre ju mer hantering den utsätts för

En fördel för oss att skippa bulk förrådet är ju oxå utrymmet i garaget.

Har inte varit runt och kollat priser fysiskt utan kollade bara http://www.pelletspris.com/pellets_af.php?m=3
Då borde det ju vara ungefär liknande priser här oxå i Gävle trakten som hos er.
 
Valet av pelletsbrännare påverkar också. Vissa modeller är mer känsliga än andra för spån/småfraktioner.

Utrymmet har väl inte så stor betydelse, för även säckad pellets tar ju plats.

Prisläget på pellets har sjunkit något till denna säsong för första gången. Självklart påverkar den milda vintern, men även konkurrensen. Vi får flera erbjudanden om billig pellets i brevlådan varje vecka.
 
ja,vad har ni för panna? och är ni nöjda med den?
Har aldrig använt pellets så allt kommer bli nytt.

Det jag tänkte på är att pall med pellets kan man flytta runt i garaget om man vill.Förrådet sitter där det sitter.

Ja man undrar ju om pellets priset kommer följa elen i framtiden.
 
Vi har en anläggning från Värmebaronen installerad 2003. Mycket nöjda med den och deras support. Se bara till att ni får en installatör som verkligen kan sin sak. Kräv referenser.

Ni har ju ett optimalt upplägg med anläggningen i ett garage. Vi (liksom många andra) har ju det i en källare, med mycket bärande av säckarna. Därav byggde vi bulkförrådet.

Jag tror inte pelletspriset är så beroende av elpriset, utan mer av råvarupriserna.
Flera stora tillverkare (som ex. Laxå, Neova m.fl.) lägger ju anläggningar i malpåse och varslar personal just nu då man inte anser att man kan få ekonomi i tillverkningen med rådande prissituation. Sedan ska man ju komma ihåg att den övervägande mängden pellets fortfarande går till storanvändare som mindre fjärrvärmeverk etc. och de betalar ju inte de priser som vi gör.
 
Ok...vi har tittat lite på Värmebaronen. Ska nog begära offert.

Ja hanteringen kommer nog bli smidig.
Det är ju sen när man blir lite äldre man kanske kommer tröttna på säckarna.

Intressant,men man vill ju inte hamna i den situationen att det blir brist på pellets i framtiden....då sitter man i klistret.
Har haft mycket funderingar till att inte binda sig till ett bränsle.Att tex kunna ha ved oxå som alternativ.
 
Eller installera en luftvärmepump som komplement, som vi gjorde för tre år sedan.

Pellets har svårt att matcha värmepumpen när elpriset ligger så lågt som det gjort denna säsong.
 
Jag har aldrig haft problem med bulkpellets, har aldrig haft problem med min Termiapanna (som heter Ariterm numera) heller så jag vet inte om det finns någon support.

Det jag har haft problem med är att förrådet står för nära pannan så matarskruven är för brant. 2-3 m hade varit bättre. Jag har ändå fått det att fungera.
Silon (bulkförrådet) ska vara så högt och smalt det bara går för då är det minst problem att få ut det sista, min är 4,5 m hög.

För att minska smulproblemet så har jag en cyklon där pelletsen kommer in, i princip en bit av en plåttunna så pelletarna får gå runt och tappa fart och sedan ramla ner, om det behövdes eller inte vet jag inte men den sitter där iaf.

Under provkörningen hade jag i 2 pallar småsäck men skulle aldrig vilja byta bort min silo.
Medan silon fylls så står vi och snackar skit, jag och chauffören.

Protte
 
Har en bekant med förråd/silo på vinden mellan tak ett annars outnyttjat utrymme
han påstår att det fungerar bra trots att det är kallt
 
Att bygga ett bulkförråd är väl en självklarhet med pelletseldning..
Skaffa ett riktigt vacuum-system och bygg ett genomtänkt förråd så kommer du aldrig att få problem. Att Pellets smulas sönder beror ju oftast på att pelletsbilen har brottom och ökar flödet för att få komma hem någon gång.
 
prototypen skrev:
Jag har aldrig haft problem med bulkpellets, har aldrig haft problem med min Termiapanna (som heter Ariterm numera) heller så jag vet inte om det finns någon support.

Det jag har haft problem med är att förrådet står för nära pannan så matarskruven är för brant. 2-3 m hade varit bättre. Jag har ändå fått det att fungera.
Silon (bulkförrådet) ska vara så högt och smalt det bara går för då är det minst problem att få ut det sista, min är 4,5 m hög.

För att minska smulproblemet så har jag en cyklon där pelletsen kommer in, i princip en bit av en plåttunna så pelletarna får gå runt och tappa fart och sedan ramla ner, om det behövdes eller inte vet jag inte men den sitter där iaf.

Under provkörningen hade jag i 2 pallar småsäck men skulle aldrig vilja byta bort min silo.
Medan silon fylls så står vi och snackar skit, jag och chauffören.

Protte
Alltså verkar det vara väldigt viktigt HUR man konstruerar bulkförrådet.
Ska kolla lite mer på pellets.info hur folk har gjort.

Kan du förklara lite mer hur din cyklon ser ut?
 
pr95 skrev:
Har en bekant med förråd/silo på vinden mellan tak ett annars outnyttjat utrymme
han påstår att det fungerar bra trots att det är kallt
Detta har jag funderat mycket på.
Kul att höra att det verkligen funkar.

Hur stort förråd har han gjort?
Hur funkar övergången till panna?Skruv?

Jag har funderat lite om självfall skulle funka rakt ner i typ veckoförråd på pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.