S Soderma skrev:
Det där kitet som du har plockat ihop som alternativ 1 gillar jag. Hela poängen var att slippa se en skorsten och förenkla underhållet något. Det behövs ett speciellt rökrör som Cadel tillverkar för att kunna använda det bakre uttaget. 90* bend kit i databladet. Jag vet inte ifall det ingår eftersom vi inte fått kaminen än. Jag tror att det behöver beställas extra.

89CD000611.pdf (mczgroup.com)

För alternativ 2 hade vi kanske kunnat använda toppanslutningen istället för att komma närmare väggen. Mycket mindre elegant lösning.

Jag anmälde till kommunen samma dag som jag beställde skorstenen eftersom jag trodde att det skulle vara en utdragen process. Den blev godkänd dagen efter att jag skickat in den.
Jag antog att man kunde gå direkt på rökröret med t. ex. artikel 37080706-9030 och sen en slang från den till luftanslutningen. Nu blir jag lite osäker, hade missat det tillbehöret helt. Då kanske man får avvakta med att beställa komponenter tills man har fått och packat upp kaminen.

Ja, alternativ 2 blir jobbigt om man ska gå på bak då rökröret sitter så pass högt upp och luftintaget diagonalt en bra bit ner.

Men positivt ändå att du fick din bygganmälan igenom, jag har inte vågat skicka in den ännu.
 
Idag fick jag leverans av en Cadel pelletskamin, modell Perla 7kW. Den beställde jag i ett grannland (eftersom att Ulma inte kunde leverera) där dessa finns på lager hos leverantören. Den horisontella rökkanalen hade jag redan tidigare lagt en order på hos en lokal installatör, så allt verkade vara under kontroll. Och Bygganmälan till kommunen fixades i samma veva - med dokumentation från Ulma på deras rökkanal.

Och så hittade jag den här tråden... :( Då förstår jag varför jag ännu inte fått orderbekräftelse på rökkanalen...

Så förmodligen sitter även jag i samma båt som ni andra - Om nu inte Ulma kan leverera så behövs en alternativlösning tas fram!

För info så hittar jag en engelsk text från leverantören - Bi Pellet verkar vara ett begrepp som används.

Tillverkaren Poujoulat finns i andra länder - bl.a. Polen.
 
S Svedalahem skrev:
Idag fick jag leverans av en Cadel pelletskamin, modell Perla 7kW. Den beställde jag i ett grannland (eftersom att Ulma inte kunde leverera) där dessa finns på lager hos leverantören. Den horisontella rökkanalen hade jag redan tidigare lagt en order på hos en lokal installatör, så allt verkade vara under kontroll. Och Bygganmälan till kommunen fixades i samma veva - med dokumentation från Ulma på deras rökkanal.

Och så hittade jag den här tråden... :( Då förstår jag varför jag ännu inte fått orderbekräftelse på rökkanalen...

Så förmodligen sitter även jag i samma båt som ni andra - Om nu inte Ulma kan leverera så behövs en alternativlösning tas fram!

För info så hittar jag en engelsk text från leverantören - Bi Pellet verkar vara ett begrepp som används.

Tillverkaren Poujoulat finns i andra länder - bl.a. Polen.
Grattis till din Perla (det var den jag ville ha!) och välkommen till klubben för oss som blev blåsta av Ulma.
Vi kontaktade också deras lokala återförsäljare för att försöka gå den vägen men när vi ringde så frågade de "var det ni som hade beställt från Italien?" så Ulma verkar ha skickat ut en rikstäckande varning.:thinking:

Om du skulle hitta någon butik som säljer PGI-komponenterna och levererar till Sverige så hojta till.
 
Det verkar finnas flera "liknande" lösningar på marknaden. En till identifierad:

3D-rendering av en RIKA Terminal Box för pelletskaminer med text som specificerar kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisbilden från Rika verkar dock vara högre än från Ulma.
 
S Svedalahem skrev:
Det verkar finnas flera "liknande" lösningar på marknaden. En till identifierad:

[bild]
Prisbilden från Rika verkar dock vara högre än från Ulma.
Den har jag också sett. Skulle tippa på att den består av samma komponenter också, och med vad som ser ut som samma skyddshuv - men, inte hittat något sätt att faktiskt köpa den.
 
S Soderma skrev:
@Svedalahem, Fick du någon skorsten?
Jag har inte fått slutligt besked av installatören som jag anlitar - men jag tror att jag får leverans. Så fort jag vet mer så återkommer jag.
 
H Hyperspam skrev:
Hej,
För att få ner elförbrukningen i vårt hus (direktel + frånluft + uppvärmd tillluft) så har vi beställt en luft/luft VP (installeras idag!) men också blivit med pelletskamin. Problemet är att vi nu inte vet hur vi ska installera den.

Redan i Juli i år så upptäckte jag pelletskaminer från Cadel som tillsammans med en horisontell koncentrisk rökkanal från Ulma då kunde installeras utan skorsten. Jag ville köpa den billigaste kaminen medans sambon prompt skulle ha den "snyggaste" - diskussionen ledde till att alla kaminer hann ta slut i lager hos Ulma.
Ok, de sålde ju rökkanalen separat tänkte jag och hittade till slut sambons favoritkamin i lager i Italien, så beställde den därifrån. Efter lång tid fick vi äntligen leveransbekräftelse, och när jag då skulle beställa rökkanalen så är den borttagen och företaget vill inte sälja den separat.

