ylven ylven skrev:
Vad är det för panna?
Kika i början av tråden :) typ 3 eller fjärde inlägget :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kika i början av tråden :) typ 3 eller fjärde inlägget :)
Missad det då det hände mycket i tråden.

En tanke, det ser ut som om det finns ett spjäll i pannan för att ställa om till omvänd förbränning? Hur står det spjället?
 
Båda spjällen införda/avstängda då jag förstått det som att de endast används vid eldning i vedbrännkammaren. Övre spjället är tändläget, nedre sjället är för att leda röken längre väg i pannan och utvinna mer värme. Ingen rök läcker ut från pannan vid pelletseldning, så jag TROR att de står som de skall. Öppnar jag övre vedluckan (tex för att kolla gnistorna/glöden) så läcker rök ut från pannan, däremot ser jag på gnistorna att det är drag där då de flyger bakåt i pannan.
 
Efter samtal med Nibe så har jag fått info om att direktspjället (det nedre som får röken att gå extra lång väg i pannan) skall vara utdraget/aktiverat. Han på Nibe trodde att det jag gjort i natt var att en stor del av effekten har gått rakt ut genom skorstenen utan att komma pannan tillgodo. Därav den extrema gångtiden.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Efter samtal med Nibe så har jag fått info om att direktspjället (det nedre som får röken att gå extra lång väg i pannan) skall vara utdraget/aktiverat. Han på Nibe trodde att det jag gjort i natt var att en stor del av effekten har gått rakt ut genom skorstenen utan att komma pannan tillgodo. Därav den extrema gångtiden.
Det var det jag funderade på. Bra att du fick svar.
 
ylven ylven skrev:
Det var det jag funderade på. Bra att du fick svar.
Det återstår att se om det hjälper :) Men det låter ju lovande i alla fall :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag har nu kollat brännkammaren. Det var inte mycket aska alls. Det fanns ingen beläggning på väggarna. Den aska som fanns var brungrå.
Några tankar eller reflektioner?

Jag har nu startat pannan igen med direktspjället aktiverat, så nu får vi se hur den går.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har nu kollat brännkammaren. Det var inte mycket aska alls. Det fanns ingen beläggning på väggarna. Den aska som fanns var brungrå.
Några tankar eller reflektioner?

Jag har nu startat pannan igen med direktspjället aktiverat, så nu får vi se hur den går.
Det stod på informationen om pannan att den hade en manuell sjunt. Den kan du fundera på lite hur den ska vara. Jag förstod inte riktigt av informationen vilka kretsar man kunde sjunta mellan, men det kanske du har koll på?

Vad är det förresten som styr pelletsbrännarens av och tillslag? Är det temperaturen i acktanken?
 
ylven ylven skrev:
Det stod på informationen om pannan att den hade en manuell sjunt. Den kan du fundera på lite hur den ska vara. Jag förstod inte riktigt av informationen vilka kretsar man kunde sjunta mellan, men det kanske du har koll på?

Vad är det förresten som styr pelletsbrännarens av och tillslag? Är det temperaturen i acktanken?
Det är mellan retur från radiatorerna och nyproducerat varmt radiatorvatten.

Ja, jag satte sensorn i acken.
 
Brännaren bryter när den skall, och nu väntar jag på att den skall starta igen. Jag får känslan av att det med att aktivera direktspjället har gjort verkan. Jag håller ögonen på det och skriver igen om det skulle bråka mer.
Tack alla för jättefin hjälp :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Pelletsstopp under natten (förbannade avbrinningsslang). Återstart i morse och efter 6 timmars drift så hade temperaturen stigit ca 50 grader i systemet. Är det en rimlig prestanda? Röken är vit från skorstenen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Pelletsstopp under natten (förbannade avbrinningsslang). Återstart i morse och efter 6 timmars drift så hade temperaturen stigit ca 50 grader i systemet. Är det en rimlig prestanda? Röken är vit från skorstenen.
Nu är jag mer hemma på ved än på pellets, själva färgen är bra men jag tror att röken ska vara osynlig precis ovanför skorsten och bli vit efter 50 cm eller så. Detta för att inte vattenångan i röken ska kondensera redan i skorstenen och rinna neråt (kan bli rejält kladdigt) samt innebära risk för frostsprängning under kalla perioder om det inte eldas kontinuerligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.