Har nyss fått hem larmet och börjat titta på alla delar och manualen.
Och nu har det dykt upp lite funderingar...
Har läst mig till att det är dubbelbalanserat man ska använda, så det tänkte jag köra på.
IR detektorn jag beställt är Optex RX-40 (kopplas med kabel) som har ingångar enligt bild

Har lite svårt att tyda manaulen till IR deckaren vilka ingångar som ska användas?
12v och - tänkte jag iaf koppla till Aux+ och Aux minus på larmsidan, men är det tamper eller alarm output man ska koppla mot Z och COM?

Edit: Tror jag börjar fatta nu :) COM kabel (Central) -> Tamper 1 -> Tamper 2 -> 5.6kohm -> Alarm 1 -> Alarm 2 -> Z kabel (Central) och sedan över Alarm 1 och Alarm 2 så sätter jag ett 5.6kohm
Kaske vart roddigt men så måste det bli
 
  • RX40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bra att du bestämt dig för dubbelbalansering, finns egentligen ingen anledning att låta bli.
Kan dock bli lite knepigt att tänka rätt vid inkoppling.

Här ett förslag till inkoppling i en RX-40:
R1 = End of Line, EOL, slingmotstånd, övervakad slinga, etc.
R2 = Larmmotstånd, vid larm

Alltså precis som du beskriver i din edit. Tamper på Z eller COM spelar ingen roll...
 
  • RX-40.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret Jeepmannen

Ytterligare en fråga har även beställt blixtljus till larmet, hur kopplas detta på bästa sätt?
Vet inte riktigt om PGM utgångarna kommer att räcka...?

Tänkte koppla in följande prylar.

Branddetektor
LED för att se när det är på larmat
Blixljus

Och sedan två IR och en MK (dessa kopplas ju på Z1-Z2osv)
Sirén kopplas på Bell
 
Hakar på med en fråga i samma sak.
För att köra två RX40 på en 4 ledare så måste man väl kunna slå ihop Com och DC-? Aux- och com är ju samma sak om jag förstår det rätt.
 
Maxxar:

Branddetektor:
- Anslut på PGM2 och ändra utgångstyp till "04" 2-tråds rökdetektor. För 4-trådsdetektor med återställning får du välja utgångstyp "03" och koppla via aux enl manual.
Balansera med ett 2k2-motstånd i slutet på slingan.

LED för att se när det är på larmat:
- Lägg på PGM1 och utgångstyp "30 - Tillkopplat Bortaläge med Larmindikering" eller "17 - Tillkopplat Bortaläge".

Blixljus:
- Koppla parallellt med siren på Bell-utgången. Kolla bara så att inte strömförbrukningen blir för hög på utgångarna.

Hade du haft en PGM ledig så kunde blixtljuset blinka tills larmet är återställt. Frågan är om du vill ha LED för TKP-indikering? Då ser man även när det INTE är larmat...
 
mats_o skrev:
Hakar på med en fråga i samma sak.
För att köra två RX40 på en 4 ledare så måste man väl kunna slå ihop Com och DC-? Aux- och com är ju samma sak om jag förstår det rätt.
Det går nog. Jag kommer dock aldrig att rekommendera någon att köra två rörelsedetektorer i en fyrtråd (förutom i nödfall). Dra en kabel med fler ledare istället.
Och lägg aldrig fler än en (1) rörelsedetektor på en (1) sektionsingång...
 
Jeepmannen skrev:
Maxxar:
Blixljus:
- Koppla parallellt med siren på Bell-utgången. Kolla bara så att inte strömförbrukningen blir för hög på utgångarna.
Du är en klippa Jeepmannen :)
Ok, sirén och blixtljus har följande spec om jag tänkt rätt
12v 70w och 12v 11w
Hur mycket kan man belasta Bell-utgången?

