Jag kör en hemmatillverkad pelletskorg i mina kakelugnar höst och vår innan jag drar på pannan för uppvärmning. Korgarna är rektangulära (påminner om de man köpa färdiga) med mått anpassade för mina ugnar och tillverkade av hålplåt, som ben för att få cirkulation under är en mutter fastsvetsad i botten i varje hörn och i dessa är en maskinskruv iskruvad. Varje korg rymmer ca 2,5 kg och brinner i ca 2,5 timme och glöder minst 1-1,5 timma till. Brukar köra en korg på morgonen, en vid lunch, en efter jobbet och sedan en över natten. Detta räcker för att utan vidare hålla kakelugnen och murstocken varm. Har inga problem med att inte pelletsen brinner ut, dock kan man under upptändning få köra med luckorna lite på glänt då det krävs rätt så bra drag och mycket syre när man tänder upp. Har det väl tagit sig ordentligt så stängs luckorna och endast dragluckorna är öppna.
 
Lite actionbilder vore kul att se! :)
 
Verkar som en bra grej att göra en egen korg som man kan måttanpassa, tänkte försöka fixa en till min kamin här hemma och testa med pellets.

Ska bli kul att se hur det funkar. :)
 
Det va en gammal tråd men lika intressant för det. Hur har det gått med måttanpassade korgar?

Läst runt massa och även testat med en köpekorg. Blir inte rikgigt klok påt...varför ska man ha en korg? Enligt Äfabs rapport som det refereras mkt till http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/Pelletskorgar.pdf så är det att föredra att hastängda baksidor och endast öppet framtill.

SÅ varför inte bara sätta in en hålad plåt mot luckan och fylla eldstaden med pellets? Då smiter det ju ingen luft runt korgen direkt eftersom 3 av 4 sidor är kaminens sidor. Man får mer plats och man kan i slutet av brinntiden gå på med ved?

Schematisk ritning av eldstad med hålad plåt monterad framför för pelletsbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en braskamin där tre sidor av glas och med en inner volym på ca 20liter skulle inte jag känna mig trygg med att lasta den full med pellets.
 
En sidan glas, vad är skillnaden då? Utan korg går det in lite mer pellets men man får ju alla fördelar som det klagas på i rapporten. Man skulle ju även kunna tänka sig ett hål i mitten för att få upp syre mitt i elden och begränsa pelletsytan och volymen något
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.