sådär nu har jag fått mitt första stopp på brännaren,den gick igår kväll men idag när jag kom hem från jobbet stod det larm i displayen,tog lös brännaren o tog bort aska och lite halvbrännda pellets som låg på rostert o starta sen om den bara o ny går den som vanligt,start dosen är på 3 dl,någon som har en aning om vad felet kan vara
 
Vad står gränsvärdet för fotocellen på?
På min mill3:a är defaultvärdet 80 och det är döfött att köra på det. Det kan du sänka ganska mycket tills du får en problemfri gång!
 
Så gjorde min nyinstallerade eurofire i min nyinstallerade v33 också efter ett par dagar. Jag höjde fläkten lite vid uppstart sen dess har de funkat kanon. Får jag fråga vart brännaren är monterad? Övre eller nedre luckan?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Kolla om fotocellen sitter rakt.
...on det eventuellt fastnar pellets i kanten, övergången från plaströr till ehm stålröret till brännaren.
...om fläkten är för hög så att startdosen inte räcker till.
...om startdosen är för liten.

Jag hade samma problem, fick liknande förslag. Jag löste mitt genom att få fotocellen peka rakt in. Tidigare hade problem att pelletsen stannade i röret.
 
hej tack för svaren,jo brännaren sitter i den nedersta luckan,rörmokaren som satte in den skulle komma hit till veckan och finjustera den o mäta rökgaserna mm så han får kolla på det.
 
Okej. Jag satte min också i nedre, funkar bra. Återkom gärna med rökgastemp. Tycker min ligger lite högt på 180 grader. Hur mycket pellets matar du vid drift? Ursäkta alla frågor men jag vart nyfiken eftersom vi har lika brännare o panna :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Min ligger på mellan 180-200 grader, vet inte hur mkt pellets den matar in men vet bara att startdosen är 3dl ,
 
Hur mkt gör du slut på per dygn,har mätt upp nu o det går ungefär 1 1/2 säck om dygnet
 
Ja där låg min också med en turbulatorplåt urplockad men idag satte jag i den sista o ligger nu på 120. Borde räcka eftersom jag har kondensrör i skorstenen.

Jag har inte nå bra koll på förbrukningen just nu men ca. 2 säckar per dygn skulle jag tro. Men då har jag inte optimalt isolerad tank än så mycket förluster där blir de.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vad är kondensrör?
 
De är ett rör från toppen av skorstenen som går ca. 3 meter ner. Då skadas inte skorstenen av att de blir kondens i toppen. Så har jag fått de förklarat för mej.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.