Så nu står vi här med en pelletskamin på väg (och en massa pellets) men ingen aning om hur vi ska kunna nyttja den.

I bygganmälan till kommunen behöver man prestandadeklaration för både kamin och skorsten, vilket fanns med den tänkta lösningen. Men, om man nu bygger ihop en egen rökkanal eller rent av en skorsten, då finns ju ingen prestandadeklaration för den. Så hur får man igenom en bygganmälan?

Jag är helt lost på detta alltså. Värmepumpar kan jag men pelletskaminer är en helt ny värld för mig. All hjälp mottages tacksamt!
Kan det här vara lösning? Har likadant problem.

https://www.edi-shop.com/pl/--9266/
 
Det
G gavranik skrev:
Kan det här vara lösning? Har likadant problem.

[länk]
Det hade fungerat. Tänk på att du behöver någon form av brandsäker isolering mellan röret och väggen i genomföringen.

Jag är osäker på lösningens kontakter i kaminen. Kaminen som jag beställt har separat friskluftsintag så jag planerar en avskiljare likt den till höger på Rikas Terminal box tidigare i tråden. Friskluften tas från det övre röret och det högra kopplas i mitt fall på utblåset från kaminen. Det finns sådana rör till vertikala skorstenar att köpa som du borde kunna koppla på det systemet som du tittar på.

EDIT: PGI har varit uppe i tråden innan. Ser du kopplingen under typical installation och bilden under technical data.
https://www.poujoulat.com/solutions...-flue-systems-for-domestic-boilers/pgi-pellet
 
S Soderma skrev:
Det


Det hade fungerat. Tänk på att du behöver någon form av brandsäker isolering mellan röret och väggen i genomföringen.

Jag är osäker på lösningens kontakter i kaminen. Kaminen som jag beställt har separat friskluftsintag så jag planerar en avskiljare likt den till höger på Rikas Terminal box tidigare i tråden. Friskluften tas från det övre röret och det högra kopplas i mitt fall på utblåset från kaminen. Det finns sådana rör till vertikala skorstenar att köpa som du borde kunna koppla på det systemet som du tittar på.

EDIT: PGI har varit uppe i tråden innan. Ser du kopplingen under typical installation och bilden under technical data.
[länk]
Tack! Men det finns den här lösningen med. Antar att du har en PS-modell, ( jag har Sound 7 UPP.)

https://www.edi-shop.com/pl/--7811/
 
S Soderma skrev:
@Svedalahem, Fick du någon skorsten?
Hej! Jag pratade precis med min skorstensinstallatör - en lösning baserat på Poujoulat och PGI-systemet är beställt och leverans väntas denna månad. Vilka delar som ingår vet jag dock inte förrän dess att de dyker upp här hemma.

Allt drar ut på tiden men nu så ska det i vart fall för oss lösa sig.
 
  • Gilla
gavranik
  • Laddar…
G gavranik skrev:
Tack! Men det finns den här lösningen med. Antar att du har en PS-modell, ( jag har Sound 7 UPP.)

[länk]
Använder du själv dig va den lösningen från edi-shop? Ser ganska lik den som ULMA har. Dock får man lägga på 14000 om man ska köpa från dem.
 
M Monhat skrev:
Använder du själv dig va den lösningen från edi-shop? Ser ganska lik den som ULMA har. Dock får man lägga på 14000 om man ska köpa från dem.
Nope. Inte godkänt enligt sotaren.
 
G gavranik skrev:
Nope. Inte godkänt enligt sotaren.
Okej. Lite märkligt tycker jag. Men vad vet jag. Den modellen som ULMA säljer som "Koncentrisk rökkanal" har samma funktion. Då bör deras inte heller vara godkänd
 
M Monhat skrev:
Okej. Lite märkligt tycker jag. Men vad vet jag. Den modellen som ULMA säljer som "Koncentrisk rökkanal" har samma funktion. Då bör deras inte heller vara godkänd
Alltså,den rökkanalen på edi-shop är inte godkänd i Sverige enligt sotaren : rökkanalen måste hamna 1m ovanför taket. Men han sade också att den modellen PS som Ulma säljer (med horisontell rökkanal) är godkänd. Jag har ingen aning hur jag ska ansluta min kamin, hittar ingen som kan hjälpa mig iaf.

https://www.rokkanal.se/tips/pelletskaminer

samt

http://www.nordicheating.se/

är två ställen som kanske har lämpligt material...

M Monhat skrev:
Okej. Lite märkligt tycker jag. Men vad vet jag. Den modellen som ULMA säljer som "Koncentrisk rökkanal" har samma funktion. Då bör deras inte
M Monhat skrev:
Okej. Lite märkligt tycker jag. Men vad vet jag. Den modellen som ULMA säljer som "Koncentrisk rökkanal" har samma funktion. Då bör deras inte heller vara godkänd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.