Jiji Jiji skrev:
Om ni lägger in garaget i bygglovet så har ni ju i of säkrat den byggnaden. Det är kanske inte så dumt. Speciellt om ni behöver lån och även ur försäkringssynpunkt. Då kan ni ju i lugn och ro bygga andra bygglovabefriade komplement byggnader sen.
Nej, det finns kanske en del fördelar med att ta med den i bygglovet. Nackdelen är dock att vi redan nu måste bestämma hur den ska se ut och var den ska ligga på tomten. Det kanske dröjer några år innan den ska byggas och risken är ju att vi då har andra tankar om utseende eller placering. Jag förmodar att vi måste göra justeringar av bygglovet i så fall, med tillhörande administration och kostnader.

Jag funderar också på om komplementbyggnaden kan "ställa till det" avseende beviljandet av bygglovet och därmed orsaka fördröjningar för bostadshuset.
 
Å andra sidan kan ni grundlägga både hus och garage när ni ändå håller på.

Ditt sista resonemang hängde jag inte riktigt med på. Kan du utveckla lite?
 
Jiji Jiji skrev:
Ditt sista resonemang hängde jag inte riktigt med på. Kan du utveckla lite?
Medför tillägget av en komplementbyggnad i bygglovsansökan en risk att bygglovet inte beviljas eller att det blir justeringar/kompletteringar som drar ut på tiden, på grund av komplementbyggnaden i sig? Vi har ju ett förhandsbesked, men jag vet inte vad det garanterar med avseende på komplementbyggnader.
 
M mlindsten skrev:
Medför tillägget av en komplementbyggnad i bygglovsansökan en risk att bygglovet inte beviljas eller att det blir justeringar/kompletteringar som drar ut på tiden, på grund av komplementbyggnaden i sig? Vi har ju ett förhandsbesked, men jag vet inte vad det garanterar med avseende på komplementbyggnader.
Jag har svårt att tro att det skulle vara så att det gör det svårt med bygglovet. Jag vet dock inte hur Jönköping behandlar förhandsbesked, dvs hur precisa de är. Där jag jobbar utgår vi ifrån att folk som bygger villa vill ha garage, så det räknar vi liksom alltid med.

Men det är väl bara att fråga kommunen.
Hur som helst kan jag inte se att det skulle vara svårt att få till ett garage. Det är i princip standard till fristående villor idag.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.