Jeepmannen skrev:
Maxxar:
Hade du haft en PGM ledig så kunde blixtljuset blinka tills larmet är återställt. Frågan är om du vill ha LED för TKP-indikering? Då ser man även när det INTE är larmat...
Man skulle ju kunna tänka sig att köpa till ett PC5208 kort för att få fler PGM utgångar men vet inte riktigt om det är värt det...

Egentligen så ser man väl det om man kopplar LED på PGM'en som du nämner tidigare så den lyser när larmet är tillslaget?
 
Jeepmannen skrev:
Det går nog. Jag kommer dock aldrig att rekommendera någon att köra två rörelsedetektorer i en fyrtråd (förutom i nödfall). Dra en kabel med fler ledare istället.
Och lägg aldrig fler än en (1) rörelsedetektor på en (1) sektionsingång...
Nä helst skulle jag slippa det jag med men tyvärr så går det itne att få in en större kabel i just det röret (inte jag som byggde så bara en dåligt dragen 16 slang som delas av en tele och en koax.)
Telen kan jag "sno" till detta då den inte är i bruk.

Normalt sett borde vi ha aux+ , aux- samt en z och en com till varje deckare
dvs två deckare=åtta trådar

om jag fattar reference manual rätt så är aux- och com är samma sak enligt så de måste vi kunna slå ihop till en ledare.
totalt handlar det bara om max 50mA så effektmässigt är det inga problem.

aux+ är ju samma till båda så de kan ju slås ihop

det ger oss då en aux+ för att driva de två deckarna
en Com för returen
och två trådar kvar till två sektioner :)
 
  • Gilla
Chrille1980
  • Laddar…
I aux- går ju returströmmen för däckarnas drift, att man separerat den från COM är troligen för att tillfälliga förbrukningsspikar inte ska påverka potentialen COM - Z och därmed trigga falsklarm.

Jag hade kopplat fyrtrådskabeln på systembussen och sedan monterat en 5108 i änden, där går det sen koppla på 1 till 8 sensorer helt enligt spec.
 
Det stämmer att Aux- och com är samma.. det är minusplanet på kortet (så skall man mäta så fungerar aux-, com eller vilken minuspunkt du vill på kortet som minus för allt på kortet). så skall man va petig kan man koppla ir och alla andra deckare som kräver 12v med enbart 3 tråd. Men man väljer 4 eftersom felsökning blir lättare, samt även lättare att rita förbindelsescheman mm så..

Så med detta kan man i praktiken koppla 2 ir till 2 sektioner med enbart 4 tråd, du delar aux+ och com mellan de båda, samt en tråd till vardera Z. MEN det är inte rekomenderat utan mrfrenzy´s förslag på en 5108 är det bästa.. Det spar mycket jobb både nu och i framtiden.
 
Redigerat:
Har stött på lite problem med min GSM uppringare, försöker starta programmet som följde med för att kunna programmera den men då står det bara:
Database structure must be updated! Run Update Database before GS3055-IG Console

Vart gör man det?

Har kopplat com ports kabel mellan pc och uppringare

Tack på förhand!
 
Detta har självklart löst sig :)
Är man blind så är man, Update körningen startas från startmenyn och inte från programmet som jag trodde.
 
Har nu installerat och programmet allt tror jag :)

Dock så har jag en fundering...

Nu står det systemet klart för tillkoppling i displayen, men den gula triangelsymbolen på mappen blinkar.

Ska den göra det när larmet inte är påkopplat?

Trycker jag > står det fel i systemet tryck *2 för visa

Då står det Avläs fel Sektionsfel trycker då * och då står det "Det är inga sektionsfel"

Om det nu fortfarande är ett fel hur får jag fram vart felet ligger?

Tidigare har jag ju sett vilken sektion m.m som strulat
 
Prova att larma på och larma av. Varningslampan släcks vid en korrekt tillkoppling om det inte finns något fel kvar då
 
Provade att göra hela larmet strömlöst och det verkar ha gjort susen. Tack ändå för tipset mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.