Tråden tar tillbaka minnen från mitt hus, speciellt med min bild på första sidan!
Köpte mitt hus på samma vis som du, med ett enormt pellets-monster nere i källaren.
Tänkte inte så mycket på det vid köpet, man får väl lära sig det med.

Det var problem. Och problem. Och problem. Nämnde jag att det var problem?
Många vinterdagar där värmen inte alls fungerade och det nästan var minus-grader i huset. Sambon var helt hysterisk medans jag var utomlands på jobb.

Bortse från det fakta att den slukade pellets för 6000kr/mån (som jag fick ned med nästan hälften på en enkel inställning på brännaren enligt manualen) så fungerade det också riktigt skit.
Och sota? Hur gör man det?

Nu i efterhand kan jag isolera varenda enstaka problem jag hade med pannan till en enda punkt. Mig.
Jag hade INGEN som helst aning om hur man ens sotar en panna. Och resultatet blev som det blev, knappt någon värme.
Nu med facit i hand så var ju inte pannan värdelös. Den behövde ju fortfarande bytas, men det var inte pelletspannan det var fel på. Jag borde ha tagit hjälp från dag 1 och haft genomgång på hur man tar hand om en sådan sak. Då hade jag aldrig haft de problemen jag hade.
Och du borde göra densamma.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
I ett nybyggt hus 2018 med isolering som uppfyller boverkets krav så är det totalt sett inte sällan mest ekonomiskt att värma huset med el.
Hur får man en sådan uträkning att gå ihop?
Att det totalt sett blir billigare? Så du menar att om jag lägger 100' på en värmepump så kommer pay of tiden vara extremt lång?
Om man bygger nytt idag idag så känns 100' som ingenting i sammanhanget. Sen känns det väldigt - 60 tal å köra med direktverkande el.

Du får gärna visa en sådan uträkning
 
Vissa här säger att elen är billigare än på länge och får det att låta som att det är billigare med el.
Jag bara undrar var köper ni er el? För skulle väldigt gärna hitta den leverantören
För själv har jag inte hittat någon så billig
 
Vad kostar pellets per kWh inräknat pannans verkningsgrad?
Att helautomatisera pelletshantering med magasin etc kostar lika mkt som att installera LVVP eller rentav som bergvärme?

Min fjärrvärme kostar ca 95% av direktverkande el i drift=går ej räkna hem men det var krav för att få bygga.
En högeffektiv LVVP typ Nibe F2120 skulle minska min driftskostnad med typ 70% och det är ca 10000/år!! Bergvärme går därmed ej räkna hem. Det är nästan så att jag vill skrota fjärrvärmen. Men jag kan ha väldigt låg framledningstemp vilket ger hög verkningsgrad.

Vad behöver TS för framledningstemp?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Om man kan tänka sig att inte ha väldigt varmt inomhus, vintertid, +19-21 istället för +24-26 så halverar man uppvärmningskostnaden oavsett vad man använder sig av.

El är billigt i Sverige men de flesta brukar alldeles för mycket.

Att vilja ha bekvämt kostar alltid på något vis, litet hus och välisolerat eller stort hus och dåligt isolerat gör stora skillnader.

I ts fall hade jag rekommenderat en bergvärme eller om möjligheten finns, ansluta sig till fjärrvärme, fjärrvärme i första hand, sjövärme i andra, bergvärme i tredje, luftvärme långt ner på listan, pellets före luft och i sista hand ved eller flis.

Själva har vi ved och direktverkande el, fungerar bra för oss med de förutsättningar vi har just nu, och billigast för oss, men inte utan arbetsinsats och lägre temperatur om vintern.

Anslut till fjärrvärme, tycker jag!

