Krilleman
maghen skrev:
Men visst klarar jag mig utan vatettes väggbrickor för fördelarna?
Och passar LK's kopplingssats G15 i vatettes fördelare? Vatettes kopplingsset må vara bättre, men nästan 3x så dyra!! :)
Jovisst kan du släppa ut slangarna lite längre utan brickor, men jag skulle aldrig gjort det, allt sitter så mycket bättre med! En bättre slutprodukt helt enkelt!

LK:s kopplingsset ska egentligen monteras i Conex-kopplingar och inget annat om man följer installationsanvisningarna. Men äver där går det med andra kopplingar även fast det kanske inte är korrekt. Och i vissa fall läcker dom... LK har haft problem med dessa kopplingsset då kunder monterat dessa på mindre vanliga kopplingar med olika vinkel på den koniska delen som tätar. Därav har dom byggt om dessa två gånger det sista åren vad jag vet...

Från lksystems.se:
"För anslutning av LK PE-X samt LK PAL Universalrör mot LK Fördelare UNI. RSK 481 43 73 är också avsedd för anslutning av LK Universalrör A16 och X16 mot Conexkoppling CU15."

Använd vatettes övergångar trots lite dyrare för ekonomin. Kolla på flera sidor om du hittar dom billigare. Var har du hittat dom billigaste? Även här får du en bättre slutprodukt med rätt grejer från början!
 
OK,
Jag har inte hittat vatettes väggbrickor för 16x2,2-rör någonstans annat än på deras hemsida.

Vatette kopplingsset har jag hittat på vvsboden.se för 86:- /st. De har även fördelare.

LK's Blandarfäste och enkel väggbricka har jag inte heller hittat. De finns av någon konstig anledning bara för PAL (16x2,0) på rinkaby rör, inte för PEX. Jag undrar dock om det inte är universal? Kopplingssetenuppges ju passa både PEX och PAL... förvirrande...
 
Medans jag reder ut vilka prylar som ska sitta var har jag en fundering.
Rören till dusch och toa ska från tvättstället tvärs över rummet till den motstående väggen. På båda gavelväggarna finns dörröppningar som man måste svänga över om rören dras i väggarna, vilket känns lite trixigt.

Finns det något som hindrar att jag drar rören tvärs över taket i stället? De borde gå att dra rakt upp i första väggen, svänga in mellan glespanelen och plastfolien i taket och sedan dyka ner i väggen på andra sidan!?
 
Stickan56
Är inte golvet ett alternativ?

MVH Stickan
 
Nej, golvet är gjuten platta med ingjuten golvvärme. Där vill jag inte dra några fler rör.
Hade jag tänkt efter ordentligt i förväg hade jag ju kunnat gjuta in även dessa rör, men det gjorde jag alltså inte... :)
 
Krilleman
maghen skrev:
Medans jag reder ut vilka prylar som ska sitta var har jag en fundering.
Rören till dusch och toa ska från tvättstället tvärs över rummet till den motstående väggen. På båda gavelväggarna finns dörröppningar som man måste svänga över om rören dras i väggarna, vilket känns lite trixigt.

Finns det något som hindrar att jag drar rören tvärs över taket i stället? De borde gå att dra rakt upp i första väggen, svänga in mellan glespanelen och plastfolien i taket och sedan dyka ner i väggen på andra sidan!?
Alltså ett helt vanligt installationsförfarande i en nybyggd villa! d^_^b
 
Perfekt! Jag ska se om jag kan roa er med några bilder så småningom! :)
 
Såhär blev rördragningen. Kom gärna med synpunkter innan jag bygger igen väggarna!

vvs2.png
vvs3.png
vvs4.png
vvs5.png

Med facit i hand kanske jag skulle ha korsat kall- och varmvattenslangarna i taket i stället för i väggen, men det finns ändå relativt gott om plats. :)

mvh,
Magnus
 
Redigerat:
Krilleman
Tänk bara på att det finns tillräckligt med plats för skruvarna till väggbrickorna så du inte skadar slangen när du drar i dom!
 
Där monteringshålen för väggbrickorna sitter ser väggbockstöden till att slangen ligger mot andra sidan av väggen, så det ska inte vara några problem förutsatt att inte alldelens för långa skruvar används!
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Väcker den här tråden igen.

Först och främst, tack till maghen för att du följer upp med bilder. Det är bra att "tacka forumet" med återkoppling för all den hjälp man får.

maghen, blev det genomgående LK prylar (tycker det ser ut så på bilderna) eller gick du på vatettes brickor/fördelare?

Om du monterade brickor, hur ska egentligen anslutningen av ytterslangen göras mot en väggbricka? En bild på det vore guld. Ska skyddsröret gå ut något mot en gummikrage eller förväntas den bara täta mot baksidan på brickan (känns inte riktigt tätt/tryggt). En amatörfråga, men detta är inget man gör dagligen direkt.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Krilleman
Från en rätt säker källa ;) kan jag nog flika in att Maghen använde Vatettes väggbrickor och Vatettes 160cc blandarfäste.

Installationsanvisning vatette 4cc väggbricka PEX här

Där går det att läsa:
"Skyddsrören skall vara fixerade och avtätade mot tätskiktet"
Ut-sticket av skyddsröret efter kakling ska vara 2mm.
 
Jag har mycket riktigt Vatettes väggbrickor, fördelare och blandarfäste. Jag har dock inte monterat dem än... :)
 
Får jag ställa en följ-upp-fråga? Skaffar ni som hempular med VVS verkligen ett kapverktyg för att fräsa ned halsen på rörbockstödet eller Vatettes motsvarighet fixtur?

LKs http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-dosfras-uni/ eller ännu dyrare Vatettes http://www.vvs-boden.se/vatette-kapverktyg-p-9890.html?zenid=7e3c20911eefe9909cc63a12e365fd24

Går det inte att mäta noga och kapa på förhand, dvs innan man monterar rörbocksstödet? 1200 spänn för att kapa halsen av några plasthylsor? För den den som gör detta dagligen är det garanterat en tidsbesparare, men hempularens börs får lite hicka av sådana "detaljer".
 
Aha det fanns såna saker :eek:

Kniv efteråt fungerar skitbra :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.