Hej,
För att få ner elförbrukningen i vårt hus (direktel + frånluft + uppvärmd tillluft) så har vi beställt en luft/luft VP (installeras idag!) men också blivit med pelletskamin. Problemet är att vi nu inte vet hur vi ska installera den.

Redan i Juli i år så upptäckte jag pelletskaminer från Cadel som tillsammans med en horisontell koncentrisk rökkanal från Ulma då kunde installeras utan skorsten. Jag ville köpa den billigaste kaminen medans sambon prompt skulle ha den "snyggaste" - diskussionen ledde till att alla kaminer hann ta slut i lager hos Ulma.
Ok, de sålde ju rökkanalen separat tänkte jag och hittade till slut sambons favoritkamin i lager i Italien, så beställde den därifrån. Efter lång tid fick vi äntligen leveransbekräftelse, och när jag då skulle beställa rökkanalen så är den borttagen och företaget vill inte sälja den separat.

Så nu står vi här med en pelletskamin på väg (och en massa pellets) men ingen aning om hur vi ska kunna nyttja den.

I bygganmälan till kommunen behöver man prestandadeklaration för både kamin och skorsten, vilket fanns med den tänkta lösningen. Men, om man nu bygger ihop en egen rökkanal eller rent av en skorsten, då finns ju ingen prestandadeklaration för den. Så hur får man igenom en bygganmälan?

Jag är helt lost på detta alltså. Värmepumpar kan jag men pelletskaminer är en helt ny värld för mig. All hjälp mottages tacksamt!
 
Kontakta din sotare. Om kommunens rekommenderade sotare är besvärlig (;)) kan man begära "egensotning" och anlita annan sotare. Så gjorde jag när jag byggde nytt.

Jag gjorde också som din fru - valde italiensk kamin - om inte snygg, mindre ful än andra på marknaden.
 
yonna yonna skrev:
Kontakta din sotare. Om kommunens rekommenderade sotare är besvärlig (;)) kan man begära "egensotning" och anlita annan sotare. Så gjorde jag när jag byggde nytt.

Jag gjorde också som din fru - valde italiensk kamin - om inte snygg, mindre ful än andra på marknaden.
Hej,
Tack för svar. Jag har försökt få kontakt med sotaren men utan resultat. Kan man begära egensotning innan bygganmälan har gått igenom/installationen är klar?

Kaminen är för övrigt denna.

Nu har jag lyckats lista ut att Ulmas produkt för montering utan skorsten verkar bestå av off-the-shelf komponenter ur PGI-systemet från företaget Poujoulat som de helt enkelt säljer som ett kit.
Ulmas prestandadeklaration är i princip identisk med den för systemet. Den enda komponent jag inte hittar är väderskyddshuven på utsidan, men den ser inte särskilt svår ut att reproducera.
 
Vad menar du med att montera utan skorsten?
Var tänker du att röken ska ta vägen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad menar du med att montera utan skorsten?
Var tänker du att röken ska ta vägen?
Den far ut genom väggen i därför speciellt utformat rör.
 
  • Gilla
Hyperspam
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Den far ut genom väggen i därför speciellt utformat rör.
fläktkylt brukar det vara, i alla fall har pelletskaminen "Lilla Frö" det
 
K Kurtivan skrev:
fläktkylt brukar det vara, i alla fall har pelletskaminen "Lilla Frö" det
Det måste det så klart vara för att det skall fungera och bli drag i kaminen.
Rökgaser i mitten och runt det tilluft som tas in via samma ventil. Fungerar på samma vis som en gasolpanna i en husvagn.
 
GoC GoC skrev:
Det måste det så klart vara för att det skall fungera och bli drag i kaminen.
Rökgaser i mitten och runt det tilluft som tas in via samma ventil. Fungerar på samma vis som en gasolpanna i en husvagn.
ja, men här behövs det ju också för att kyla rökgaserna
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad menar du med att montera utan skorsten?
Var tänker du att röken ska ta vägen?
Hej,
som GoC redan har svarade så är det helt enkelt en väggenomföring av rökgaserna som körs koncentriskt med förbränningsluften. Därav kyler man ner rökgasen på vägen ut och värmer luften på vägen in för vad jag antar blir lägre säkerhetskrav och högre verkningsgrad.

Som också nämndes har svenska KMP en egen lösning på detta som heter "Drag" som har en fläkt i sig, medans Cadel har fläkten integrerad i kaminen så en extern sådan behövs inte.