Mvh P-A
 
Pris och villkor för fjärrvärme varierar ju väldigt mycket mellan olika orter. Det kan vara bra på ett ställe , men nästan dyrare än direktverkande el på andra...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Pagno du har mycket vettigt att skriva och jag holler med dig om allt utom att plasera FLIS på sista plats.
har man en modern anläggning så är det ett billigt och föga arbetskrävande sätt att värma om man behöver mycket värme som i mitt fal (har ett stort gammalt hus i norra norrland).
problemet är att dom flesta i sverige föreställer sig fliseldning som det man har de akaiska saker som fanns före melenie skiftet till (och som vissa tilverkare fortfarande saluför).
har man en anläggning av modernt snitt flisar man under vintern rakt in i förådet en gång i månaden och tömmer asklådan en gång i veckan.
 
ett litet förtydligande innan ni skriker av inska.
för TS så är FLIS inte någonting att en nämna.
Flis är något för den som med hus och andra byggnader förbrukar mer än 180% än normal villan.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
B burtrask skrev:
Pagno du har mycket vettigt att skriva och jag holler med dig om allt utom att plasera FLIS på sista plats.
har man en modern anläggning så är det ett billigt och föga arbetskrävande sätt att värma om man behöver mycket värme som i mitt fal (har ett stort gammalt hus i norra norrland).
problemet är att dom flesta i sverige föreställer sig fliseldning som det man har de akaiska saker som fanns före melenie skiftet till (och som vissa tilverkare fortfarande saluför).
har man en anläggning av modernt snitt flisar man under vintern rakt in i förådet en gång i månaden och tömmer asklådan en gång i veckan.
Håller med dig till fullo att en fliseldad panna är bland de bästa alternativen, för oss som har möjligheten, kunskap och den lilla tiden det tar med hantering.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Håller med dig till fullo att en fliseldad panna är bland de bästa alternativen, för oss som har möjligheten, kunskap och den lilla tiden det tar med hantering.

Mvh P-A
B burtrask skrev:
ett litet förtydligande innan ni skriker av inska.
för TS så är FLIS inte någonting att en nämna.
Flis är något för den som med hus och andra byggnader förbrukar mer än 180% än normal villan.
Man bör väl helst ha en rejäl skog i närheten...

Jag måste göra ett tillägg... Om jag skulle bott nära skogen så skulle jag välja ved eller flis
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Billig el? Tja elen är kanske billig men alla avgifter runt omkring är läskigt dyra.
Själva förbrukningen kostade mig 600:- alla skatter kostar mig 1800:-
Då är det inte roligt längre
 
Om flis är så bra för er som förbrukar mycket måste jag tolka det som att det äe billigt per kWh, men hur billigt är det??

En googling gav 40-50 öre/kWh (oklart om eldstadens verkningsgrad ingick) och det är ju ett bra pris men inte billigare än vattenburen värme från värmepump. Snarare samma storleksordning med fördel VP om förutsättningarna är rätt.

Har man en skog utanför man kan avverka är det så klart ett alternativ men det är inte jämförbart.
 
Flis är bra om man har egen skog som brukas och traktor med flishugg. Det blir alltid träd över från gallringar och annat som man kan flisa upp.

Måste man köpa flis så är det ingen större vinst jämfört med ved förutom att en modern anläggning sköter sig bra själv och kräver lite mindre daglig handpåläggning.
 
martin43 de värden du fick fram är imklusive avskrivning på pananläggningen.
om man inte räknar den så är det rena bränslekostnaden ungefär hälften.
men glömm inte att räkna in avskrivningen på VP när du gämför.
 
H hullan skrev:
jao ni har nog rätt. Om jag förstått det korrekt så är där dels en gammal elpanna från 1980 som verkar vara vattentank och elpatron "i ett" så att säga - kan det stämma? sedan har jag en nyare ack-tank från 2015 vilken pelletsen är kopplad till - på denna sitter det även en extramonterad ny och oanvänd elpatron.

spelar det någon roll vilken elpatron/panna jag kör med?

helt novis i denna djungel...
Vilken har shunten?
Kommer det rör till varmvatten från båda?
Kolla detta och lägg evt ut bilder på kopplingarna så borde någon här kunna ge ett vettigt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.