Hej, Jag vill ändra om en rörelsedetektor till direktlarmad. Sker det ett intrång i rummet så reagerar larmet med inpasseringstid. Jag vill att det ska vara direktlarmat. Centralen piper vid rörelse i detta rum, lite irreterande vid rörelse rummet, hemmaläge. Hur programmerar jag om detta? Detektorn är inkopplad på ingång 2 på kopplingsplinten.

// vallenman
 
det låter som om du vill ändra zontypen till 03 för den zonen. (kod 001 och tecken 3 och 4 om jag tänker rätt)
Vad använder du för att programera om larmet?
Jag är mest van att göra det via dator men jag har gjort några mindre justeringar via en rfk5500 också

Är det verkligen centralen som piper och inte manöverpanelen?
är det panelen så är troligen chime påslaget för den zonen (bör vara kod 102 och option tre om jag tänker rätt)

PS. Reference manaual säger mycket mer än installation, jag tror att den går att hitta på nätet (jag har en pappersvariant här)
 
Redigerat:
Helt rätt Mats, det är manöverpanelen som piper. Jag tror att jag har hittat felet. I min iver att koppla in larmet drog jag ner en fyrledare till 2st IR deckare. Här blev det dum koppling, kopplade in dessa till samma ingång. Totalt fel om man kunde bara läsa och söka. Anledningen att jag inte dra ner en yttigare kabel är för klent hål, ev försöka med en cat 5 kabel.Kan jag använda samma koppling som det talas om i följande tråd ?
http://www.byggahus.se/forum/teknik/157447-installation-av-dsc-pc1616.html. Citat ur tråden
"Så med detta kan man i praktiken koppla 2 ir till 2 sektioner med enbart 4 tråd, du delar aux+ och com mellan de båda, samt en tråd till vardera Z". Om man skulle använda detta sätt, hur sätts motståndet och ändmotståndet, ännu hellre ett kopplingsschema.
 
kan du fixa en bild på dina detekorer?

Nästan lättast att förklara när man ser det.

Rent generellt så har du ju aux+ och aux- från larmet till detektorn (för att driva den). De trådarna ska ju till båda detektorerna så det kan man parallelkoppla mellan två detektorer.
Sen brukar det ju finnas två trådar för larmsignalen.
På ett DSC så ska de ju in på en Com och en Z i larmet. Nu råkar det ju bara vara som så att com och aux- är samma sak så därför kan man koppla ihop dem redan i larmändan och på så sätt spara en tråd.
på så sätt får man då AUX+, AUX-, Z1 och Z2 i kabeln från larmet (omdet nu var Zon1 och 2 man ville använda)
 
Jag har löst problemet. En skadat tråd ställde till det för. Bytte kabeln till en nätverkskabel diam 5, inte helt enligt regelboken. Fick även på detta sätt fram ett kabelpar till skalskyddet.http://www.byggahus.se/forum/villal...6-andra-till-direktlarm-ta-bort-dingdong.html
Progameringen gör genom rfk 5500.
Är det lättare genom datorn? Vad behöver man då för utr och hur ansluter man då detta.

Passar komponenter ifrån "alarmsystemstore" till det svenska PC 1616/868 mHz?

Tack på förhand för rena och konkreta svar.
 
  • Gilla
Krk
  • Laddar…
Trådlösa komponenter från usa funkar bara med Amerikanska radios. Inte ens europeisk och amerikansk 433Mhz funkar ihop så man får bestämma sig på vilken sida om atlanten man ska handla de bitarna.
Allt det trådade funkar dock från båda sidorna pölen.

Man behöver antingen en serieportskabel som ansluts till en stiftlist på larmets moderkort eller så tror jag man kan göra det via IP modulen om man har en sån.

Jag tycker det är enklare att programera dem via mjukvaran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.