Så här ser Ulmas variant ut:
Pelletskamin_utan_skorsten.png
 
Aha... Tänkte att det blir svårt att få drag om den bara ska gå ut genom väggen.
Men måste man inte brandsäkra väggen?
 
H Hyperspam skrev:
Kaminen är för övrigt denna.
Kolla hur man gör den stora rengöringen (1-2 ggr per år beroende på hur mycket man eldar) . Jag brukar plocka isär den efter en pall. Vissa är svårare så det är vettigt att ha bra instruktionsanvisning.
 
  • Gilla
nicklasf och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Aha... Tänkte att det blir svårt att få drag om den bara ska gå ut genom väggen.
Men måste man inte brandsäkra väggen?
Vägggenomföringen verkar bestå av den här modulen:
kit-de-traversee-de-mur-terminal-horizontal-poujoulat-pgi-80-130-ref-37080738.jpg
Med 100 mm isolering innebär det ett ganska enormt hål i väggen på 330 mm.
 
Jag står i exakt samma situation som dig. Beställde en kamin från Italien efter att Ulma inte kunde leverera detta år och beställde skorstenen separat av dem. Fick i veckan reda på att de vägrar skicka skorstenen eftersom jag inte köpt kaminen av dem. Tråkigt bolag.

Min alternativlösning är en vanlig skorsten, men då behöver jag skicka in en ny anmälan till kommunen och det blir inte lika smidigt.

Jag följer denna tråd med stort intresse.
 
S Soderma skrev:
Jag står i exakt samma situation som dig. Beställde en kamin från Italien efter att Ulma inte kunde leverera detta år och beställde skorstenen separat av dem. Fick i veckan reda på att de vägrar skicka skorstenen eftersom jag inte köpt kaminen av dem. Tråkigt bolag.

Min alternativlösning är en vanlig skorsten, men då behöver jag skicka in en ny anmälan till kommunen och det blir inte lika smidigt.

Jag följer denna tråd med stort intresse.
Hej,
Trist situation definitivt men nu kanske vi gemensamt kan klura ut en lösning på detta. Hann du få din bygganmälan godkänd med Ulmas kanal?

Men ja, bolaget verkar som sagt vara ganska tråkiga där de länge skyltar med en produkt i deras webshop som sen visar sig "aldrig har gått att beställa". Jag hade heller aldrig beställt kaminen om det inte var för just Ulma.
Ringde de både innan och efter, men i det senare fallet var de rent av otrevliga. :thinking:

Hur som, just nu ser jag två alternativ.

Alternativ 1: Egen horisontell rökkanal med delar från Poujoulat.
Skärmdump av webbshop med rökgaskanalssats från Poujoulat, inklusive luftintag, flexrör, vägggenomföringskit och justerbart horisontellt terminalrör.

Alternativ 2: Ett färdigt paket från Poujoulat för väggenomföring, där dock röret först dras upp en bit på insidan. Detta skulle bli ganska fult hos oss och särskilt men den kamin vi valde pga. hur placeringen av anslutningarna är på baksidan. Möjligtvis då att man får köra med sidoanslutning istället.
59a805cdc1ea8_pack-poujoulat-pgi-pose-ventouse-murale-poele-a-granule.jpg

Ett problem är att delarna verkar bara säljas i Frankrike och jag har inte hittat någon webbshop som tydligt levererar till Sverige ännu. Sökandet fortsätter (med google translate). Ett annat problem är att jag vet inte hur byggnämnden eller sotaren reagerar på en sådan lösning, och pratar man med en av dom så hänvisar de till den andra.
 
Redigerat:
Det där kitet som du har plockat ihop som alternativ 1 gillar jag. Hela poängen var att slippa se en skorsten och förenkla underhållet något. Det behövs ett speciellt rökrör som Cadel tillverkar för att kunna använda det bakre uttaget. 90* bend kit i databladet. Jag vet inte ifall det ingår eftersom vi inte fått kaminen än. Jag tror att det behöver beställas extra.

89CD000611.pdf (mczgroup.com)

För alternativ 2 hade vi kanske kunnat använda toppanslutningen istället för att komma närmare väggen. Mycket mindre elegant lösning.

Jag anmälde till kommunen samma dag som jag beställde skorstenen eftersom jag trodde att det skulle vara en utdragen process. Den blev godkänd dagen efter att jag skickat in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.