Hej! Jag har nyss skaffat mig en calima paxfläkt. och jag vet inte hur jag ska kunna få den att gå kontinuerligt dvs när ingen är i badrummet så vill jag ha den på lågfart, som sedan ska öka beroende på fukt eller vid behov, ni förstår mig nog rätt! Jag har ingen strömbrytare inkopplad. Jag har en fas och nolla inkopplad enligt kopplingsschema! Jag behöver hjälp med hur jag ska koppla för att den ska gå kontinuerligt mer eller mindre hela tiden. ( Har kallrasspjäll ). Och tycker fläkten snurrar på för mycket det minsta fläkthastigjet jag kan välja är 70% och uppåt så är det typ på allt i mina inställningar även vid ( fukt ). Jag vill ha kontinuerligt fläkthastighet lågdrift på ca 30% å puttrar sen efter behov fukt/ljus. hur kopplar jag det om det här nått stämmer inte ? folk skriver nått om att brygga/bygla ? Kan nån förklara för mig ! Med vänlig hälsning, Jimmy
 
S Smeafan skrev:
Hej! Du måste ladda ner en app till mobilen och sen ansluta dig till fläkten via bluetooth.
I appen kan du sen göra alla inställningar.

mvh
Hej! Glömde skriva det men appen har jag hemma redan. Därav mina inställningar minsta jag ja kan välja är 70 % fläkthastighet och uppåt. Och den går inte kontinuerligt stannar efter minsta 5 min eller mer. Men ja vill ha snurr hela tiden! Det måste vara nått stort jag missat här!
 
Hej
Har du pax appen? Min pax calima kan jag ställa ner till 41% hastighet i basventilation.

Edit
Såg att du har appen.

Har du satt fasen på rätt ställe på fläkten?
Jag har för mig att det finns två anslutningar.
En för fas och en för bruten fas.
 
S Smeafan skrev:
Hej
Har du pax appen? Min pax calima kan jag ställa ner till 41% hastighet i basventilation.
Va konstigt Kan du ta en print på dina inställningar i din app och visa mig ?
 
Kollade på min fläkt nu för att se hur den är inkopplad.
Det finns ju tre anslutningar N L och T
Min fläkt är bara anslutet på N nolla och L fas.
Och den fungerar så som du vill att det ska fungera.

mvh
 
Rickard.
Stäng av avkänningen på ljussensorn om du vill få ner farten även när det är ljust. Det är den som begränsar på 70%.

Min går på 41% och höjer bara vid fukt.

(Man startar EN tråd per ämne)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Stäng av avkänningen på ljussensorn om du vill få ner farten även när det är ljust. Det är den som begränsar på 70%.

Min går på 41% och höjer bara vid fukt.

(Man startar EN tråd per ämne)
Okey ska stänga av den, är på jobbet just nu men återkommer när jag provat på eftermiddagen runt 14:00-15:00 Med vänlig hälsning ☺️
 
Rickard.
App-gränssnitt för ventilationssystem med knapp för Boost, fläkthastighetsinställning och sensoravläsningar för luftkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av app för tvättstuga visar ljussensor inställningar och val av gångtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild på mina inställningar
 
  • Skärmbild av PAX-app med inställningar för sensorer, tyst läge och automatisk vädring aktiverade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smeafan skrev:
Här är en bild på mina inställningar
Okey tack då kan jag jämnföra och prova stänga av ljussensorn osv tror det är det som är felet som du beskriver och jag ska ställa in lika som du för att testa och prova mig fram till det jag vill ha men viktigast att den går på krypfart hela tiden annars kommer det bli jäkligt kallt i badrummet det där kallrasspjället kan nog inte hålla kylan ute på vintern där måste jag ha rullande ☺️
 
Min ljussensor är aktiv men det kanske beror på hur ljust man har det i badrummet. Jag har bara ett litet fönster.
 
  • Inställningsskärm för sensor med valen "Ingen avkänning", "Låg känslighet", "Mellan känslighet", markert "Hög känslighet".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smeafan skrev:
Min ljussensor är aktiv men det kanske beror på hur ljust man har det i badrummet. Jag har bara ett litet fönster.
Okey jag vill ha min på lågfart när ingen vistas inne i badrummet sedan starta mer vid tex fukt osv. Men blir det aldrig mörkt vid din fläkt eftersom den går jämt ?
 
Jo på natten är det ju mörkt och fläkten går på basventilation. Även på dagen när ingen är där inne så går den på basventilation tills man tänder en lampa eller fuktnivån går upp.
 
S Smeafan skrev:
Jo på natten är det ju mörkt och fläkten går på basventilation. Även på dagen när ingen är där inne så går den på basventilation tills man tänder en lampa eller fuktnivån går upp.
Du ser nu kollade mer noga Basventalation den känner inte jag igen alls undrar om såg den i min app hm…. Det är svaret basventalation. Ska kolla r jag kommit från jobbet. Vad heter din App?
 
Hoffa69 Hoffa69 skrev:
Okey tack då kan jag jämnföra och prova stänga av ljussensorn osv tror det är det som är felet som du beskriver och jag ska ställa in lika som du för att testa och prova mig fram till det jag vill ha men viktigast att den går på krypfart hela tiden annars kommer det bli jäkligt kallt i badrummet det där kallrasspjället kan nog inte hålla kylan ute på vintern där måste jag ha rullande ☺️
Du ventilerar ut från toa och badrum, inte suger in. (y)
Så förutom ljudet kan den gå på fullfart 24/7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.